BARUM
Historie našeho národního výrobce pneumatik sahá až do počátku 30. let 20. století, konkrétně do roku 1931. V tomto roce byly vyrobeny v tehdejších Baťových závodech první duše a pláště pro automobily. První pláště pro osobní automobily byly v Baťových závodech vyrobeny o rok později, což vedlo mimojiné k razantnímu snížení ceny těchto plášťů na trhu. Do té doby totiž všechny pláště pro osobní automobily byly dováženy ze zahraničí. Samotná značka Barum vznikla až po válce, po znárodnění v roce 1945. V roce 1947 vznikla značka BARUM, což jsou počateční písmena z názvu tehdejších zainteresovaných firem, které zajišťovaly společně distribuci a prodej pneumatik na našem trhu. Tedy BAťa, RUbena, Michelin (potažmo Mitas) a značku vlastnila Baťova firma. Od roku 1949 byly závody přejmenovány na národní podnik Svit a v dalších letech byla znárodněná firma rozdělována postupně na samostatné části, gumárenská část se v roce 1953 oddělila k národnímu podniku Rudý říjen. V dalších letech bohužel výroba upadala, automobilový trh raketově rostl a podnik jednak nestíhal výrobu, vyrábělo se na zastaralých strojích ještě z první republiky a kvalita byla na tehdejší poměry už nedostačující. Bylo tak nutné postavit novou moderní továrnu v Otrokovicích, která byla otevřena v roce 1971. Továrna v té době byla největší a nejmoderenější továrnou v Československu a byla vybavena nejmodernějšími stroji. Výroba se naplno rozjela jak v osobním, nákladním, tak i zemědělském segmentu. Barum tehdy vyvážel pneumatiky prakticky do celého světa včetně západní a severní Evropy a nutno říct, že pneumatiky barum byly ve světě velmi žádané. No a pak přišel rok 1989 a jak se změnila situace ve světě, tak se změnila i pro gumárenský průmysl. V roce 1990 už bylo jasné, že by Barum ve světě pneumatik, který tehdy ovládalo asi 8 společností neměl velkou šanci a začala se připravovat privatizace. Nutno podotknout, že dle mého názoru privatizace byla v tomto případě opravdu udělaná s citem, stejně jako v případě Škoda Auto Mladá Boleslav. Tehdejší vládě bylo jasné, že do společnosti musí vstoupit gigantická nadnárodní gumárenská firma. O Barum tehdy projevil zájem Goodyear, Michelin, Bridgestone, Pirelli a Sunimoto. Pamatuji si, že jednání se tehdy vedla opravdu dlouho a nakonec společnost byla privatizována německou společností Continental. Což bylo dle mého názoru velice správné řešení, protože výroba od té doby a hlavně i kvalita jde pořád nahoru. V roce 1993 tak vznikla společnost Barum Continental, s. r. o.. V letošní roce došlo k přejmenování na Continental Barum, s. r. o.
BF GOODRICH
V roce 1870 zakládá Dr. Benjamin Franklin Goodrich v Severní Americe první gumárenský podnik, který nese název BF GOODRICH. Pneumatiky BF Goodrich jsou obuté i na prvním automobilu, které je uvedeno na americký trh v roce 1903. Od té doby tato gumárenská společnost urazila dlouhou cestu, na jejíž trase bylo obutí například na první letadlo, které bez mezipřistání přeletělo Atlantický oceán z New Yorku do Paříze a které pilotoval Charles Lindbergh v roce 1927. V roce 1947 byla uvedena první bez dušová pneumatiky pro osobní automobily této značky. Pneumatiky BF Goodrich byly obuté i na raketoplánu Columbia v roce 1977. BF Goodrich vyrábí pneumatiky jak pro osobní, tak i závodní automobily a hlavně vozy 4x4, kde je velmi oblíbenou značkou. Například na závodech rally, kde se v roce 2006 stává oficiálním partnerm Ford WRC, od té doby pneumatiky BF Goodrich nechybí prakticky na žádném závodě rally a pochopitelně je můžeme vidět i na závodech Dakaru, kde jsou velmi úspěšné a hlavně odolné. V Evropě distribuuje a vyrábí pneumatiky BF Goodrich, francouzská společnost Michelin, která pomohla proražení značce na evropský trh, která je trochu odlišný od amerického. Pneumatiky BF Goodrich pro osobní automobily mají v Evropě velký úspěch a dezény jak pro letní, tak i zimní provoz jsou velmi úspěšné.
BRIDGESTONE
Japonská společnost Bridgestone vznikla v roce 1931, kdy její
zakladatel Shojiro Ishibashi vyrobil první pneumatiku. Původně byl ale Bridgestone založen jako
nadnárodní továrna na výrobu automobilových komponentů. Pak nastali divoká váležná léta a výroba
pneumatik nezůstala nedotčena. Při leteckých náletech na Tokio byla továrna Bridgestonu
prakticky zničena. Ale jako zázrakem stěžejní továrny ve městech Kuruma a Yokohama zničení unikla,
takže výroba mohla po válce opět pokračovat. Továrna začala dodávat pneumatiky na motocykly na
všechny významené japonské značky Yamaha, Suzuki, Honda. Pak už japonský výrobce začal expandovat do
celého světa. Japonci jsou známí svými inovativními technologiemi a není tomu ani jinak v případě
Bridgestonu. V druhé polovině 20. století se otevřeli nové továrny v Tokiu, Kyobashi, ale společnost
začala expandovat i do Thajska a Singapuru. Bridgestone je vlastník asi největšího počtu kaučukových
plantáží na světě. Na konci 60. let společnost otevřela pobočku v USA. Společnost má své továrny i v
Australii a v 80. letech otevřela továrnu v Indii, Číně i v tehdy ještě komunistickém Polsku. V roce
1988 koupila americkou společnost Firestone. Vzniklo tak spojení Bridgestone Firestone USA a v
evropě Bridgestone Firestone Europe. Bridgestone patří k největší gumárenské společnosti na světě, v
žebříčku všech světových gumárenských koncernů Bridgestone figuruje na prvním místě. Po celém světě
měl v roce 2011 celkem 47 továren na výrobu pneumatik. Bridgestone dodával pneumatiky pro závody
Formule 1 od roku 1997 do roku 2010, je oficiálním dodavatelem pneumatiky světové serie
motocyklových závodu MotoGP od roku 2002. Co se týče motorsportu tak dodává pneumatiky i do menších
soutěží po celém světě. Skupina Bridgestone vyrábí spičkové premiové pneumatiky pro osobní, nákladní
i zemědělské a průmyslové automobily a především vyrábí motocyklové pneumatiky kde jsou speciálně u
silničních motocyklů obrovsky úspěšné.
