Michelin Pilot Alpin PA4 je nejnovější pneumatika z továrny tohoto
francouzského výrobce pneumatik s více jak 100 letou tradicí. Michelin Pilot Alpin
PA4 je úplná novinka představená pro zimní sezonu 2012-13, určená pro velmi silné limuzíny,
sportovní automobily, ale i SUV se sportovnějším charakterem. Pneumatika je doslova nabitá novými
technologiemi. Dle našeho názoru je to v tomto segmentu jedna z nejzajímavějších pneumatik
současnosti. Pneumatika se letos začala postupně dostávat do výroby, takže rozměrů bylo zatím jen
pár, ale postupně bude nabíhat v rozměrech od 17 do 21 palců. Tak si pojďme tuto krásku
představit.
Dezén je
asymetrický, tedy s rozdílnou vnější a vnitří hranou, což už takovýchto rozměrů a
hlavně účelu použití vozidel je žádoucí. Dezén má jednu odlišnost, kterou je směrový dezén v
homologacích ve specifikaci pro vozidla Porsche N0, kde je obdobná a podobná dezénu Pilot Alpin PA3.
Dezén je rozdělený na tři části: na vnější rameno, které je zpevněné, aby jízda byla co nejpřesnější
a hlavně aby bylo zajištěno brilantní boční vedení. Masivní středové obvodové žebro a velmi výrazné
obloukové vnitřní rameno, zasahující hluboce do středu dezénu.
Vnější rameno pneumatiky, tak to je technologická symfonie. Masivní
zpevněné žebro s hluboce prořezanými drážkami se stará o maximální přílanavost při jízdě do zatáčky
a podporuje brždění. Velice zajímavým řešením jsou obvodové úzké drážky, které pomyslně rozdělují
dezénový blok. Tohle řešení má dvě funkce. První je podpora vytlačování vody z dezénu a do stran a
druhou je záběr na sněhu a zároveň se při bočním náklonu drážky zařezávají do sněhu a podporují
stabilitu při jízdě na sněhu a ledu. Zde je také nutné podotknout na velmi zajímavě řešený tvar
záběrových lamelek, které nejsou úplně rovné, ale zároveň se odlišují od klasických cik cak drážek a
při náklonu se o sebe opřou a nedochází tak k jejich deformaci. Všimněte si na obrázku výše hluboce
prožezaných lemel až téměř do celé hloubky dezénu, to najdete jen u pneumatik koncernu michelin a je
tím perfektně zajištěna vlastnost záběru po celou dobu životnosti. Na vnějším rameni je
ještě velmi jedna zajímavá věc a to je opěrné rameno u vntřní strany obvodové
drážky.
Na obrázku
je krásně vidět, jak je horní strana této opěrné lamelky zkosená. Tohle oceníte při jízdě do
zatáčky, protože tato ploška se nezlomí, ale plynule se opře do vozovky a díky malé drážce se blok
přirozeně opře a podporuje tak přilnavost protilehlé odlehčené strany při jízdě do
zatáčky.
Středové obvodové rameno, to je také kapitola sama pro sebe. Rameno je
obklíčeno dvěma širokými obvodovými drážkami, které nedají sebemenší šanci jakkoliv vysokému vodnímu
filmu. Středové žebro je uspořádáno do symetricky uložených trojúhelníkových bloků, na které jsou
kolmo uloženy záběrové lamelky s rozdílnými geometrickými tvary. Pneumatika má podobně jako Alpin A4
tři různé druhý záběrových lamel, které jsou různě uloženy. Tím je dosaženo i u takto širokých
pneumatik vynikajícího záběru a přilnavosti na sněhu.
Vnitřní rameno je rozděleno po dvojicích do dvojice dezénových bloků
prokládaných šiřokými drážkami uspořádanými velmi harmonicky, aby voda co nejrychleji byla pryč. Na
vnějším rameni je vidět rozdílná geometrie záběrových lamelek, které jsou proti sobě v přesném úhlu,
aby pneumatika zabírala stejně při náklonu a tlaku z pravé i levé strany.
Nová Pilot
Alpin PA4 disponuje pochopitelně všemi novými technologiemi. Mimo Ridge N Flex, což je celá řada
technologíí pro vysokou přilnavost a záběr, o kterých jsem psal výše. Nechybí směs Helio Compound
3G, tedy směs zcela nové třetí generace na bázi směsi pryže a slunečnicového oleje, která zajišťuje
pružnost i při velmi nízkých mrazivých teplotách. Je nutné říci, že pneumatika, jak je u michelinu
zvykem, má nadstandartní kilometrový proběh.
Co říci závěrem? Pneumatiku jsme tuto zimu dodali v pár rozměrech, ve
kterých byla dosud vyrobena a tak první dojmy od zákazníků budeme znát až po sezoně. Nepředokládám,
že by si michelin touto "pilotní":-) pneumatikou nějak pokazil reputaci, spíš naopak bude útočit na
první místa v testech i zájmu zákazníků a konkurence v tomto segmentu vysokorychlostních UHP
pneumatik nebude mít určitě lehké spaní. Tato pneumatika je určena všem řidičům, kteří jsou
opravdovými piloty a kteří od pneumatiky vyžadují naprosté maximum na každém povrchu a nechtějí se
spokojit s žádnými kompromisy.