V minulé kapitole jsme si přiblížili, jaké jsou systémy monitorování tlaku v pneumatikách a jaká je legislativa. V této kapitole se Vám pokusím přiblížit, jak moc se Vás dotkne systém TPMS a jakých vozidel se to týká.
Na konci minulé kapitoly jsem uvedl, že systém přes ventily TPMS (přímý systém monitorování) bude vzhledem k legislativě mezi výrobci upřednostňován. Nicméně jsou zde i vyjímky značek aut, které se ventily TPMS v kolech netýkají (aspoň za tím).
Majitelé vozidel koncernu Volkswagen zatím mohou být až na pár vyjímek v klidu. Vozidla koncernu VW, využívají systém TPM+, zjednodušeně řečeno je to taková kombinace obou systémů. TPM+ totiž nevyužívá senzory v kolech TPMS, ale vylepšeno metodu nepřímého systému, který dokáže odhalit defekt v časové toleranci jako přímý systém i prošel schvalovacím procesem. Bohužel je to příliš čerstvé a já o tom zatím více nevím, ale jakmile budu vědět, tak článek upravím. V každém případě výrobce auta s tímto systémem homologoval a může bez něj jezdit, takže majitelé vozidel Škoda Fabia (i nová generace 2015), Škoda Octavia III, Škoda Yeti, Škoda Rapid, Škoda Superb a Škoda Yeti mohou být v klidu a fakticky přestat číst dál.
Stejně tak majitelé vozidel koncernu VW, všech modelů Seatu a modelů VW (s vyjímkou modelu VW Passat B8, tj. 2015 a dál, VW Touareg a VW Touran 2016 - tyto dva modely mohou být vybaveny senzory TPMS podle určitého typu, tam je to velmi individuální) a také AUDI, které využívají také systém bez senzorů TPMS uvnitř kola.
Ostatní značky jsou už ale ve většině případů vybaveny senzory TPMS v kolech a tak se jich nařízení týká.
Co to tedy znemaná pro řidiče, který má v kolech TPMS systém?
Pokud chcete pouze přezouvat, tedy mít je jednu sadu disků a dvě sady pneumatik, tak v první fázi vůbec nic. Vše si musí ohlídat servis. Musí dávat při montáži pozor, aby neponičil při sezouvání a obouvání pneumatik ventily. Jednou za dva roky by měl zkontrolovat stav ventilů, vyměnit těsnící kroužek, matici a kuželku ventilu a dohlédnout, aby dali stejný disk na stejnou pozici na autě (pokud tedy automobil nemá ventily, které se automaticky načtou a spárují se svojí pozicí sami, například modely Ford, nebo některé verze Opel Astra)
Pokud ale chcete mít dvě kompletní sady na léto a na zimu, musíte zakoupit i druhou sadu ventilů, případně můžete přehazovat ventily z letních kol do zimních, ale v takovém případě přestávají mít dvě sady smysl, protože aby mohl být ventil vymontovaný a zase namontovaný do kola, tak se musí stejně pneumatika sundat, protože ventil je uchycený zevnitř, takže se vlastně stejně jedná o kompletní přezutí kola.
V případě, že tedy budete kupovat dvě sady kompletních kol, musíte koupit i další sadu ventilů, to zahrnuje investici podle modelu a hlavně typu ventilu. Ventily stojí podle výrobce od cca 700 kč/ks až pkč/kus a to si vynásobte čtyřmi. Pak se musí ventily nechat načíst a nakodovat. Tady je třeba říct, že doba trochu pokročila a proces párování ventilů není nic složitého a je potřeba akorát vyhledat pneuservis, který má diagnostické zařízení na senzory TPMS. My tento systém máme a tak mohu říct, že kodování není nic složitého a náročného.
Metody párování TPMS senzorů s vozidlem, závisí na typu vozidla. Nejdříve je nutné TPMS senzor nakódovat na konkrétní model auta. Poté co jsou nakodované senzory namontovány do kol a nasazené na vozidlo, musí se ventily spárovat s řídicí jednotkou automobilu. V současné době existují tři metody párování:
Je nutné si ale uvědomit, že existují i neoriginální ventily, které se tzv. naklonují a vystupují jako originální, ale je potřeba to řešit opravdu podle typu auta.
Další důležitou věcí je, že na TPMS ventil musí být uzpůsobený i disk, ať už plechový nebo litý. Tohle Vám ale musí říct a zodpovědět každý prodejce, který má speciální tabulky. Odpadá tedy možnost, že byste to byli schopni u neoriginálních disků schopni poznat ve všech případech sami.
Bohužel z hlediska legislativy nemůžete udělat to, že byste ventily měli pouze v
letních kolech třeba v zimních jezdili bez nich. Samozřejmě, auto by jelo, svítila by Vám trvale akorát kontrola na
palubní desce, která ohlašuje defekt a u těch nejmodernějších vozidel by to neustále blikalo a
"házelo" chybu při každém nastartování. Vozidlo by samozřejmě mohlo jezdit bez omezení,
ale vystavujete se tím riziku pokuty, pokud byste s takovým autem jeli na STK, tak je to závada typu
C a v případě nehody, ve které by hráli roli kola nebo pneumatiky, defekt nebo průraz
by k tomu samozřejmě přihlédla i pojišťovna a krátila plnění. Ze zkušenosti vím, že to takto docela
dost zákazníků řeší. Já osobně se vůbec nedivím, je to opravdu velký výdaj navíc, ale faktem je, že
by bez ventilů v kolech auto bylo nezpůsobilé pro provoz na pozemní komunikaci. Ale to už záleží na
každém řidiči, jak se rozhodne, protože on je za své vozidlo zodpovědný.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 803 |
tento týden | 1 819 |
dnes | 440 |