CONTINENTAL
Historie německé gumárenské společnosti se začala psát v roce 1871. Z prvu továrna vyráběla tlumiče pro podkovy koní a celopryžové obruče pro povozy. Proto je také v logu společnosti od roku 1882 vyobrazen kůň a o 10 let později začal Continental vyrábět pneumatiky pro jízdní kola. Continental úspěšně vyvinul pneumatiky s ocelovým kordem pro nákladní automobily. Do té doby všechny pneumatiky byly pouze čistě pryžové a v roce 1924 tuto technologii ještě více Continental zdokonalil a nazval ji Conti-Cord. Pneumatika s touto technologií tehdy byla opravdu převratná, protože pneumatika disponovala mnohem lepšími vlastnostmi, jízdním komfortem a hlavně odolností. Od té doby Continental začal raketově růst a na německém trhu měl podíl vyšší než 90%. V roce 1943 si Continental patentoval první bezdušovou pneumatiku, jako první gumárenská společnost ve světě a o 13 let později uvedl na trh první zimní pneumatiku pro nákladní automobily. Continental se stal opravdu nadnárodní společností a do jeho skupiny patří společnosti Uniroyal, rakouský Semperit, společnost General Tire, vyrábějící SUV pneumatiky a od roku 1992 český Barum a od roku 2007 také slovenská společnost Matador. Nutno podotknout, že veškeré společnosti pod Continentalem se mají velmi dobře a jejich výrobky mají v Evropě, ale i jinde ve světě obrovský úspěch. Skupina Continental vyrábí pneumatiky prakticky na všechno co se točí, od jízdních kol, přes pneumatiky na osobní automobily, závodní pneumatiky, nákladní, průmyslové, ale také zemědělské (mimochodem pro Continental vyrábí zemědělské pneumatiky velmi úspěšně v licenci český Mitas). Continental ale vyrábí i spoustu jiných komponentů pro automobilový průmysl. Velmi se angažuje při vývoji brzd a brzdových segmentů, rozvodových řemenů, elektroniky a dalších komponent. Continental má velmi moderní vlastní testovací okruh v Hannoveru, nazvaný Contidrom. Je to velmi moderní centrum pro testování pneumatik. Od roku 2013 v něm byla otevřena nová uzavřená automatizovaná hala, kde mohou být pneumatiky celoročně testovány na dráze dlouhé 300 m s různými typy povrchu.
DUNLOP
Historie značky Dunlop začala roku 1888 v irském Belfastu, kde veterinář John Boyd Dunlop, pozoroval svého malého tříletého syna, jak jezdí na své tříkolce s kovovými obručemi a přišlo mu, že jízda pro něj musí být příliš tvrdá a nepohodlná. Vzal tak kolečka tříkolky a obalil je pryžovými plátky, které slepil dohromady a nafoukl je pumpičkou. John Boyd Dunlop ani netušil, že byl první na světě kdo položil základ nafukovací pneumatice, kterou prakticky v této podobě používáme dodnes. Za necelých pár měsíců Dunlopův vynález použil neznámý cyklistický závodník při závodech bicyklů a díky této inovaci tehdy porazil své o dost silnější soupeře na celé čáře. Dunlop si tak nechal svůj vynález patentovat a tím se spustila lavina výroby. Už v roce 1890 otevřel Dunlop svoji první vlastní továrnu v Dublinu a V roce 1893 už otevíral továrnu i německém Hanau. O dva roky později se pneumatiky Dunlop prodávali takřka po celém světě včetně Kanady a vyráběly se i v Austrálii a USA. Než nastal rok s magickým číslem 1900 už továrna v Dublinu nestíhala výrobu a výroba byla záhajena v anglickém Coventry a v roce 1902 už Dunlop otevíral obrovskou továrnu v anglickém Birminghamu. Významným milníkem byl rok 1910, kdy Dunlop založil obrovskou plantáž na pěstování kaučuku o velikosti 50 tisíc akrů. První desetíletí nového století Dunlop uzavřel otevřením továrny v japonsku. Dunlop se tím stal první opravdu nadnárodní společností, kterou znal celý svět a jejíž výrobky se po celém světě nejen prodávaly, ale i vyráběly. V roce 1922 Dunlop vyvinul první pneumatiku s ocelovou patkou, čímž došlo k zásadnímu prodloužení životnosti pneumatiky a její pevnosti. Tři roky po 2. světové válce Dunlop vyvinul první pneumatiku, která se po defektu sama zacelila. Defekty totiž v té době byly na špatných silnicích velký problém. Byl to vlastně takový malý základ dnešního run flatu:-). Dunlop je známý svým vývojem a výzkumem v oblasti pneumatik. Společnost Dunlop byla první, kdo v první polovině 60. let dokázal pojmenovat problém aquaplaningu. Tehdy totiž pneumatiky měly na mokré vozovce velké problémy a bylo opravdu velké množství autonehod v důsledku ztráty kontroly nad řízením na mokré vozovce. Dunlop za vysvětlení a výzkum tohoto jevu byl ohodnocen mnoha cenami v oblasti výzkumu, vývoje a aktivně pracoval na jeho odstranění a díky tomu vznikla pneumatika SP 68, která tento jev velmi potlačovala. Princip pneumatiky spočíval v tom, že voda byla odstraňována do stran, jako to známe u dnešních pneumatik a vodní film tak byl rozrážen nejen obvodovými drážkami, ale i do stran. Dunlop mezitím pokračoval ve vývoji samonosných konstrukcí a pneumatik pro nouzové dojetí, které i po defektu mohli dále jezdit. Dunlop od té doby vyvinul obrovské množství pneumatik, z jejichž technologie čerpali i ostatní výrobci. Dunlop zůstal věrný svému počátku a soustředil se i na závodní okruhy a na oblast motorsportu, této tradici zůstal věrný dodnes. Je výhradním dodavatelem na závody v Le Mans ve slavné 24h serii, dodává pneumatiky do nižších tříd FIA Moto 2 a Moto 3, do motokrosových závodů a různých serií. Dunlop se pokouší propojit oblast motorsportu s běžnými pneumatikami a tak důsledně pracuje s výrobci automobilů a jejich motorsport divizemi na pneumatikách pro běžné účely se sportovním charakterem. Výsledkem jsou například pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx nebo novinka Dunlop Sportamaxx RT, která je vyvinuta ve spolupráci s BMW Motorsport. V roce 1999 uzavřel Dunlop spojení s dalším gumárenským gigantem Goodyear. Od této doby vystupují společně ve združení asi 6 menších společnosti pod názvem Dunlop Goodyear Tires.
