Jak jsme již zmínili v úvodním článku, tak od 1.11.2014 musí být všechny nově
prodávané automobily v základu vybaveny systémem kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách. V
následujícím článku vysvětlím, jaké jsou druhy systému, kde jsou jejich přednosti a naopak
nevýhody.
Se systémem kontroly tlaku v pneumatikách se setkáváme už 10 let, ale málokdo mu věnuje u automobilu pozornost. Do již zmíněného "eurounijního nařízení" byl tento systém výsadou příplatkové výbavy a hlavně se týkal primárně premiových značek a francouzských vozidel v příplatkové výbavě a to ještě podle konkrétního modelu.
Mezi osobními automobily rozeznávame dva typy měření kontroly tlaku v pneumatikách, jedním je tzv. Nepřímý systém kontroly tlaku v pneumatikách a druhý je tzv. Přímý systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS).
1. Nepřímý systém kontroly tlaku v pneumatikách
Tento systém byl do dnešní doby u evropských automobilek nejrozšířenějším systém kontroly tlaku v pneumatikách. Tento systém fungoval relativně jednoduchým a hlavně bezúdržbovým způsobem. Kolo, ve kterém je nízký tlak a je tedy podhuštěné, mám menší průměr vůči kolu druhému a tím se otáčí rychleji než ostatní tři kola automobilu. Řídící jednotka tohoto systému získá potřebné informace ze snímačů. Nejčastěji bývá tímto zdrojem snímač ESP nebo ABS, případně snímač natočení kola, nebo snímač vibrací. Snímač vydá signál do řídíci jednotky, která na základě výpočtu algoritmu vyhodnotí rozdíly otáček a pokud vyhodnotí defekt, tak dojde k aktivaci kontrolky signalizující pokles tlaku v pneumatice na palubní desce (obr. kontrolky naleznete níže).
Tento systém můžeme vidět hlavně ve vozidlech koncernu Volskwagen (tedy VW, AUDI, ŠKODA a SEAT), pak ve vozidlech BMW a Mercedes - Benz. Tady je potřeba zmínit, že koncern VW má výjímku, takže jeho modely v současné době mají vylepšný systém TPM+, který vyhovuje legislativě i po 1.11.2014.
Výhody nepřímého systému:
Nevýhody nepřímého systému:
2. Přímý systém kontoly tlaku vzduchu v pneumatikách (zkráceně TPMS)
Přímý systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách nese zkratku TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) a funguje úplně na odlišné bázi než systém nepřímý.
Tento systém využívá senzorů, namontovaných a umístěných uvnitř kola. Zjednodušeně řečeno (samotnému senzoru budu věnovat v samostatném článku), se jedná o ventil, ve kterém je uvnitř kola na něm namontovaný senzor, případně může být také nalepený na běhounu uvnitř pneumatiky (typ VDO/Conti), napájený baterií do hodinek a který vysílá signál na rádiové frekvenci (433 MHz) z každého kola samostatně do příjímače v určitém časovém intervalu, kde jsou obsahem důležité informace o tlaku v kole a teplotě pneumatiky. Tento signál je příjímán zpravidla anténou, která je umístěna na podvozku vozidla a posílá informaci o těchto údají do řídící jednotky, která pak vyhodnocuje hodnoty a posílá údaje do palubní jednotky.
Výhody přímého systému:
Nevýhody přímého systému kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách:
To jsou tedy hlavní výhody a nevýhody obou systémů měření tlaku vzduchu v pneumatikách. Obrázek nechť si udělá každý sám. Jednoznačně platí, že zavedení kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách je určitě bezpečnostním přínosem.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 722 |
tento týden | 1 738 |
dnes | 359 |