Finský Nokian představil pro zimní sezonu 2016, nástupce vysoce výkonné
pneumatiky Nokian WR A3. Nový dezén nese název Nokian WR A4 a je to pneumatika, která je nabitá
novými technologiemi. Vzhledem k tomu, že je Nokian vynálezcem první zimní pneumatiky, tak
bylo jasné, že nový dezén, nebude jen tak nějakou průměrnou zimní pneumatikou. Ostatně už dezén WR
A3, který jsme recenzovali a který byl prakticky nejprodávanější zimní pneumatikou určenou pro velmi
silná vozidla, nebo vozidla a
byla to špičková a vynikající zimní pneumatika. Už v roce 2011 měla prvky a inovativní
technologie, o kterých se prakticky do té doby nesnilo vůbec nikomu. A tak to samozřejmě nástupce
neměl vůbec snadné. Nicméně Nokian WR A4, má spoustu novinek, které rozhodně stojí za to se každé z
nich věnovat.
Nokian WR A4 je
stejně jako předchůdce asymetrický. Rozdíl je v tom, že středové žebro je posunuto více k vnější
straně a střed pneumatiky je tvořen šípovým vzorem, což rapidně posunuje ovládání pneumatiky v
hlubokém sněhu u velmi širokých rozměrů. O odvod vody se starají dvě široké leštěné hlavní drážky,
ale hlavně elipsovité drážky, které vedou od středu k vnitřnímu rameni pneumatiky a odvádí vodu z
běhounu. Že jsou drážky leštěné, už je u Nokianu standart u všech dezénů pět let, takže to už ani
uvádět nemusíme.
Zastavme se ale
ještě u středového žebra. Když se na něj podíváme, tak má zcela odlišné záběrové drážky, než ve
zbytku pneumatiky. Tyto drážky se jmenují Centipede Siping a je to zcela nová technologie. O její
přítomnosti informuje i informační pole vyražené na dně odvodové drážky. Tyto trojrozměrné klikaté
drážky, které se mimo jiné podobají stopám stonožky :-), mají za úkol zvyšovat přilnavost udržovat
jízdní stabilitu na sněhu, ledu, břečce a to i v zatáčkách. Shrneme li to, tak to toto středové
obvodové rameno je to, co drží pneumatiku na silnici.
Na obrázku výše
vidíme ještě jeden vyražený název. Nokian Coanda Flow. Když se podíváte na obrázek níže, tak vidíte,
že na krajích vnějšího dezénového bloku na dně jsou takové zaoblené hrany, které mají více stupňů
velikosti. Tohle je technologie, kterou Nokian poprvé uvedl u letního dezénu Nokian eLine 2. Tato
technologie má hlavní úkol v tom, že voda při jejím proudění harmoničtěji v obloucích odtéká směrem
do drážek díky velmi přesné geometrii odrazu od protější stěny a to vždy při jakémkoliv stupni ojetí
pneumatiky. Coanda Flow tak eliminuje zhoršení odvodu vody z pneumatiky při vysokém stupni ojetí,
tedy při polovičním výšce vzorku a méně.
Na vnějším rameni
můžeme vidět ještě jednu zajímavou věc a to jsou drobné žlábky hned pod povrchem na jedné straně
bloku. Tato technologie nese název Snow Claws. Není to jen na krajních blocích, ale na blocích podél
celého běhounu a tento prvek má za úkol zlepšovat záběr, zařezávat se do sněhu a ledu a zlepšovat tak
přilnavost a záběrové vlastnosti.
Čímž se dostáváme k masivnímu středovému
žebru, které se táhne až k vnitřnímu rameni.
Toto rameno, které
se táhne až k okraji je tvořeno třemi částmi dezénových bloků. Středovými šípovými bloky se
prolínají 3D samouzamykatelné 3D lamelky, které jsou posazeny rovně a zajišťují maximální záběr v
hlubokém sněhu. Uprostřed se nachází lichoběžníkově tvarovaný dezénový blok, který má velmi ostré
hrany a záběrové drážky jsou zkosené v úhlu, který kopíruje hlavní odvodovou drážku. Na dně těchto
bloků jsou tzv. Blokové stabilizátory. Tyto stabilizátory pomyslně propojují bloky mezi sebou, čímž
zpevňují celé vnitřní rameno a zajišťují tak maximální jízdní stabilitu a přesnost jízdy ve vysokých
rychlostech v zatáčkách. Celý tento soubor drážek, bloků a lamelek nese název Blade
Groves.
Obrovskou novinkou
je ale pryžová skobová směs pneumatiky Clinch. Směs totiž pružně tlačí na límec ráfku a zvyšuje tak
v oblasti patky odolnost při zatížení pneumatiky. Tato inovace úspěšně snižuje hluk v kabině
vozidla, protože tlumí pohybové a tím i zvukové vibrace a brání jejich přenosu do ráfku a dovnitř
vozidla....a to je to, co už pět let vysvětluji zákazníkům, že v hlučnosti nejvíce závisí na tom,
jak kvalitně je udělaná patka a patní lano pneumatiky, protože to spojuje pneumatiku s
diskem.
To je tedy v
kostce představení nové zimní pneumatiky, která je určená pro vozidla střední třídy, vyšší střední
třídy, sportovně laděné vozy, ale hlavně pro řidiče, kteří chtějí špičkovou zimní pneumatiku s
maximálními jízdními vlastnostmi a vynikajícím poměrem cena/výkon. Finský Nokian je už tak 10 let
králem zimních pneumatik. Přes vynikající SUV
pneumatice Nokian WR SUV 3, se loni stal s novým špičkovým dezénem pro menší vozy WR D4 králem zimní
sezony. Nokiany jsou špičkové pneumatiky a nový dezén Nokian WR A4 jen doplňuje rozměrovou řadu o
další špičkový dezén.