FIRESTONE
Firestone Tire And Rubber Company je americká gumárenská společnost, založená v americkém státě Ohio. Jejím zakladatelem byl Harvey Samuel Firestone. V první fázi dodávala společnost Firestone pneumatiky pro manipulační vozíky a nákladní povozy. Pan Firestone ale viděl ohromný potenciál v tehdy masově nastupujícím automobilovém průmyslu a tak zahájil výrobu i automobilových pneumatik. Na Americkém trhu to ale pochopitelně bylo o dost složitější a tak Firestone využil své známosti s Henry Fordem a v roce 1906 Fordův legendární Model T sjíždí na pneumatikách Firestone. Od té doby byly pneumatikami Firestone osazeny všechny modely Fordu z té doby. V roce 1926 Firestone otevřel své vlastní kaučukovníkové pole ve státě Liberie na západním pobřeží Afriky. Firestonu začalo období rozvoje a vývoje pneumatik, kdy se stal velkmý hráčem na americkém kontinentu v oblasti prodeje pneumatik. Válečné období se pochopitelně nevyhlo ani společnosti Firestone, která začala pro armádu vyrábět i vojenský pomocný materiál. S koncem války ale Firestonu nastalo smutnější období, které je provázelo prakticky po celou druhou polovinu 20. století. V roce 1947 Firestone figuroval spolu s koncernem General Motors, Philip Petroleum, Mack Trukcs a Standard Oil of California v tzv. Velkém americkém tramvajovém skandálu. Ono se to prakticky táhlo už od 20. let, kdy byla velká snaha o nahradit tramvaje a vůbec kolejovou dopravu autobusy se spalovacím motorem. Tyto společnosti byly pak v roce 1948 obviněni zjednodušeně z kartelu, kterým poškodily tehdejší společnosti, které provozovaly tramvajovou síť na obou pobřežích spojených států. Kauza se táhla a bylo těžké prokázat konkrétní vinu. Nakonec koncern GM zaplatil pokutu 5000 dolarů a její finanční ředitel symbolický 1 dolar. V roce 1951 Firestone uzavřel kontrakt s vládou a podílel se na vývoji nukleární rakety v důsledky hrozeb, které vyvolávala studená válka. Firestone nadále ale primárně vyráběl pneumatiky pro automobily jak osobní, nákladní, začal vyrábět i zemědělské pneumatiky, ale čím dál více byl viděn i v motorsportu. Firestone byl například dodavatelem pneumatik od roku 1950 do roku 1974 pro závody Formule 1, byl výhradním dodavatel pneumatik pro legendární závody v Indianopolis. Po tragických údalostech v závodě Velké ceny Rakouska v roce 1974 Firestone opustil závodní dráhy, na které se už za přispění Bridgestonu vrátil v roce 1995 do serie CART. 60. léta byla ve znamení rozvoje radiálních pneumatik. Trh s těmito pneumatikami v americe vedl BF Goodrich a Michelin. Firestone uvedl svojí radialní pneumatiku v roce 1971 a nazývala se Firestone 500. Bohužel tato pneumatika Firestonu úspěchy nepřinesla. O dva roky později byly zjištěni závažné nedostatky této pneumatiky. Docházelo u ní k separaci bočnice od běhounu při vysokých rychlostech. K tomuto jevu docházelo čím dál častěji a v první řadě se dlouho zjišťovalo, kde je problém. Nakonec bylo po vleklých expertízách a zkoumání zjištěno, že k defektu dochází z důvodu koroze vnitřích ocelových kordů, které rychle korodovali. V první fázi byla stažena produkce těchto pneumatik, které byly vyrobeny v továrně v americké Decauteru a kde byly postižené pneumatiky vyrobeny. Problémem se začal zabývat i úřad pro automobilovou bezpečnost, který celý problém začal vyšetřovat. V roce 1978 bylo rozhodnuto, že Firestone musí zlikvidovat celou produkci tohoto dezénu, jednalo se celkem o přibližně 7 milionů kusů pneumatik. Úřad zároveň vyměřil Firestonu pokutu 500 tis. amerických dolarů, což v té době byla jedna z nejvyšších pokut. V řízení bylo zjištěno, že pneumatika způsobila smrt 34 lidí. Firestone navíc musel platit obrovské odškodné pozůstalým. Firestone se ocitl na pokraji konce. To vyústilo v roce 1979, kdy muselo být zavřeno devět z celkových sedmnácti továren Firestonu. Firestone prakticky přestala fungovat jako výrobce pneumatik. Továrnu nakonec postavil v roce 1988 japonský Bridgestone. Ten koupil společnost od tehdejšího majitele Johna Nevina a postavil ji postupně zpátky na nohy. Cesta to nebyla vůbec lehká. V roce 1992 po Liberijském převratu, který organizoval Charles Taylor, prakticky Firestonu vzal jejich plantáž a chtěl po nich platit 2 miliony dolarů ročně za její užívání. Aby toho nebylo málo v roce 2005 byl Firestone obviněn mezinárodní organizací pro lidská práva, že na této plantáži pracují malé děti a lidé jsou zde nuceni pracovat i 21 hodin denně. Firestone toto razantně popíral a naopak argumentoval, že dává placenou práci více než tisícům lidí, zajišťuje jim vzdělání, platy a bydlení pro celé rodiny včetně lékařské péče. Zpráva organizace tehdy dokladovala, že domy, ve kterých dělníci žili nebyly rekonstruovány od roku 1926, kdy Firestone plantáž otevřel. Aby toho nebylo málo 90. léta byla ve znamení sporu Firestonu a automobilky ford za dodání vadných pneumatik pro terenní vůz Ford Explorer, kde docházelo k podobnému problému jako v 70. letech u dezénu Firestone 500. Zde ovšem Firestone argumentoval o nevhodném použití tlumičů u tohoto modelu vozu pro americký trh, který může způsobit defekt pneumatiky. Firestone ale stejně vyměnil téměř všechny pneumatiky na tomto modelu za nové, celkem se jednalo asi o 6,3 milionů kusů pneumati. Spor Fordu a Firestonu vyústil v to, že pneumatiky Firestone už se do prvovýbavy vozidel Ford nedostal. Bridgestone pneumatiky Firestone ale dostal i za hranice spojených států a zároveň i do motorsportu. Firestone se vyrábí i v Evropě v továrnách Bridgestonu s dezény a stavbou, která je určena pro Evropu a problémy na evropském kontinentně nejsou zaznamenány u žádného vzorku. Naopak pneumatiky Firestone patří v Evropě mezi velmi oblíbené a díky Bridgestonu jsou i na vysoké úrovni. Firestone vyrábí pneumatiky pro osobník, dodávkové, nákladní a zemědělské pneumatiky dodnes.
