Nokian Hakkapeliitta R je bezesporu jedna z nejlepších zimních pneumatik,
nad ní už je prakticky jen Nokian Hakkapeliitta 5 s přípravou pro hroty. Řada pneumatik
Hakkapeliitta spadá do tzv. Severské řady tohoto finského odborníka na zimní
pneumatiky. Řada Hakkapeliitta je primárně určena pro severské země Norsko, Švédsko, Finsko a
pobaltské státy, kde je zima o něčem úplně jiném než ve střední Evropě. Dezén Hakkapeliitta
R je Nokianem konstruována tak, aby obstála v těch nejtvrdších zimních podmínkách, ale
aby ji bylo možné bez problémů použít i v méně náročných středoevropských zemích. V běžných testech,
který provádí evropské (hlavně německé, rakouské a švýcarské) autokluby a automobilové magazíny,
tuto pneumatiku nenajdete, protože se testují pneumatiky spíš pro mírnější zimu, jako je dezén WR
D3, který se umístil letos na vítězných příčkách. Ovšem v testech, které se provádí pro severský trh
tamními autokluby a magazíny, Hakkapeliitta R letos vyhrála prakticky vše, co mohla. V 27 testech
provedených ve skandinávii, pobaltských státech a Rusku Hakkapeliitta
R vyhrála celkem 15krát, přičemž ostatní testy vyhrála severská nahrotovaná
pneumatika Hakkapeliitta 7, která se u nás prodávat správně v
nahrotované verzi nesmí. Tak si pojďme tuto zimní královnu
představit.
Dezén je
pochopitelně směrový do písmene V a tvořem třemi částmi dezénových bloků. Zároveň má zaoblenou
konstrukci běhounu s důrazem na střed pro opravdu vysoký záběr na sněhu a hlavně ledu, mimochodem
hlavně neskutečně vysoký výkon na ledu je to, čím si tento dezén získal vítězství v testech,
prakticky je to nepřekonatelná zimní nehrotovaná pneumatika ve vlastnostech na ledovém povrchu. Už
na první pohled je vidět, čím se tato konstrukce liší od běžných zimních pneumatik, hrany běhounu v
místě přechodu k bočnici nejsou zaoblené, ale mají ostrou hranu, což má za následek obrovský stupeň
stability při jízdě do zatáčky, kdy maximální plocha dezénu drží přilepepená na vozovce a styčná
plocha je tak prakticky k nerozeznání od jízdy v přímém směru a zároveň jsou v ní drážky, které se
zařezávají do sněhu a ledu a nedovolí pneumatice se "utrhnout", zároveň jsou drážky v bočnicích
hluboké, takže podporují boční záběr v hlubokém sněhu, tohle nenajdete prakticky u žádné jiné
pneumatiky na trhu. Tyto hrany zároveň rozrážejí rozbředlý sníh, znamená to, že rozbředlý sníh se
tak "nematlá" mezi bočnicí a běhounem a je odhazován pryč, což pomáhá maximální
stabilitě.
Detail běhounu a krajních ostrých dezénových bloků s
drážkami
Na krajních dezénových blocích je velmi zajímavý prvek a to jsou tzv.
posilovače brzd, to jsou takové ty malé zoubky na zadní horní straně krajního
dezénového bloku. Pneumatika když brzdí, tak v největším kontaktu s vozovkou
je právě zadní část bloku, která se opírá o silnici a je na ní celá váha, tyto zuby se zařezávají do
sněhu a ledu a zajišťují tak maximální brzdné vlastnosti prakticky na čemkoliv co můžete v zimě
potkat. Na tomto bloku je vidět jak je povrch trochu vroubkovaný, to pomáhá proti zalepení bloku
sněhem a zároveň je to další pomocný prvek pro záběr na sněhu a při boční stabilitě. Drážky, které
jsou uvnitř tohoto pomyslného prostoru nejsou jentak běžné. Tyto drážky jsou patentovány Nokianem a
jsou to tzv. sací lamely (na bočnici označeno BLACK ICE SIPE na obr. níže), tyto
sací lamely zvyšují přilnavost pneumatiky na mokrém a zledovatělém povrchu. Lamely mají tvar kapsy a
efektivně odvádí vodu z kontaktní plochy pneumatiky.
