Německá
gumárenská společnost Continental představila pro zimní sezonu 2016-17, nový zimní dezén pro vozidla
nižší střední třídy, malé kompakty a vůbec běžná vozidla. Nový
dezén nese název Continental WinterContact TS860 a svého předchůdce dezén TS850 střídá po
čtyřech sezonách. Není to málo. Na dnešní uspěchanou dobu, jejímž fenoménem je, že vše musí být
neustále nové a inovativní, je střídání dezénů po čtyřech sezonách ještě v pohodě. Vývoj a doba je
rychlejší a nároky jsou stále vyšší. A v automobilovém průmyslu to platí dvojnásob. Jenže u
pneumatik to tak rychle nejde. Běžně vývoj pneumatiky trvá 4 až 5 let. Ne, neznamená to, že by
vývojáři byli u pneumatik horší. Ale jde o to, že výrobce pneumatik musí tu gumu udělat tak, aby
fungovala jak na 19 let staré octavii, tak na nejnovějším modelu Renault Megane, který je vlastně
"jeden velký počítač", nabitý elektronikou a desítkami bezpečnostních asistentů o třech písmenkách,
kde už u pátého stejně nevíte co znamená a které v běžné jízdě stejně nevyužijete. Takže ten výrobce
pneumatik to nemá vůbec snadné. O to více se mi líbilo, když při představení pneumatiky Continental
oznámil, že se jedná o jakousi evoluci dezénu TS850. A já jsem za to velmi rád. Continental WinterContact TS850 totiž byla
špičková pneumatika se skvělými jízdními vlastnostmi, které nebylo prakticky co vytknout, skvěle
držela na mokru, skvěle na sněhu, výdrž byla průměrná, což je dneska už normální u všech výrobců,
ale hlavně to byla pneumatika, která neměla výkyvy v průběhu životnosti a byla uživatelsky velmi
oblíbená a byla to taková jistota. A tak jsem rád, že se Continental u nového dezénu držel
osvědčeného a zlepšil to, co potřeboval zlepšit. Nový dezén tak hlavně přišel na trh proto, že bylo
třeba snížit valivý odpor do hodnot C valivého odporu (předchůdce totiž dosahoval většinou hodnot E)
a hodnot B v případě přilnavosti na mokru (dříve TS850 dosahoval hodnot C a E). Tak si pojďme tuto
novinku ukázat.
Nový dezén na první pohled moc změn nepřináší. Nicméně,
když se podíváte na obě pneumatiky, tak přece jen je změn docela hodně. Continental WinterContact TS860 je samozřejmě také směrový. Zásadní změnou prošla
středová část pneumatiky, která je u nového dezénu řešená ostřejšími hranami a masivní tvarem
dezénových bloků do písmene V. Bloky ve středu pneumatiky už nejsou samostatně uložené jako u
předchůdce, ale jsou dole spojeny můstkem. To zlepšuje přilnavost a vodivost v zatáčkách a zlepšuje
to jízdní stabilitu. Další podstatnou novinkou je také to, že byl zvýšen počet záběrových lamelek na
jednotlivých blocích o celou jednu řadu vůči předchůdci. Lamelky jsou pochopitelně samouzamykatelné
a naklápí se proti sobě v zatáčkách, takže nedochází k jejich deformaci a tzv.
žmoulání.
Co se samotných záběrových lemel týče, tak zde zůstaly
prakticky bez změn. Docela zajímavou novinkou je technologie Liquid
Layer Drainage. Když jedete po namrzlé vozovce, nebo i po rozbředlém sněhu, či samotném
mokru, tak při brždění na námraze se pod pneumatikou samozřejmě vytváří teplo. To způsobuje, že se
ledová vrstvička rozmrazí a zůstává pod bloky a to je právě to, co klouže. Tato nová
technologie,pomocí vlásečnicových rovných drážek, které vidíte na každém bloku, odvádí vodu dovnitř
bloků. Bloky pak tím, jak brzdíte vytlačují vodu do stran do drážek pro odvod vody z pneumatiky. Asi
nejlépe je tato technologie vidět a je nejvíce pochopitelná v krajních blocích. Zde je drážka
uprostřed bloků a ústí do strany. Docela dobře je to vidět na obrázku pod tímto textem, když se
podíváte na bok krajního dezénového bloku na straně bočnice, je tam takové vyústění z drážky, které
připomíná kapku vody.
Hodně záležet si dal Continental na zlepšení vlastností v
zatáčkách na zasněženém povrchu a vůbec se hodně zaměřil na jízdní vlastnosti na sněhu. Technologie
Snow Curve+ má za úkol zajišťovat přilnavost a dostatečnou
adhezi na sněhu. Technologie spočívá v tom, že když jedete na sněhu, tak je sníh vtlačován do hlavní
drážek, aby pneumatika fungovala co nejlépe, musí být vždy bloky nad sněhem, to znamená, že se dezén
pneumatiky nezalepí a nestane se z něj koule oblepená sněhem. O to se starají 3D zářezy, které jsou
umístěny z boku dezénových bloků. Jsou to na obrázku níže takové čárky, které jsou na boku
dezénových bloků a směřují šikmo na dno drážky a umístěny jsou přes bok dezénového
bločku.
Poslední novinou je zdela nová směs Cool Chili. Nová směs zajišťuje daleko lepší přilnavost na
vozovce. Zjednodušeně řečeně se díky ní zvýšila elasticita dezénových bloků, které jsou měkčí, než u
předchůce a které daleko lépe kopírují tvar nerovností na vozovce. Nová pneumatika má navíc zcela
nový sklon krajních dezénových bloků, které mají trochu více zaoblenou hranu než u předchůdce a jsou
celkově lépe propracované. mají ostřejší hranu směrem dovnitř pneumatiky, což bude mít za následek
vyšší jízdní stabilitu v zatáčkách. Zároveň díky zaoblení směrem do rovna na středu běhounu a
menšího úhlu zaoblení krajů se snížila o něco málo i hlučnost
pneumatiky.
Podtrženo sečteno, Continental WinterContact TS860 je
špičkovou a vynikající pneumatikou a pokud hledáte ve vodách dražších prémiových výrobců, tak je pro
Vás TS860 tou nejlepší volbou, protože u této pneumatiky nepřiplácíte za značku, ale za opravdu
poctivé a špičkové jízdní vlastnosti.