Nokian Hakkapeliitta R2 je novinkou pro zimní sezonu 2013-14. Jedná se o vrchol nabídky nabídky zimních nehrotovaných pneumatik finského odborníka na zimní pneumatiky, firmy Nokian. Nokian Hakkapeliitta R2 je nástupce velmi úspěšného a špičkového dezénu Nokian Hakkapeliitta R. Pneumatika tak spadá do tzv. Severské řady zimních pneumatik Nokian, které se vyznačují špičkovými vlastnostmi v těch nejtvrdších zimních podmínkách. V testech tuto pneumatiku nenajdete, respektive ji nenajdete v testech, které jsou uveřejňovány ve střední Evropě, protože s ostatními běžnými zimními pneumatikami se srovnávat nedá. V celkem asi patnácti testech, které ale byly provedeny v Norsku, Švédsku, Finsku, Rusku a Bělorusku tato pneumatika, jednoznačně vyhrála a pouze v jednom případě skončila druhá. Je nutno říct, že není divu, protože tato pneumatika posouvá severskou řadu Nokianu opět o krok dál, protože disponuje mnoha vychytávkami, nad kterými může konkurence jen kroutit hlavou. Na to jsme ovšem u Nokianu zvyklí. Tak si pojďme tuhle zimní královnu představit.
Dezén je dle mého názoru svým designem velmi povedený a je směrový. Na první pohled zaujme masivní středové žebro do velmi výrazného písmene "V" a opravdu velmi hustá lamelová síť záběrových lamelek. Za zmínku stojí tvar profilu. Pneumatika je totiž zaoblená se zdůrazněným středem. Pravda, to už měl i předchůdce Nokian Hakkapeliitta R a je to dneska už standart. Ale nutno podotknout, že na rozdíl od spousty ostatních značek, které měly problém se sjížděním na středu, je to u nokianu ošetřeno speciálním tvarem kostry a hlavně použitím sofistikovaným materiálů. A tohle si nová generace R2 od svého předchůdce ponechala a je to dobře, protože i u minulé generace to fungovalo na výbornou.
Nokian Hakkapeliitta R2 si ale přece něco vzala i z dezénu WR D3 a to je systém řešení překládaných dezénových bloků. Dezénové bloky jsou vzájemně spojené a to systémem překládání, kdy dezénový blok vede od středu až ke kraji a je spojený v rámci celého dézénu. To pomáhá hlavně životnosti, která je tím pádem o něco vyšší než u předchůdce, protože bloky nejsou tak namáhány a tím nedochází k zbytečně vysokému otěru. O vynikající záběr v hlubokém sněhu se stará hustá lamelová síť. Drážky jsou pojaty harmonicky, čistě a jsou krásně hluboké. To je jistota při záběru v hlubokém sněhu. Ani u R2 nechybí tzv. samostatné zářezy, kterými bylo "Rko" vyhlášené. To jsou zářezy v boku dezénových bloků na středu, viz obrázek níže. Původní generace je měla po celém dezénu, ale mělo to tu nevýhodu, že pneumatika měla slabší přilnavost na mokré vozovce. U R2 jsou tyto zářezy širší a je jich méně. Tyto zářezy, které fungují jako aktivátory, pomáhají přilnavosti na sněhu a hlavně ledu, čímž je řada R pověstná, že disponuje záběrem a přilnavost na ledu, která se hodně blíží hrotovaným pneumatikám. Nicméně přilnavost a záběr na sněhu zůstal zachován.
A tím se dostáváme k drápům. Na dně dezénových odvodových drážek jsou tzv. Drápy pro zajištění přilnavosti. Tyto drápy podporují záběr na sněhu a ledu, ale hlavně fungují při brždění. Zároveň také pomáhají vyhazování sněhu a bláta z dezénu. Další drápy, které na pneumatice najdeme jsou ze zadní strany krajního dezénového bloku. Tyto drápy mají funkci při jízdě na blátě a zajišťují odolnost proti plavání na blátě. Rozrážejí vrstvu bláta a pronikají do ní a zároveň ji odstraňují z dezénového bloku. V krajních dezénových blocích nechybí samozřejmě ani sací lamelky, to jsou takové ty oválky na krajích dezénu, viz obrázek níže, které nasají přebytečnou vodu a vytlačí ji z dézénu až po odlepení od vozovky a do strany.