FULDA
Fulda je německá gumárenská společnost, založená v roce 1900. Společnost byla pojmenována podle místa svého založení, tedy města Fulda, které leží v samém srdci německa, konkrétně v Hesensku. Společnost založili Gustav Becker a Moritz Hasenclver. Zajímavé je, že se společnost prvně zabývala výrobou běžného gumového spotřebního materiálu určených pro domácnost, ale také podpatky bot, rohožky nebo také klasicou gumou na gumování. Ale také spolu s tím vyráběli pneumatiky pro kočáry a vozíky. V roce 1906 začala Fulda vyrábět pneumatiky i pro kola a motocykly. V této době se Fulda začala zabývat i pneumatikami pro automobily. V roce 1910 Fulda vyrobila pneumatiky pro jízdní kola nazvané Diadem a Transport a Gebirgsreifen, které byly konkrétně určeny pro silniční jízdu, transportní a pneumatiky pro horská kola. O pět let později Fulda vyvíjí svojí první pneumatiku pro nákladní automobily s ocelovými patkami. V roce 1919 Fulda už naplno rozjíždí výrobu pneumatik pro automobily a opouští výrobu ostatních gumových předmětů. První polovina 20. let byla u Fuldy ve znamení inovací především u nákladních pneumatik, kdy Fulda vyvíjí pneumatiku s komorovou obručí, která pohlcuje rázy. Toto řešení umožnilo jízdu i rychlostí 40 km/h (do té doby pneumatiky mohli jezdit maximálně 15 km/h). Toto řešení pak od Fuldy převzali i společnosti Dunlop a Continental, které začali své pneumatiky podle tohoto vzoru patentovaného Fuldou také vyrábět. Předválečná léta Fulda vyplnila vývojem první pneumatiky s bílími bočnicemi a také vlastním vývojem testovacího automobilu, který byl schopný jet až rychlostí 240 km/h. Bohužel vypukla 2. Světová válka a k testování prakticky nedošlo. Válečné období nebylo pro Fuldu ničím příjemným. Továrna na výrobu pneumatik byla při náletech zcela zničena a po skončení války se nepředpokládalo, že by se výroba pneumatik znova rozeběhla. Výroba byla povolena jen gumovým materiálům, které nesouviseli s výrobou pneumatik. Jen díky úsilí vlastních zaměstnanců byla výroba v roce 1946 opět spustěna a z německé továrny se opět začali kutálet pneumatiky vstříc 50. letému výročí založení společnosti. V první polovině padesátých let Fulda vyvinula první zimní pneumatiku s označením M+S a také novou pneumatiku se zcela novými vlastnostmi pro motocykly. V roce 1955 Fulda vyvíjí svojí první bezdušovou pneumatiku a postavila si novou vlastní budovu, která je používána společností dodnes. 60. léta jsou opět ve znamení rozvoje automobilového průmyslu a Fulda nezůstává pozadu. Vyvíjí pneumatiku Fulda Diadem, která má velkou šířku a nízký profil. V roce 1962 do Fuldy vstupuje nový partner, americký Goodyear a přebírá část kapitálu. Fulda se tak stává součástí Goodyear Tire&Rubber Co. a Fulda se také stala výhradním dodavatelem pneumatik pro vozy Mercedes 600 Pullman. V letech 1970-80 Fulda vyvinula svojí první pneumatiku s ocelovými kordy, první radiální zimní pneumatiku bez hrotů, ale především vysoce výkonnou pneumatiku Y2000, která má velmi nízký profil a je určená pro vysokou zátěž a rychlosti, díky této pneumatice se Fulda stala leadrem na trhu v tomto segmentu v daném období. V 80. letech Fulda pokračovala ve vývoji gum a vyrobila svojí první pneumatiku 4x4 Campo, díky které začala být Fulda velmi uznávaným výrobcem v oblasti pneumatiky pro vozy s pohonem 4x4. Devadesátá léta se dají považovat u Fuldy za roky dynamického vývoje pneumatik. Na trh je uveden dezén Y3000, první pneumatika se směrový dezénem, zimní pneumatika pro velmi výkonná vozidla Kristall 3000 a Kristall 4. Fulda těmito pneumatikami prakticky udala nový směr, kterým se začali ubírat i ostatní výrobci. Od roku 2000 kdy Fulda oslavila 100. výročí založení uvedla Fulda spoustu nových a úspěšných pneumatik, jmenujme například dezén Carat Exelero, Kristall Montero 1-3, Kristall 4x4 a nebo v posledních letech současnou řadu Ecocontrol, Ecocontrol HP nebo Sportcontrol. Fulda vyrábí špičkové pneumatiky se špičkovou německou technologií pro osobní a nákladní automobily.
GOODYEAR
Společnost Goodyear vznikla v USA v roce 1898 ve státě Ohio. Zakladatem společnosti byl Frank A. Seiberling, který koupil první dílnu na výrobu gumových předmětů a lepenky z půjčených peněz od švagra. Začátek této dnes gigantické společnosti nebyl vůbec lehký, kaučuk a bavlnu musel Seiberling dovážet přes půlku světa. Název společnosti pojmenoval po Charlesi Goodyearovi, což byl vynálezce procesu vulkanizace. Společnost Goodyear se nejprve zabývala výrobou vozíky, jízdní kola, samozřejmostí byly podložky pod podkovy, těsnící kroužky pod víčko konzerv a také vyráběla hrací žetony. Goodyear začal vyrábět pneumatiky spolu se začátkem 20. století, kdy Seiberling montuje první pneumatiku pro závodní automobil Henryho Forda. A v roce 1908 osazuje Goodyear svými pneumatiky tehdy legendární první seriově vyráběný automobil Ford Model T. To Goodyearu odstartovalo jeho strmou karieru. Goodyear otevírá továrnu v Kanadě. Goodyear se ale také prosazuje v segmentu leteckých pneumatik, kdy na pneumatikách goodyear letí letadla z New Yorku do Kalifornie, což byl začatek pravidelných transkontinentalních letů. Goodyear zároveň vypouští v roce 1912 svojí vlastní vzducholoď. V roce 1917 Goodyear začal vyrábět vzducholodě pro americké námořnictvo. O čtyři roky později Goodyear vyvíjí první terenní pneumatiku, která je odolná při jízdě v terénu a vyjetým kolejím. V roce 1924 získal Goodyear patent Zeppelin a zahajuje výrobu první vyztužené vzducholodě v USA. O dva roky později se Goodyear stává největší společností na výrobu kaučuku a pneumatik na světě. Do roku 1930 ještě Goodyear stačil vyvinout první celoroční pneumatiku pro osobní automobily, začíná vyvíjet brzdové hadice a v Akronu v Ohiu Goodyear postavil největší loděnici na vzducholodě, která ve světě neměla konkurenci. 30. léta byla u Goodyearu ve znamení inovací, uvedli na trh první pneumatiku pro stavební stroje a v roce 1934 představili pneumatiku, která i v případě defektu neztratí stabilitu. Válečná období u Goodyearu bylo ve znamení výroby gumových člunů, záchranných vest a pneumatik pro armádní vozidla. Hned po válce v roce 1947 Goodyear představil první pneumatiku, která obsahuje nylon. V 50. letech Goodyear vyvinul první přepravní osobní pás na světě. Mimochodem výrobou přepravních pásů se Goodyear zabýval už od 20. let. V roce 1962 Goodyear v francouzském přístavu Le Havre otevírá nový chemický závod a v těchto letech také oslaví výrobu 1 miliardy pneumatik a pneumatiky Goodyear se dostanou i na měsíc, protože jsou obuty na modulu Apola 14. V 70. letech měl Goodyear i své kosmické vývojové oddělení, které vyvinulo rotor kotoučových brzd z uhlíkového kompozitu pro letadla. Ovšem tuto technologii nakonec užila i Formule 1 a také vyvíjí ve spolupráci z nemocnicí v Clevelandu umělé srdce s pneumatickým pohonem. Abychom nevynechali také hlavní odvětví goodyearu, je vyvinuta první celoroční radiální pneumatika Goodyear Tiempo. 80. léta zahájil Goodyear představením vysoce výkonných pneumatik dodnes používaná řada Eagle a vyrábí ozubené řemeny jako náhradní díl pro automobily. Na řemeny mimochodem poskytoval celoživotní záruku. V roce 1987 se řemeny Goodyaeru stali součástí originální výbavy vozidel Chevrolet Corvette a také představuje vysokorychlostní pneumatiku ZR (tedy neomezená maximální rychlost nad 240 km/h). Zároveň také posouvá dál i výrobu syntetického kaučuku, díky kterému vysoce výkonné a závodní pneumatiky vydrží o dost déle. 80. léta uzavírá Goodyear vývojem asymetrické pneumatiky pro bojový letoun F-15 a vyrábí také další pneumatiky i pro civilní letadla. 90. léta byla v Goodyearu velmi hektická. Mimo to, že je dodavatelem pneumatik pro Formuli 1, také vyvíjí první samonosnou pneumatiku Run-Flat a v roce 1992 se tato pneumatika stává součástí originální výbavy Chevroletu Corvette. Na pneumatice s defektem je možné ujet 80 km, maximální rychlostí 90 km/h. V roce 1995 Goodyear kupuje polskou továrnu na výrobu pneumatik Debica a v roce 1998 podepisuje smlouvu se slovinskou gumárenskou společností Sava. V roce 1997 uvádí na volný trh pneumatiky EMT (run flat) a pneumatiky jdou do běžného prodeje a provozu. V roce 1999 vytváří goodyear konsorcium Sumitomo Rubber Industries v hodnotě 1 miliardy americkýc dolarů. Je zároveň posvěceno spojení s dalším gigantem Dunlop. V roce 2000 Goodyear uzavírá s Michelinem dohodu na sloučení největších vynálezů a objevů v oblasti bezpečnosti při defektu pneumatiky, v případě Goodyearu je to EMT a Michelinu PAX-systém. V roce 2001 byla založena Truck Force, což je unikátní servisní síť poskytující služby nákladním automobilům, které jsou díky defektům v nouzi. V roce 2002 Goodyear uvádí na trh svoji dnes už legendární pneumatiku Goodyaer Eagle F1. V roce 2005 je systém EMT opět posunut dál a je přejmenován na RunOnFlat technologii. Goodyear za sebou má opravdu bohatou historii plnou jedinečných vynálezů a technologií ať už v oblasti pneumatik řemenů, nebo dopravníků, které ovlivnily celý gumárenský svět a v tomto duchu tento výrobce s okřídlenou botičkou ve značku stále pokračuje úspěšně dál.
