Třída vnější hlučnosti pneumatiky je na štítku dole uprostřed a označena tímto symbolem:
Měření vnější hlučnosti pneumatiky je vyžadováno Evropskou unií z důvodu dlouhodobého plánu unie na snižování emisí hluku a je to tak důležitý parametr pro životní prostředí. Toto se týká primárně nákladních pneumatik, které mají vliv na hlučnost silničního provozu značnou a zatěžují tak životní prostředí a zvyšují emise hluku.
Je velmi nutné si uvědomit, že tato hodnota nemá vůbec nic společného s hlučností uvnitř vozidla. Vnější hlučnost nemá žádný vliv na hlučnost, kterou vnímáte od pneumatik za jízdy uvnitř vozidla.
Na štítku je hlučnost znázorněna pomocí jedné až tří vln a hodnoty
hluku v decibelech, tedy od tichého po hlučnější a vedle toho je uvedena hodnota v
decibelech.
Každá vlna znamená rozdíl 3 dB vnější hlučnosti. Rozhodujícím kriteriem je hodnota vnějšího hluku, kterou určuje EU od roku 2016. Pneumatiky se třemi vlnami překračují tento limit o 3 dB. Pneumatiky se dvěmi vlnami jsou pod tímto limitem. Pneumatiky s jednou vlnou jsou ještě o 3 dB níž.
Zjednodušeně řečeno, pneumatika s jednou vlnou má z hlediska budoucího nařízení EU od roku 2016, 4x nižší vnější hluk než pneumatika se třemi vlnami.
Jak se měří vnější hluk:
Test probíhá tak, že automobil jede po vozovce s povrchem podle standardu ISO. Automobil projíždí kolem mikrofonů, které jsou umístěny 7,5 m od středové čáry ve výšce 1,2 m. Znovu je třeba říct, že test neposkytuje žádné údaje, ani z nich nelze vyvozovat, jak bude pneumatika hlučná uvnitř automobilu.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 831 |
tento týden | 1 847 |
dnes | 468 |