Nokian Hakkapeliitta R2 je průkopníkem v další technologii, kterou jsem
možná měl začít, ale jak se říká to nejlepší nakonec. Touto technologii je Cryo Crystal
technologie. Technologie to je velmi složitá, zkusím ji tedy popsat co nejjednodušeji.
Do směsi pryže pneumatiky jsou přidávány drobné částice, které mají přilnavost a lepivost
jako neobrobený diamant a mají tvar mnohohranového krystalku. Při postupném opotřebení se
tyto krystalky vynořují na povrch a fungují jako vestěvaný hřebík a zadrápnou se do vozovky a do
sněhu. Což je tedy opravdu špičková a revoluční technologie a je tak zajišťěna opravdu neskutečná
přilnavost i při vyšším stupni opotřebení. Je to velmi povedené a zdařilé řešení. Na fotkách
pochopitelně nejsou vidět, protože je vyfocena nová pneumatika a tam se o záběr stará dezén a
drážky, které ale samozřejmě z podstaty mají menší vlastnosti v případě vyššího stupně opotřebení a
jejich funkci tak přebírá a zajišťuje právě tato technologie Cryo
Crystal.
Nokian Hakkapeliitta R2 měla těžkou pozici při uvedení na trh. Její předchůdce Nokian
Hakkapeliitta R byl mezi řidiči známý především špičkovými jízdními vlastnosti na sněhu a hlavně
ledu a také neuvěřitelně nízkým valivým odporem. Což by člověk u pneumatiky tohoto druhu nečekal,
protože hodnoty valivého odporu se pohybovali v hodnotách B a v některých rozměrech i A, čehož
nedosáhla dosud žádná jiná značka. Tady je vidět, že lze udělat pneumatiku s nízkým valivým odporem
a přitom zachovat maximální přilnavé vlastnosti. Nokian Hakkapeliitta R2 si toto ale
ponechala a ještě zlepšila přilnavost na mokrém povrchu. Díky stavbě dezénu se
zkrátila i brzdná dráha na ledu, která je kratší až o 10 m, při brždění z 80 km/h oproti Rku, což
značí, že to dobré si Nokian Hakkapeliitta R2 ponechala a zlepšila to, co zlepšit šlo a to
přilnavost na mokrém povrchu, která je daleko lepší než u předchůdce. Zajímavostí je, že
pneumatika mi přišla abnormálně lehká na váhu, což mě velmi překvapilo, protože se vyrábí pouze jako
zesíláná XL.
Z mého pohledu je Nokian Hakkapeliitta R2 bezkonkurenčně to nejlepší, co lze na zimu na automobil namontovat. Možná Vám můj úsudek přijde příliš jednostranný, ale je pravda, že Nokiany mám opravdu velmi rád. Nokian jde úplně jinou cestou než ostatní výrobci. Nevyrábí pneumatiky pro masy a pro marketing a horentní prodejní čísla, ale pneumatiky, které mají při své ceně vlastnosti, na které se můžete spolehnout na 200%. Je vidět, že Nokian při vývoji svých pneumatik opravdu přemýšlí a vyvíjí je s opravdovými citem. To dokazuje i ve svých velmi úspěšných středoevropských řadách W+, WR D3 a WR A3 a taktéž i v řadě Hakkapeliitta a to je v dnešní době, kdy se setkáváme se snižováním kvality, ať se kolem sebe podíváme na cokoliv opravdovým potěšením a radostí. Pneumatiku Nokian Hakkapeliitta R2 tak velmi doporučuji a věřte mi, že zkušenosti vím, že kdo nasadil tuto řadu jednou na auto, tak už jsem ho z ní nedostal a chtěl ji znova. :-)
Velmi pěkné video pneumatiky:
https://www.youtube.com/watch?v=C72NcBOjvH0
Severskou řadu pneumatik Nokian Hakkapeliitta můžete zakoupit v našem obchodě.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 756 |
tento týden | 1 772 |
dnes | 393 |