KLEBER
Historie francouzské společnosti Kleber je spjata s rokem 1910 a americkou společností BF Goodrich. BF Goodrich ve rancii totiž založil svoji pobočku Société Française BF GOODRICH ve městě Colombes a v roce 1911 z továrny vyjela první pneumatika Kleber. Ještě před válkou stačí Kleber vyvinout pneumatiku s bílou bočnicí a pneumatiku do térénu, která nese název Touareg. Po válce v roce 1945 se sídlo společnosti stěhuje do pařížské ulice Avenue Kleber. Název byl změněn na Kleber-Colombes a tomu bylo přizpůsobeno i logo. V roce 1947 Kleber vyvinul svojí první zimní pneumatiku, která měla na sobě logo ledního medvěda stoupajícího k vrcholu. Tento způsob značení zimních pneumatik Kleber se používal ještě do nedávna. Pneumatiky tehdy měli velký úspěch a hodně společností jimi nechali vybavit celou flotilu svých vozů. V roce 1951 Kleber uvádí jako první výrobce na světě pneumatiku s integrovanou duší a odolností vůči defektu, kdy pneumatika po propíchnutí může pokračovat v jízdě. Tehdy to nemělo obdoby a na první předváděcí akci se přišel podívat i francouzský prezident. V roce 1962 došlo ke změně názvu na prosté KLEBER, který společnost používá dodnes. V roce 1981 Kleber zaznamenává úspěch na poli závodů rally, kdy závodnice Michèle Moutonová vyhrála rally San Remo a další rok na pneumatikách Kleber vyhrála tři podniky světového šampionátu v rally. V roce 1994 Kleber získává homologaci na prvovýbavu vozů tehdejší novinky Renault Twingo. V roce 2003 uvádí Kleber dezén Protectis, který má samozacelovací funkci, kdy pneumatika při defektu neztratí tlak a může pokračovat v jízdě. Kleber stejně jako BF Goodrich v Evropě spadá pod aktivity společnosti Michelin a to konkrétně od roku 1981. Kleber se vyrábí v továrnách Michelinu v Anglii, Španělsku, Polsku a Rumunsku a patří mezi vynikající pneumatiky středního segmentu, ve které je velmi oblíbený a stejně jako BF Goodrich patří k nejprodávanějším značkám v Evropě.
KORMORAN
Značka pneumatik Kormoran začala psát svojí historii v Polsku v roce 1967, kdy byla založena společnost Stomil-Olsztyn SA a začala pod tímto názvem vyrábět pneumatiky pro osobní a nákladní automobily, pochopitelně se stala továrnou číslo jedna v prodeji pneumatik v Polsku a celkově v té době okupovala 25. místo v celosvětovém hodnocení výrobců pneumatik. Po konci komunistického režimu továrna vyráběla pneumatiky do poloviny 90. let, kdy do Stomilu vstoupil Michelin a stal se hlavním akcionářem a vlastníkem. V roce 1997 vznikl název společnosti a pneumatik Kormoran. Kormoran vyrábí levné, ale za to bezpečné a kvalitní pneumatiky v továrnách v Polsku a v Srbsku. Největší oblibu má pochopitelně v domácím Polsku, ale kvalita pnematik Kormoran je čím dál vyšší a tak se její prodej rozšířil po celé Evropě. Kormoran jsou pneumatiky, které jsou určeny pro řidiče, kteří chtějí jezdit bezpečně, kvalitně při nízkých pořizovacích nákladech.
MATADOR
Slovenský výrobce pneumatik Matador byl založen
v roce 1905 a společnost se zabývala výrobou gumových předmětů, jako jsou řemeny a hadice. První
pneumatiky se začali vyrábět v roce 1925 a Matador byl tak první továrnou na pneumatiky v bývalém
Československu, protože Barum ve své tehdejší podobě začal vyrábět až v o 6 let později. Ve 30.
letech 20. století pneumatiky Matador byly obuté na všech vozech naší slavné automobilové historie,
Matadorky obouvaly takové značky jako AERO, ŠKODA nebo TATRA. Po 2. světové válce v roce 1945 došlo
k zestátnění podniku a o rok později byl Matador vyhlášen národním podnikem. V roce 1946 navíc začal
raketově rozvoj automobilismu a domácí výrobci nestíhali pokrýt veškerou poptávku. Došlo tak k
rozhodnutí, že Matador postaví novou továrnu v Púchově. Základní kámen továrny byl postaven v roce
1947. Únorové události roku 1948 ale zasáhly také Matador, protože byla zastavená dodávka
nasmlouvaného technologického zařízení z USA. Nakonec se ale díky dodáním potřebného zařízení z
pohraničí a vlastní výroby podařilo spustit zkušební provoz a v roce 1950 se z výrobního závodu v
Púchově vykutálela první pneumatika. V roce 1955 se Matador stal výrobce gumových dopravních pásů.
