Goodyear představil pro letní sezonu 2016 nový dezén. A tím je
vysocevýkonná pneumatika určená pro vozy střední a vyšší střední třídy, která nese název Goodyear
Eagle F1 Asymmetric 3. Goodyear UHP pneumatiky vždy uměl a minulá druhá generace asymetrických "ef
jedniček" se vyráběla na dnešní dobu slušných 5 let a byla to hodně dobrá pneumatika, kterou si lidé
moc chválili. A je třeba říct, že Goodyear se držel osvědčeného a nepouštěl se do experimentů. Prostě nový dezén jen posunul a upravil tak, že dosahuje nižšího valivého odporu
a "Ačkové" přilnavosti na mokré vozovce a kde to šlo, tak naměřil i nižší hodnoty vnější hlučnosti.
Nový dezén se nějak na silu nehrne do trendu vítěze testů, takže nová pneu má poctivých 8 mm výšky
vzorku a má vysoký poměr pryže vůči drážkám, takže ani kilometrový proběh nějak zvlášť neutrpí, což
je chvályhodné. V testech tak samozřejmě zůstal za sportovními Continental páté řady, které už
vítězství v testech mají snad do smrti a nový Goodyear tak vyhrál test magazínu SportAuto v rozměru
235/40 R18, kterého se Continental kupodivu neúčastnil:-). Abych nezapomněl. Nový Goodyear Eagle F1
Asymmetric 3 je dvojče koncernového bratra Dunlop SP Sportmaxx RT2, na který recenzi připravujeme.
Je třeba říct, že Dunlop v minulé generaci, respektive první RT trochu Goodyearu utekl, protože byl
o dva roky mladší a tišší, jinak vynikal spíš v tom, že vydržel méně než Goodyear. Což by právě tyto rozdíly obě
novinky letos měli smáznout.
Nový dezén je samozřejmě asymetrický, s odlišnou vnější a vnitřní stranou.
Nejzajímavější novinkou jsou čtyři odvodové hlavní drážky. Jejich počet je stejný jako u předchůdce,
ale novinkou je zdrsněný povrch na jejich dně, respektive drobné výstupky ve tvaru obdelníčků. To má za
úkol způsobit vlnovité proudění vzduchu a vody. U vzduchu to funguje podobně jako u nokianu golfový
míček. Drsnější povrch způsobuje lepší aerodynamiku proudění vzduchu a pneumatika je tak uvnitř daleko tišší
než předchůdce. A proudění vody to pomáhá v tom smyslu, že neprobíhají turbulence a voda se tak
zbytečně nezdržuje kolem hran a není bržděná pryžovým povrchem.
Vnější a vnitřní drážky nejsou ničím zvláštní. Co se mi osobně líbí, že
mají zaoblenější geometrii. Což má jednu negativní a jednu pozitivní vlastnost. Pozitivní v tom, že
se přiblížila spíš komfortním pneumatikám. To znamená, že při průjezdech v zatáčkách bude pneumatika
tišší a samozřejmě se tím hrana tak rychle neojede. Negativní v tom, že na okruhu tam samozřejmě
vlivem větší deformace nebude takový grip, takže na závodění to moc nebude. Na druhou stranu to je
negativum, které pro běžné řidič podstatné není. Protože na běžnou ostřejší jízdu to bohatě stačí,
pokud o ní řidič projeví zájem.
Zajímavé je ale středové vnitřní rameno (viz. obr.výše). Tam je velká
změna a to ta, že rameno už není po celé obvodu hladké, jako zbylá dvě střední, ale je přerušované
šikmými drážkami se zaoblenými hranami, což je velmi dobré. Jednak to bude pomáhat odvodu vody, ale
hlavně to velmi posílí brzdné vlastnosti na mokré vozovce, osobně si myslím, že právě tohle má
hlavní důvod na přilnavost A na mokré vozovce.Hrana je navíc zaoblená, aby se blok
nelámal.
Vnější rameno nějak zásadně moc změn nedostalo. Snad jen, že drážky
pneumatiky u vnějších ramen mají postavenou geometrii tak, aby absorbovaly zbytkovou vodu při
vysokém vodním filmu a samozřejmě podporují brždění na mokré vozovce.
To nejzásadnější a nejnovější je ale uvnitř pneumatiky. Pomineme li, že
nový dezén má samozřejmě kontaktní plochu stavěnou podle technologie Active Braking, která
rovnoměrně rozkládá sílu a tlak na pneumatiku při brždění, tak zásadní je to, co není vidět a to je
konstrukce Reinforced Construction Technology. Nová pneumatika má tak lehčí konstrukci, která
zlepšuje přilnavost a jízdní stabilitu a ekonomiku provozu. Je to systém vrstev konstrukce, který je
precizně pokládán, aby byly zajištěny všechny tyto vlastnosti v maximální podobě, kdy každá vrstva
zajišťuje jednu z těchto maximálních vlastností.
Co říci na závěr? Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 je rozhodně špičkovou
pneumatikou, která Vás určitě nezklame a podrží za každé situace při maximálním komfortu a hodně
dobré výdrži. Pneumatika se bude vyrábět od 17 do 19 palců v běžných rozměrech a postupně bude
nabíhat v průběhu celého roku 2016.