Když jsem si nyní přečetl svojí recenzi na pneumatiku Michelin Pilot Sport 3,
tak mě napadlo, co mám vlastně psát o nástupci této vynikající a špičkové pneumatiky, která se
vyráběla šest let. Tu otázku jsem si položil proto, protože "trojka" byla při svém uvedení
hodně vyspělá a povedená a rozhodně nabízela daleko víc, než pneumatiky ostatních premiových výrobců v tehdejší době. Dnes je
doba trochu jiná. Pneumatiky prémiové třídy jsou tak strašně srovnané, že běžný řidič rozdíly mezi
pneumatikami prémiové třídy nemá absolutně šanci postřehnout. Nějaké rozdíly jsou rozeznatelné v
hlučnosti a pak při ostřejších jízdách na vysokém vodním filmu, kde ovšem z poloviny má vliv i auto
a jeho elektronické, brzdné a bezpečnostní systémy. Přesto je třeba říct, že když jsem se dozvěděl,
že Michelin připravuje nový dezén pro léto 2016, tak jsem byl opravdu zvědavý, jak to dopadne. Že se
Michelin v posledních letech trápí je obecně známo, zímní dezén Alpin 5 zůstal trochu za očekáváním a
dezén Michelin Primacy 3 se zase vyznačuje oproti předchůdci Primacy HP o dost menší výdrží. Nicméně
zrovna toto bychom Michelinu neměli vyčítat, protože kilometrové proběhy jsou nižší úplně u všech
výrobců od A do Z. Ale u sportovněji, nebo spíš UHP vysoce výkonných pneumatik byl Michelin vždy
ten, kdo udával směr inovací a byl výrobcem, který dokázal dokonale vyvážit maximální jízdní
vlastnosti, komfort a výdrž. Nový dezén Michelin Pilot Sport 4 je tak hlavně jakousi evolucí dezénu
Pilot Sport 3 a mně se líbí, že podstata a skladba dezénu zůstala
zachována.
Tentokrát
netradičně začneme uvnitř pneumatiky, protože tam je největší rozdíl. U pneumatiky byla použita
zcela nová směs pryže s funkčními elastomery a silikou. Tímto použitím je docílena hlavní část
vylepšení vůči Pilot Sport 3 a tím je přilnavost na mokrém povrchu. V tomto měla u velkých širokých
rozměrů totiž trojka trochu problém, že se nedokázala co nejrychleji přizpůsobit prochladnutí od
vody za deště. To je právě zcela novou směsí eliminováno. Další velkou novinkou je technologie
Dynamic Response. U Pilot sport 4 je použit hybridní aramidovo-nylonový pás, který daleko rychleji a
snadněji přenáší reakce řidiče při změně řízení na pneumatiku (něco podobného už udělal Dunlop před osmi lety u
dezénu SP Sportmaxx TT, kde byla použita vlákna z kevlaru). Pneumatika je tak daleko pružnější,
reaguje okamžitě na změny řízení, což je u moderních aut, které mají daleko přesnější posilovač a vůbec
celý systém řízení, opravdu velmi důležité. Dezén se tak přizpůsobuje daleko rychleji vozovce, je
pružnější a rychleji vyrovnává nerovnosti a drží tak daleko přesněji a pevněji ideální
stopu.
Samotný dezén
oproti předchůdci doznal jen minimálních změn. Dezén je nadále asymetrický a vyznačuje se také hodně
širokým vnějším ramenem, které zajišťuje maximální stabilitu a přilnavost při jízdě do zatáček.
Novinkou jsou zkosené hrany drážek a krajů dezénových bloků, což velmi zlepšuje brzdné a záběrové
schopnosti, protože dezénový blok se tolik neláme. Je podstatné si ale říct, že dezénové bloky se
namáhají paradoxně nejvíce, když je pneumatika nová, čím se výška snižuje, tak zkosy nejsou potřeba,
protože dezénový blok je nižší a tím i paradoxně pevnější. Dezén je stále tvořen třemi velmi
širokými odvodovými drážkami a jednou užší právě u vnějšího
ramene.
Změnám se dostalo i
u hlavních obvodových žeber. U předchůdce byly žebra dělené příčnými drážkami. U nového dezénu je
obvodové žebro jako jeden celek a jsou v nich drobné zářezy pro zbytkovou vodu. Toto ocení řidiči,
kteří se rádi sportovněji svezou, protože jízda bude jistější, kvůli vysokému poměru pryže a drážek.
Zářezy navíc absorbují zbytkovou vodu a vytlačují do drážek pro odvod vody vodu, které se při
vysokém vodním filmu dostane pod žebro.
Vnitřní rameno se
stará hlavně o posílení brzdných vlastností a odvod vody z vnitřní části běhounu. Zajímavostí je, že
vnitřní krajní rameno je více zaoblené, než vnější, které má specifický rovnější sklon s ostřejší
hranou. Toto není vyloženě novinka, už jsme to mohli vidět právě u dezénu Pilot Sport 3, ale je to
nevídané, vysoce funkční a jednoznačně to pomáhá přesnosti jízdy a jízdní
stability.
Co říci závěrem.
Michelin Pilot Sport 4 je jednoznačně špičková pneumatika, které byť je svým zaměřením určena pro
maximální výkon a přilnavost a je vyráběna pro velmi silná sportovněji laděná auta, tak je zároveň
velmi tichá, hodně vydrží a je velmi vyvážená i pro běžné rodinné cestování. Tuto pneumatiku
jednoznačně všemi deseti doporučuji a rozhodně se Vám investovaná částka maximálně vrátí v podobě
100% bezpečnosti a užitné hodnoty. A řekněme si narovinu, to, že Michelin vyrazil na bočnici logo
Michelin Total Performance není u této pneumatiky pouze marketingový trik. Nový dezén se bude
vyrábět prakticky ve všech běžných rozměrech od 16 palcových velikostí do 20 palcových velikostí v
roce 2016 ve většině běžných rozměrů a v dalším roce i ve zbytku modelové řady, kde se nyní dělá
dezén Pilot Sport 3.