Pneumatiky se vyráběli pod názvem Gumárny Púchov. V roce 1962 se továrna stala monopolem na
výrobu duší. V roce 1968 továrna vypouští první radiální nákladní pneumatiku a v roce 1971 i osobní
radiální pneumatiku. V roce 1979 továrna zahájí výrobu ocelolanových dopravních pásů. Matador v roce
1987 zakladá také Výzkumný ústav gumárenský. S pádem komunistického režimu se společnost
transformuje na akciovou společnost a v roce 1993 opět vyrábí pneumatiky pod názvem Matador jako
před 40 lety. Matadoru se dařilo velmi dobře i v divokých 90. letech, kdy otevírá v rusku továrnu na
pneumatiky Matador-Omskšina. V roce 1998 byl spolu s Continentalem založený společný
podnik Continental Matador Rubber Puchov na výrobu nákladních pneumatik. Matador proráží i na
Africký trh. V roce 2004 Matador otevírá v Etiopii továrnu na výrobu diagonálních pneumatik a
radiálních nákladních plášťů pro africký trh. V roce 2007 získal majoritní podíl 51% německý
Continental, což Matadoru otevřelo nové možnosti a spolu s podporou Continentalu to otevřelo více
cestu na východní trh. O rok později už Continental svoji investici ještě více prohloubil, když
získal 66% podíl v Matadoru a v roce 2009 už Continental vlastní 100% akcií Matadoru, zároveň v
tomto roce Continental v Púchově otevírá obrovské logistické centrum pro střední a východní Evropu a
staví novou výrobní halu na výrobu osobních a dodávkových pneumatik a v roce 2011 Continental
zahájil výstavbu další tovární haly pro potřeby rozšíření výrobní kapacity. Matador vždy vyráběl a
vyrábí velmi kvalitní pneumatiky pro všechny typy aut. Po vstupu Continentalu ale kvalita šla ještě
více nahoru a neustále roste.
MICHELIN
Asi není na světě člověka, který by neznal tuto populární značku pneumatik s usměvavým mávajícím panáčkem ve znaku. Historie gumárenského giganta Michelin začala už na počátku 19. století, v roce 1829, kdy vzniká společnost na výrobu gumových míčků pro děti a také dalších gumárenských výrobků. Společnost se ale také zabývá například výrobou pluhů na orání pole. Samotná značka Michelin vzniká roku 1889, kdy výtvarník Edouard Michelin zavírá svůj atelier a spolu se svým bratrem otevírají společnost Michelin&Co. zabývající se výrobou pneumatik na jízdní kola. A už v roce 1891 Michelin vstupuje do historie, protože vyvíjí pneumatiku, která se mnohem lépe opravuje v případě defektu, protože do té doby trvala oprava defektu u pneumatiky kolo až tři hodiny. Tuto technologii si Michelin patentoval. V roce 1895 se už pneumatiky Michelin objevují i na motorovém automobilu, kdy bratři Michelinové jeli v automobilu prvně obutém na pneumatikách huštěných vzduchem trasu Paříž-Bordeaux-Paříž. V roce 1898 se stává oficiálním maskotem společnosti usměvavý panáček vytvořený z pneumatik, který se jmenuje Bibendum. Od té doby Bibendum patří neodmyslitelně ke značce Michelin a má mimojiné nevyčíslitelnou hodnotu. V roce 1900 Michelin vydává Michelin první vydání svého "Průvodce Michelin", který se vydává v červené a zelené barvě. V tomto průvodci jsou nejvyhlášenější restaurace po světě, kterým jsou udělovány tzv. Michelinské hvězdy. Je to jedno z nejuznávanějších hodnocení, které může restaurace získat. V roce 1905 Michelin otevírá továrnu v Clermontu a uvádí na trh první pneumatiku s hroty pro zimní provoz. O rok později továrna zaměstnává přes 4000 zaměstnanců a Michelin otevírá další továrnu v Itálii a v roce 1907 se Michelin dostává i do USA a otevírá továrnu v New Jersey. V roce 1908 vyrábí Michelin pneumatiku Twin Tire. Tato pneumatika hrála obrovskou roli v dalším počínání Michelinu při výrobě nákladních pneumatik. V roce 1910 vydává Michelin svůj soubor map, což byla ve své době jedna z nejvíce detailních map silniční sítě. V roce 1913 Michelin vyrábí ocelové kolo. Do té doby byly používané prakticky jen dřevěná kola. Na počátku 1. světové války Michelin zahajuje výrobu letadel. pro francouzskou armádu. V roce 1923 vyrábí Michelin pneumatiku Comfort, což je první pneumatika, která může být nahuštěna 2,5 barovým tlakem. Do té doby byly pneumatiky huštěny mnohonásobně více s kilometrovým proběhem 15 tisíc km. V roce 1928 přebírá vedení společnosti Michelin syn Edouarda Michelina Etienne, který ovšem v roce 1932 zemřel. V roce 1930 Michelin vyrábí pneumatiku s intergrovanou duší, kterou si nechá patentovat. Vzniká tak první bezdušová pneuamtika. V roce 1931 je otevřena továrna v německém Karlsruhe a je uvedena pneumatika Super Comfort, která má kilometrový proběh až 30 tisíc km. V roce 1934 je otevřena továrna ve Španělsku a Československu. V roce 1935 získává Michelin kontrolu na společností Citroen a Pierre Michelin se stává jejím ředitelem. V roce 1937 přichází na trh pneumatika Pilot, která je konstruována pro vysoké rychlosti. Řada Pilot je použivána dodnes. Válečná léta 2. světové války Michelin pochopitelně poznamenala, když v roce 1945 byla bombardována centrální továrna v Clermontu, byla ale rychle opravena a o rok později už Michelin vyvíjí svojí první radiální pneumatiku. V roce 1949 už je radiální pneumatika dostupná na běžném trhu a nese název Michelin X a v roce 1952 Michelin uvádí na trh radiální pneumatiky pro nákladní automobily. V 60. letech postaví Michelin své testovací centrum severně od Clermontu a uvádí na trh první radiální asymetrickou pneumatiku XAS, konkréntě v roce 1965. V roce 1965 Michelin uvádí na trh novou pneumatiku Michelin ZX, což je pneumatika s vysokým komfortem a kilometrovým proběhem. V roce 1968 vydává Michelin zeleného průvodce pro USA. V roce 1974 prodává Michelin svůj podíl v Citroenu společnosti Peugeot. V roce 1977 Michelin otevírá testovací centrum v USA. V roce 1979 Michelin obouvá vozy Formule 1 stáje Ferari. 80. léta otevřel Michelin továrnou v Kanadě. V roce 1981 kupuje Michelin společnost Kleber. V roce 1984 vyrábí Michelin první radiální pneumatiku pro motocykly, která byla uvedena na trh v roce 1987. V 90. letech uvádí Michelin na trh ekologickou řadu Energy, která je šetrná k životnímu prostředí, šetří palivo a také dodává pneumatiky pro NASA, konkrétně obouvá raketoplány. A v roce 1995 vstupuje do Polska a kupuje dnešní společnost Kormoran. V roce 1997 získává Michelin podíl v německé společnosti Kromprinz, která vyrábí ocelové disky pro automobily. V roce 1998 Bibendum slaví 100. narozeniny a rok později Michelin uvádí na trh pneumatiku Delta Radial, což je pneumatika pro velmi silné motocykly. V roce 2000 je Bibendum vyhlášeno nejlepším logem na světě. A Michelin vstupuje do Formule 1 a stává se tak s Bridgestonem dodavateli pneumatik. O rok později Michelin obouvá radiální pneumatiky na letadlo Concorde po jejich návratu do provozu. Rok 2003 je ve znamení nákladních pneumatik, kde Michelin uvádí do provozu technologii Anti-Splash a uvádí na trh novou řadu zemědělských pneumatik. V roce 2004 otevírá Michelin továrnu v Rusku a také nový slogan: The better way forward, které se používá dodnes a značí Nejlepší cesta dopředu. V roce 2005 Michelin obouvá obří Airbus A380 a slaví vítězství ve Formuli 1, FIA WRC a dodává pneumatiky pro Moto GP FIA. V roce 2008 Michelin uvádí na trh dezén Energy Saver a také obnovuje svoji velmi úspěšnou řadu motocyklových pneumatik. Pneumatiky Michelin se vyznačují špičkovou kvalitou, jednoznačně nejvyšším kilometrovým proběhem, vynikajícím komfortem a patří jednoznačně mezi nejlepší pneumatiky, které lze obout na jakýkoliv typ automobilu. Michelin je jednoznačně jedna z největší firem na světě. Denně je schopna vyrobit po celém světě až 830 tisíc kusů pneumatik a vlastní okolo 80 továren po celém světě.
