Finský výrobce pneumatik Nokian, je asi největším odborníkem na zimní pneumatiky vůbec. Dokazuje to velmi široká nabídka dezénů a typů zimních pneumatik určených pro konkretní zimní podmínky a určité lokality. Minulý rok Nokian představil dvě nové zimní pneumatiky určené pro středoevropské klimatické podmínky. Jednou z těchto novinek je dezén Nokian WR D3. Jak je již u Nokianu zvykem, pneumatika je vybavena spoustou nových technologických vychytávek při zajištění špičkových vlastností. Tyto vlastnosti Nokian potvrdil při letošních testech renomovaných německých magazínů, kde obsadil čelní místa, test magazínu Auto Motor Und Sport vyhrál, před Continentalem TS850 a v testu AutoZeitung si tato místa pouze prohodily.
Nokian WR D3 je směrová pneumatika
vyráběná ve velikostech od 13 do 17 palců a je primárně určená pro vozy nižší střední a střední
třídy a menší kompakty a malá vozidla SUV. Že si Nokian věří, svědčí už fakt, že nejmenším rozměrem
vyráběným v tomto dezénu je 175/70 R13 a největším 225/50 R17.
Konstrukce dezénu je
mírně zaoblená s důrazem na středovou část, jako je tomu u např. konkurentů Michelin Alpin A4,
Continental TS850, Goodyear UG8. Samotný dezén je tvořen dezénovým bloky uspořádanými do písmene V,
blok je spojený, není přerušovaný obvodovými drážkami. O odvod vody se stará velké množství
zaoblených drážek, které odváí vodu dro strany. Drážky jsou navíc leštěné, takže nedochází ke
zbytečnému zdržování vody a lepení se na spodní část drážky. Na obrázku výše jsou vidět uvnitř
drážek na přední straně dezénového bloku tzv. odsazené sešikmené hrany, tohle je právě jednou z
novinek, se kterou Nokian přišel (tzv. Slush Blower). Tyto hrany pomáhají nejen lepšímu odvodu vody,
ale hlavně odvodu rozbředlého sněhu, který se má tendence v drážkách udržovat a zalepit je. Tyto
hrany narušují strukturu břečky a kaskádovitě je vytlačí směrem pryč z dezénu.
Výborně řešený je systém záběrových cik cak lamel. Je jich velké množství a mají opravdu skvěle vyřešený sklon, takže nedochází nejen k jejich ucpání, protože zavírání a otevírání je velice přesné, ale hlavně i na vzdory velkému množství nedochází díky technologii Cool Touch Design k nadbytečnému tření a pohybu dezénových bloků. Bloky jsou dostatečně tuhé a pevné, to je velmi důležité, protože velký počet lamel většinou znamená velké lámání dezénových bloků, tím odírání hran, tím menší funkčnost a tím menší výdrž. Nokian díky této technologii, kdy bylo použito velké množství nových technologií včetně termovizní kamery, tyto nežádoucí účinky odstranil. Pneumatika tak díky těmto lamelám má špičkovou trakci na sněhu a ledu.
Na obrázku výše jsou vidět malé drobné drážky u středu dezénu, tyto
drážky pomáhají nejen záběru ve sněhu, ale také se tím pneumatika dochlazuje při jízdě na suché
vozovce, kdy se zahřívá a nedochází tak k jejímu přehřátí a ztrátě
přilnavosti.
Velmi užitečnou funkcí je tzv. Silent Sidewall Technology. Tedy technologie bočnice s tichým efektem. Tato technologie, pomocí "proužku" na bočnici po celém obvodu těsně pod místem kde končí dezén, přerušuje přenos vibrací a hluku běhounu k patce, to má za následek menší hlučnost a zvyšuje tak jízdní komfort. Dalšími velmi užitečnými prvky pneumatiky jsou ukazatel zbytkového dezénu pomocí číslic 8, 6, 4 uprostřed dezénu, kde čísla mizí podle toho, jak dezén ubývá, nebo zapisovač symbolů, na které pozici pneumatika byla umístěna či tlak pneumatiky. Velmi zajímavá je patka pneumatiky, která je z velmi pevného a přitom ohebného materiálu, pneumatika tak mnohem lépe přilne na disk, zároveň disponuje tzv. blokátorem nečistot, to je taková malinká ochrana ráfku těsně nad hranou patky. Tento blokátor zamezuje písku a bahnu a i vodě zachytit se mezi ráfkem a pneumatikou a zvyšuje tak těsnost pneumatiky a disku a prodlužuje jí tak životnost. Pneumatika je vyrobena ze speciální směsi, do které se přidává řepkový olej, přírodní pryž a velký obsah siliky. Silika je nejdůležitější část ve směsi pneumatik, optimalizuje záběrové vlastnosti a chování na zasněženém povrchu a zvyšuje i odolnost proti opotřebení při proměnlivých teplotách. Vysoký obsah siliky používají hlavně premiové značky, protože silika je velmi drahá a zvyšuje tak i pořizovací cenu pneumatiky.
Nokian WR D3 je jednou z nejpovedenějších pneumatik současné doby. Osobně ji používám a její vlastnosti mě vyloženě překvapily, jak skvěle se pneumatika chová. Nokian v sobě specialistu na zimní podmínky nezapře. Chcete li prvotřídní bezpečnou pneumatiku s vynikajícími jízdními vlastnostmi a pohybujete se jak ve městě, na dálnici a jezdíte i častěji na hory, tak je pro Vás Nokian WR D3 ideální volbou.
Nokian WR D3 můžete zakoupit v našem obchodě v podstatě ve všech běžných rozměrech
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 761 |
tento týden | 1 777 |
dnes | 398 |