Sportovní pneumatiky:
- kategorie UHP (Ultra High
Performance) pneumatik
- pneumatiky určené
převážně pro velmi výkonné automobily, nebo široké pneumatiky s nízkým profilem.
- hlavním znakem této pneumatiky je její vysoká tuhost a je velmi odolná při
vysoké rychlosti a poskytuje vysokou stabilitu při sportovně laděné jízdě
- nevýhodou bývá nižší kilometrový proběh, snížení jízdního komfortu, jsou více
cítit nerovnosti a jízda je o něco hlučnější (ale hladinu hluku výrobci neustále
snižují)
Samotné dezény
pneumatiky se dělí na tři druhy:
Směrový dezén:
(např. Fulda
Carat Progresso)
- nebo
tzv. "šípové" pneumatiky s šipkou vyznačenou na bočnici, která předepisuje směr otáčení
při jízdě
- zpravidla jsou tyto pneu určené pro vozy střední třídy nebo sportovní vozy,
můžeme je ale nalézt i na menších vozech
- vyznačují se výborným odvodem vody,
jízdní stabilitou a vedením vozidla.
- vhodné jsou ale především do zimního
provozu, jelikož při záběru lépe vyhazují sníh z drážek, většina výrobců na zimu preferuje stále
směrový dezén
- nevýhodou často bývá vyšší hlučnost a nižší kilometrový proběh
Symetrický dezén:
(např. Kleber
Dynaxer HP3)
- dříve nejpoužívanější typ dezénu u
všech výrobců. Dnes je již stejně jako směrový dezén postupně nahrazován
dezénem asymetrickým, nicméně symetrické pneumatiky mají nesporné výhody a někteří
výrobci je vyrábí stále jako prioritní dezén
- dezén, bez označní směru rotace nebo
vnější/vnitřní strany. Vhodný pro vozy nižší střední třídy nebo kompakty, ale i SUV, u vozidel vyšší
třídy už tolik nebývá.
- hlavní výhodou jsou velmi vyvážené vlastnosti na každém povrchu, symetrická
pneumatika velmi dobře funguje, jak na suché, tak i mokré vozovce, kde má vysokou brzdnou účinnost.
Asymetrický
dezén:
(např. Goodyear
Excellence)
- moderní dezén, kombinace symetrického a směrového
dezénu, který nalezneme jak na vozech nižší, střední, tak i vyšší třídy a pneumatikách
sportnovních i vysocevýkonných.
- jedná se o dezén, který je při pohledu na
pneumatiku rozdělen na dvě části, tzv. vnější a vnitřní (Outside/Inside). Znamená to, že
pneumatika nemá naznačený směr rotace, ale pouze stranu jakou se má nasadit na disk. Každá
strana má svoji velmi specifickou funkci, vnitřní strana se stará o odvod vody, o přenos brzdných a
záběrových sil na vozovku. Vnější strana se stará o vedení vozidla a zajišťuje
vysokou stabilitu při jízdě v zatáčkách, díky zpevněné vnější hraně. Tím u pneumatik nedochází tak
často ke sjíždění na hraně, který byl dříve vídaný u některých pneumatik směrových nebo
symetrických.
Segmenty pneumatik:
Světoví
výrobci se v posledních letech snaží nabízet pneumatiky tak, aby zajistili prodej svých
produktů všem skupinám uživatelů. Z tohoto důvodu vznikly tzv. světové koncerny, kde každá značka má
za úkol zacílit na určitou skupinu zákazníků. Toto je dle mého osobního názoru velmi pozitivní věc,
protože došlo k velkému zvýšení kvality pneumatik v ekonomickém a středním segmentu
pneumatik. Je tedy velmi těžké zařadit jednotlivé značky do určitého segmentu, protože mnohdy
pneumatiky např. středního segmentu dosahují v určitých typech lepších vlastností než třeba premiová
značka. Kvalita a funkce pneumatik je dnes zcela individuální a musí se měřit opravdu s citem.
Vyjdeme li ale z cenového předpokladu, tak by se segment pneumatik dal rozdělit asi
takto:
Ekonomický segment (označován někdy jako
budgetový):
- do této třídy patří pneumatiky, které jsou zacíleny na nenáročné řidiče, kteří chtějí
od pneumatik dobré jízdní vlastnosti, při dobré životnosti a nízké ceně. Tedy ideální pneumatiky v
poměru cena/výkon.
Zahrnuje značky: Matador, Kormoran,
Tigar
Střední segment:
- velmi silný segment, pneumatiky v tomto
segmentu mají často opravdu vynikající vlastnosti, vysoký kilometrový proběh při velmi příznivé
ceně. Na tyto pneumatiky je v posledních letech kladen vysoký důraz na kvalitu a výkonnost. Je to
nejprodávanější segment pneumatik
Zahrnuje značky: BF Goodrich, Kleber, Firestone, Fulda, Semperit,
Uniroyal, Gislaved, Yokohama
Premiový
segment:
- do tohoto segmentu spadají vysokým výkonem a kvalitou světově
nejuznávanější značky pneumatik a zpravidla i leadři koncernu a skupin. Segment bojující o
prvenství mezi značkami, ať už mezi běžnými zákazníky nebo i výrobci, aby je zařadili do
prvovýbavy automobilů. Pneumatiky na které jsou kladeny ty nejvyšší nároky, jak z hlediska
výroby tak i spotřeby.
Zahrnuje značky: Continental, Bridgestone, Dunlop, Goodyear,
Michelin, Pirelli
Některé značky, ale nelze s přesností zařadit do dané skupiny, např. pneumatiky
Barum, Dayton nebo Sava jsou pneumatiky někde mezi ekonomickým a středním
segmentem. Pneumatiky jsou to velmi kvalitní s vysokou užitnou hodnotou.
Stejně jako pneumatiky
Nokian, patří především díky zimním pneumatikám, v posledních letech i letním,
kvalitou jednoznačně mezi premiové značky. Cenou se ovšem řadí mezi pneumatiky středního segmentu.
Dle mého názoru se jedná o velmi zajímavé pneumatiky s nadstandartní
kvalitou.
Skupiny světových značek a
výrobců:
Nokian, Pirelli, Yokohama
Skupina
Continental: Continental, Barum, Semperit, Uniroyal, Gislaved,
Matador
Skupina Bridgestone:
Bridgestone, Firestone, Dayton
Skupina Goodyear
Dunlop: Dunlop, Goodyear, Fulda,
Sava
Skupina Michelin:
Michelin, BF Goodrich, Kleber, Kormoran,
Tigar