Od 1.11.2014 vstoupilo v platnost nařízení evopského parlamentu ES č.661/2009. Tato směrnice nazývaná Nařízení o bezpečnosti provozu motorových vozidel se týká spousty inovací v bezpečnosti silničního provozu. Jednou z jeho části je i nařízení o povinném systému kontroly tlaku v pneumatikách osobních vozidel kategorie M1. To jsou všechny osobní automobily a lehká užitková vozidla, tedy dodávky do 3,5 t.
Toto nařízení k datu 1.11.2012, stanovilo výrobcům automobilů povinnost vybavit vozidlo systémem kontroly tlaku v pneumatikách. Pokud by vozidlo systémem kontroly tlaku v pneumatikách nebylo vybaveno, vozidlo by nemohlo být homologováno pro provoz na pozemních komunikacích v rámci EU a nesmělo být od 1.11.2014 prodáváno na trhu EU.
Na první pohled vypadá takové nařízení nevinně, ale fakticky vzato to zasáhne do života a hlavně peněženky většinu motoristů, kteří si v roce 2014 koupili nový automobil a chtějí si pořídit druhou kompletní sadu pneumatik.
A o co tedy konkrétně jde?
Každý výrobce automobilu musel do svých modelů implementovat systém kontroly tlaku v pneumatikách, který v případě defektu či ztráty tlaku dá řidiči hlášku o problému na palubní desce dříve, než to řidič pozná na jízdě. Řidič tak má možnost zareagovat bezpečně dříve, než by došlo k protržení bočnice, což obzvlášť ve vysokých rychlostech může mít opravdu fatální následky. Na první pohled je to tedy chvályhodné nařízení, které zajisté přispěje k většímu bezpečí na našich silnicích. Jenže takové nařízení se samozřejmě neobejde bez klasického "ale". Evropská směrnice totiž zároveň přikazuje jakými způsoby a hlavně jak rychle má být řidič o ztrátě tlaku informován. A tady nastává lámání chleba. Systém kontroly tlaku v pneumatikách je řešen dvěma způsoby. Tím prvním, který prosadila EU jako primární je tzv. přímá kontrola tlaku TPMS (tedy umístění senzoru dovnitř kola) a druhý, tzv. nepřímý systém, který snímá tlak pomocí snímače ABS a vyhodnucuje defekt podle otáček kola.
toto je kontrolka, která oznamuje pokles tlaku v pneumatice
takto vypadá originální TPMS ventil. Na obrázku je originální TPMS ventil na vozidla Ford Mondeo z roku 2013, ale prakticky takto obdobně vypadá každý kovový TPMS senzor.
Jelikož je tato problematika velmi náročná a není jednoduché ji v jednom článku, tak jsem to rozdělil do několika kapitol.
Prosím, pokud se chystáte kupovat druhou kompletní sadu kol, tak si prosím pečlivě přečtete všechny kapitoly níže, protože je to opravdu velmi důležité.
Jaké jsou typy měření a kontroly
tlaku v pneumatikách
Jak se nás dotkne TPMS systém konkrétně
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 178 929 |
tento týden | 1 728 |
dnes | 155 |