MITAS
Mitas je pražskou továrnou na výrobu pneumatik pro zemědělské, průmyslové stroje, automobily a především motocykly a přívěsy. Samotná společnost si svoji historii začala psát již ve 30. letech 20. století. V roce 1933 založila francouzská společnosti Michelin v Záběhlicích svoji továrnu a vyráběla v ní pneumatiky pro automobily, motocykly a také velopláště, vznikla tak Pneumichelin, a. s. a pracovalo v ní přes 250 dělníků. V průběhu 2. Světové války továrnu zabrali němci a vyráběli se spíš kovové předměty pro válečný materiál. Michelin jako takový už se do výroby nikdy nevrátil. V roce 1945 byl podnik zestátněn a nazván národním podnikem. Podnik prošel restruktualizací a dostal nový název MITAS. Názvem je odvozen od základající společnosti MIchelin a veriTAS, který vyráběl pryžové obruče a byl začlěnen k pražskému podniku. Mitas začal vyrábět opět automobilové a motocyklové pneumatiky. V 50. letech ser výroba rozdělila. Výroba osobních plášťů byla převedena do Zlína. Mitas se soustředil na výrobu nákladních pneumatik pro těžké automobily. Zajímavostí určitě je, že Mitas tehdy vyrobil speciální pneumatiky pro vozy Škoda VOS, což byla obrněná limuzína, která vážila okolo 3 tun. Za celou dobu provozu takto těžkého vozu praskla pouze jedna pneumatika z celkových 600 výrobených kusů. Při nehodě se nikomu nic vážného nestalo, ale i tak tato událost stála ředitele Mitasu místo, přičemž STB tehdy uvažovala o jeho uvěznění. Mitas v dalších desetiletích vyrábí velmi uznávané zemědělské pneumatiky, letadla, stavební stroje i motocykly a patřil v této oblasti mezi uznávané výrobce po celé Evropě. V roce 1985 postihl továrnu obrovský požár při kterém došlo ke zničení přípravny směsí. Výroba se do běžného provozu dostala až v roce 1987. Po revoluci v roce 1991 se Mitas vstoupil jako podílník do společnosti Barum Holding, později sloučením Barumu, Beltyru a Mitasu, vzniká Česká gumárenská společnost, a. s. (ČGS) Od roku 2002 Mitas vyrábí celoocelové zemědělské pláště a radiální traktorové pláště. V segmentu AGRO se Mitas začal velmi realizovat a přizpůsobil tomu celou výrobu. Zemědělské pneumatiky Mitas byly považovány jako jedny z nejlepších na světě. V roce 2004 tak Mitas od Continentalu odkupuje jejich divizi na výrobu zemědělských pneumatik. Na ČGS tak přešla kompletně celá výroba agro pneumatik ze Zlína, ale i z Hannoverou a dalších osmi poboček z Evropy a celého světa včetně poboček v Mexiku a USA a Mitas dostal právo používat na svých pneumatikách názvy Continental a Semperit. Mitas od té doby raketově v tomto odvětví roste. V roce 2005 otevírá továrnu ve Švýcarku a loni v roce 2012 dokonce v samém srdci zemědělství USA, otevírá pobočku ve státě Iowa.
NOKIAN
Finská společnost Nokian Tyres zahájila svoji činnost fakticky v roce 1898, kdy byla v Helsinkách založena gumárenská společnost Suomen Gummitehdas. V roce 1904 byla otevřena továrna ve městě Nokia. Na tehdejší dobu společnost dala do provozu nové stroje a mimojiné i takové, které umožňovaly proces tlakové vulkanizace. Mimojiné společnost vyráběla jak gumové předměty, tak i podrážky bot. V roce 1925 byla zahájena výroba pneumatik pro jízdní kola. Jelikož je ale Finsko zemí s drsnými povětrnostními a hlavně zimními podmínkami, byla v roce 1932 zahájena výroba pneumatik pro automobily. Nikoho tak asi nepřekvapí, že první zimní pneumatika na automobily vyjela z továrny už v roce 1934 pro nákladní automobily. O dva roky později v roce 1936 vyjela z továrny první zimní pneumatika pro osobní automobily, která nesla název Snow Hakkapeliittas. Tato pneumatika byla díky svému revolučnímu dezénu, stavbě a záběrovým hranám naprosto neporazitelná a porazila prakticky všechny své dosavadní konkurenty ostatních výrobců. Nokina se v tomto stal průkopníkem a do dnešního dne v tom úspěšně pokračuje. Název Hakkapeliitta je odvozen od starých finských válečníků, kteří v 17. století v době Třicetileté války bojovali úspěšně se švédskou armádou. Tato armáda úspěšně bojovala na několika bitevních polích po celé Evropě a měli svojí speciální taktiku, která s odstupem času byla uznána jako velký taktický pokrok. Jejich název byl odvozen od jejich válečného pokřiku Hakkaa päälle - což ve volném překladu znamená "zničíme je všechny". Období válečných let 2. světové války se neslo v duchu výroby vojenských předmětů pro finskou armádu. A až v roce 1945 se plně výroba vrátila do normálu a opět byla naplno zahájena výroba pneumatik pro automobily, zároveň byla otevřena nová tovrána ve městě Nokia. V dalších letech Nokian slaví další úspěchy s nástupci zimních pneumatik řady Hakkapeliitta, otevírá nové prodejní pobočky ve Švédsku, v roce 1967 se výroba rozšiřuje o divizi na výrobu dalších pryžových předmětů, kabelů i papíru. Postupně je výroba rozšířena a postavena nová továrna na výrobu pneumatik pro jízdní kola. Společnost otevírá nové prodejní pobočky v USA, Norsku, Kanadě a v roce 1982 i v Německu. V roce 1986 Nokian otevřel v Ivalu na severu Finska v Laponsku u polárního kruhu obrovskou testovací moderní centrum. Testy pneumatik pro zimní provoz zde probíhají od listopadu do května v přírodních drsných podmínkách za účasti nejmodernějších přístrojů a metod. V roce 1988 vzniká společnost Nokian Tyres. V 90. letech Nokian posouvá výrobu zimních pneumatik stále dál a ostatní výrobci přebírají spoustu jeho metod a vlastností. Nokian se stává opravdovým odborníkem na zimní pneumatiky. Dochází k dalším rozšiřování výroby a rozšíření prodejních kanálů do Švýcarska i České republiky. V roce 2002 otevírá Nokian ale také další testovací centrum v Nokii, kde se testují od května do října letní pneumatiky. Díky tomu se Nokian dostal vysoko i v letních pneumatikách. Letní pneumatiky Nokian jsou konstruovány s ohledem na maximální ovladatelnost na mokrém povrchu. Finské pneumatiky Nokian svoji kvalitou a vlastnostmi jsou v posledních letech nejvíce rostoucí společností vůbec. Jejich kvalita se posouvá daleko za hranice běžných i premiových značek. U pneumatik Nokian najdeme vlastnosti a inovativní řešení, jako u žádného jiného výrobce pneumatik na světě. Nokian v současné době má dvě obrovské továrny v Evropě, mimo továrnu v domácí finské Nokii, dokončil Nokian výstavbu továrny u ruského Petrohradu, které je jednou z nejmodernějších továren na pneumatiky v Evropě. Nokian má v České republice obrovské logistické centrum pro střední evropu v Ejpovicích u Plzně.
