..nebo také Třída úspory paliva. Je na štítku v levém sloupci a označena tímto obrázkem:
Valivý odpor výrazně ovlivňuje spotřebu paliva a hraje tak roli při ekonomickém a ekologickém náhledu. V praxi to znamená, že vozidlo produkuje méně škodlivých splodin a tím i méně emisí CO2.
Hodnota, kterou pneumatika získala je ohodnecena písmenkem na stupnici A až G, tedy od nejnižšího valivého odporu po nejvyšší. Třída D není hodnocena, nepoužívá se a tak žádná pneu nebude mít tuto hodnotu na štítku.
V praxi to znamená, že rozdíl mezi jednotlivými třídami představuje +- 0,1l na 100 km u osobních automobilu s průměrnou spotřebou paliva 5l/100 km a 0,95 l na 100 km u nákladních automobilů s průměrnou spotřebou 32,3l na 100 km.
U zimních pneumatik jsou třídy paliva samozřejmě o něco "horší" než u letních, protože zimní pneumatiky jsou konstruovány na maximální přilnavost na sněhu, ledu i suché vozovce a díky lamelám a mnohem měkčí směsi nemůže dosahovat hodnot jako letní pneumatiky, které jsou úplně opačné konstrukce.
Jak se měří valivý odpor?
Valivý odpor se pro účely štítku neměří na automobilu, měří se v laboratořích na bubnu o průměru 2 m, na obutém a vyváženém kole. Nárůst točivého momentu, potřebného k roztočení bubnu s namontovanou pneumatikou při daném zatížení představuje valivý odpor. A zjednodušeně řečeno, do jakého okna se dle tabulek hodnoty vejdou, takovou třídou je pneumatika ohodnocena.
Na valivý odpor a tím i spotřebu paliva mají vliv ještě další faktory:
Pozn.: tady mi dovolte pár poznatků z vlastní zkušenosti. Na vlastním vozidle Škoda Octavia I, s benzínovým motorem 1,6i, mám v letním provedení rozměr pneumatik 205/55 R16, která dle tabulek dosahuje hodnoty valivého odporu E. Dle hodnot výrobce automobilu by se měla dlouhodobá kombinovaná spotřeba pohybovat někde mezi 6,8-7,3 l/100 km. Při běžné jízdě, kdy jezdím po Praze, mimo Prahu, po dálnici, většinou s 1-3 pasažáry a nákladem, dosahuji průměrné spotřeby paliva 6,4-6,6 l dle palubního počítače, počítané za cca 2500 km a podle tankování to opravdu odpovídá. V praxi to znamená, že i pneumatika s hodnocením E, může dosahovat velmi nízkých hodnot. Oproti tomu dříve jsem měl pneumatiky s menšími koly v rozměru 195/65 R15, která ale měla hodnotu valivého odporu dle tabulek výrobce C, ale auto mělo dlouhodobou spotřebu cca 6,8-6,9 l na cca 2500 km.
Hodnocení valivého odporu tedy prosím berte opravdu informačně, protože každé auto se na každé pneumatice a v různých rozměrech chová úplně jinak, hodně záleží na nahuštění pneumatiky, protože podhuštěná pneu dokáže zvýšit spotřebu i o 1 - 2 l na 100 km v reálném provozu a především také záleží na aerodynamických podmínkách a vlastnostech automobilu.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 146 259 |
tento týden | 2 205 |
dnes | 223 |