Dezén Hakkapeliitta R - na obrázku jsou pěkně vidět lamelové
iniciátory
Středová část je tvořena masivním středovým obvodovým žebřem a kolem
něj jsou středové dezénové bloky, které připomínají tvar čepele nože. Záběrových lamel je na celé
pneumatice velké množství a jsou konstruovány na maximální záběr a vyhazování sněhu z drážek. Díky
tomuto tvaru dezénových bloků a velmi ostré hrany zaručují maximální záběr na jakémkoliv typu
povrchu. Velmi důležitou a zajímavou technologií poskytují tzv. Lamelové
iniciátory. To jsou malé obdelníčkové drážky na krajích dezénových bloků u záběrových
lamelek. Tyto iniciátory aktivují a zesilují funci lamelek na velmi kluzkém povrchu, obzvlášť na
ledě plní svojí funkci na 110%.
Hakkapeliitta R v celé své kráse
Krajní dezénový ostrý blok s drážkami a tzv. Sací lamely na
povrchu bloku (Black Ice Sipe)
Nokian Hakkapeliitta R disponuje velmi nízkým valivým odporem (na bočnici
je to dokonce vyraženo ULTRA LOW ROLLING RESISTANCE). Jeden by řekl, že pneumatika s takovými
vlastnostmi bude mít právě naopak horší odpor. Tento dezén má jako jedna z mála pneumatik na trhu
extrémně nízký valivý odpor, dosahuje i hodnot B, čehož nedosahuje v podstatě téměř žádná jiná
pneumatika. U této pneumatiky je to díky opravdu velmi kvalitní směsí a jak jsme již zmínili velmi
propracovaného tvaru, konstrukce a typu dezénu. Směs je kombinací vysokého obsahu siliky a řepkového
oleje, ta mimo posílení opravdu špičkových vlastností na sněhu a ledu zaručuje také pevnost v
tahu.
Nádherně viditelný posilovač brzd v podobě zoubků z boku dezénového
bloku
Díky směsi a pevnosti bloků navíc pneumatika dosahuje velmi vysokého
kilometrového proběhu. Tohle máme potvrzené z úst několika našich stálých zákazníků, kteří
na nich jezdí a vidíme to tak pokaždé zimě, že je to opravdu
pravda.
A pro koho je pneumatika určena? Výhodou této
pneumatiky je, že ji můžete používat prakticky ve všech zimních podmínkách. Narozdíl od dézénu
Hakkapeliitta 5, který je vyloženě horský dezén, se "Rko" neztratí ani ve městě a na dálnici.
Pneumatika není hlučná, při běžných rychlostech je hlučnost prakticky na stejné úrovni jako u
ostatních běžných pneumatik. Při vyšších rychlostech je třeba počítat s trochu vyšší odezvu, ale
není to nic hrozného. Řada Hakkapeliitta je v současnosti asi to nejlepší, co lze na automobil
namontovat. O své kvalitě rozhoduje i fakt, že se pneumatika vyrábí dohromady ve 44 rozměrech ve
velikostech od 13 do 20 palců! Nutno podotknout, že o pneumatiku je potřeba se také starat, vyrábí
se pouze v jednom rychlostním indexu R (do 170 km/h), určitě tak není vhodná pro řidiče, kteří mají
i v zimě rádi rychlostní ručičku na maximu a chtějí pneumatiku se sportovním charakterem, určitě to
ale nebrání v použití řidičům, kteří tuto rychlost v zimě nepřekročí.
Pořizovací cena pneumatik Hakkapeliitta R je pochopitelně o něco
vyšší než u běžných pneumatik, na druhou stranu ve větších rozměrech je cena už velmi srovnatelná a
tato pneumatika Vám ty vynaložené náklady na její pořízení vrátí i se 100% úroky v podobě
maximálních vlastností, výdrže a bezpečnosti a velmi nízkého valivého odporu. Nokian Hakkapeliitta R
je opravdovou zimní pneumatikou a kde ostatní zimní pneumatiky končí, ona začíná. Já osobně jsem si
ji měl možnost několikrát vyzkoušet a opravdu jsem nechápal, že nehrotovaná pneumatika je schopná
tak špičkových výsledků.