PIRELLI
V roce 1872 v italském městě Milano založil mladý inženýr Giovanni Battista Pirelli společnost G.B. Pirelli & Co. společnost na výrobu gumových předmětů. Avšak největšího úspěchu dosáhla společnost výrobou elektrických, průmyslových a telegrafních kabelů v roce 1879. Hlavně výroba telegrafních kabelů vynesla tehdy Pirelli obrovské zisky. Společnost se totiž v roce 1886 zabývala i pokládáním kabelů na mořském dně a natáhla kabely napříč dnem Rudého moře, nebo k Baleárským ostrovům. V roce 1892 ale postihla Italii ekonomická krize a továrně se už nedařilo tak jako dříve. A tak o dva roky později byla založena divize výroby pneumatik pro jízdní kola, která v té době byla na obrovském vzestupu, což se ukázalo jako velmi dobré řešení. V prvním desetiletí 20. století továrna vyráběla pneumatiky pro jízdní kola, ale i pro první automobily. V roce 1914 si Pirelli patentovala pneumatiku určenou pro asfaltový povrch. Po odeznění krize se Pirelli vrátila k výrobě elektrických kabelů a Pirelli stále více proráží do segmentu pneumatik pro automobily. Velký úspěch zaznamenala Pirelli na půdě motorsportu, když v roce 1925 zvítězil s vozem Alfa Romeo Gastone Brilli Peri v Grand Prix Italie a jeho vůz měl obuté pneumatiky Pirelli. V roce 1932 zemřel ředitel a zakladatel společnosti Pirelli G. B. Pirelli a vedení společnosti převzali jeho synové. Pirelli nadále vyrábí kabely a je úspěšná dál na poli pneumatik a v závodech motorsportu. Ve válečných letech spadla společnost do ruky němcům a společnost vyráběla hlavně kabely pro vysílačky a vojenský materiál. Výroba se po válce vrátila do normálu a v 50. letech Pirelli vyrábí zcela nové coaxiální kabely pro televize a telefony. Zároveň se pneumatiky Pirelli stávají dodavatelem pro závody Formule 1 a zároveň vzniká pneumatika Cinturato Radial. Naplno se tak rozjíždí výroba pneumatik Pirelli pro závodní okruhy, ale i pro běžný provoz. Řada Cinturato se vyznačovala vysokým komfortem, bezpečností a kilometrovým proběhem. Pirelli tak naplno proniká mezi premiové značky a dodává pneumatiky po celém světě. Nadále ovšem ve velkém běží výroba kabelů, která je u Pirelli stále č. 1 ve výrobě. V 70. letech vyrábí Pirelli první nízkoprofilovou pneumatiku P7, se špičkovými vlastnostmi a výkonem. V 80. letech Pirelli proniká i do výroby motocyklových pneumatik. Díky akvizici s německým Metzelerem vyrábí pneumatiky pro cestovní motocykly. V dalších letech Pirelli rozvíjí svojí výrobu pneumatik pro automobily se sportovnějším charakterem, vzinká řada Pirelli Zero, nadále se rozvíjí výroba a vlastnosti řady Cinturato. Pirelli začíná vyrábět i pneumatiky pro silniční motocykly. V současné době Pirelli vyrábí velmi širokou řadu špičkových premiových pneumatik pro osobní automobily, kde vyrábí pneumatiky komfortní, ekonomické v řadě Cinturato, které mají vynikající jízdní vlastnosti, ale také jsou šetrné k životnímu prostředí, ale také pneumatiky řady P Zero, která poskytuje špičkový výkon pro silné vozy, zároveň vyrábí pneumatiky pro nákladní automobily, motocyklové pneumatiky Diablo Rosso. Ale velký podíl ma na poli motorsportu, vyrábí špičkové pneumatiky pro závody rally mezinárodního mistrovství FIA WRC, kde je dodavatelem pneumatik spolu s Michelinem a BF Goodrich, závodní pneumatiky pro kamiony na Dakar, ale především je v posledních letech dodavatelem pneumatik pro Formuli 1 a Mistrovství světa Superbiků.
SAVA
Historie tohoto
evropského výrobce pneumatik se začala psát v roce 1921 ve slovinském městě Kranji. Továrna nese
název Vulkan a vyrábí gumové předměty. V roce 1931 kupuje Vulkan rakouský Semperit a v roce 1939
řízení přebírá německý Continental. Po 2. Světové válce v roce 1946 je podnik znárodněn a továrna
dostává nový název Sava. V roce 1948 je značka Sava zeregistrována a továrna začíná produkovat
automobilové pneumatiky a duše. Sava vyrábí své pneumatiky až do roku 1965, kdy z továrny vyjela
první bezdušová vysokorychlostní pneumatika. V roce 1967 je uzavřena licenční smlouva se Semperitem
a o pět let později je zahájena výroba pneumatik nové společnosti Sava Semperit. V roce 1974 Sava
zahajuje výrobu pneumatik s ocelovými kordy pro osobní automobily. To vše probíhalo až do roku 1995,
kdy Sava zahájila jednání s gigantem Goodyear Dunlop a podepisují smlouvu o společném podnikání od
roku 1997. Od té doby Sava už jen rostla. V roce 2000 vyrábí ročně okoo 6,5 milionu pneumatik. V
roce 2004 činí podíl Goodyearu ve společnosti Sava 100% a goodyear se tak stává vlastníkem Savy. V
roce 2009 Sava změnila své logo do dnešní podoby a vyrábí opravdu velmi kvalitní pneumatiky jak pro
léto tak pro zimu a v posledních letech vstoupil i do segmentu UHP pneumatik a pneumatik pro SUV.
Sava vyrábí pneumatiky pro všechny segmenty, od osobních, nákladních, ale i zemědělských a lehkých
užitkových pneumatik pro dodávky a SUV automobily.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 146 293 |
tento týden | 2 239 |
dnes | 257 |