Nokian iLine má
asymetrický dezén tvořený vnější a vnitřním ramenem a čtyřmi odvodovými drážkami a třemi hlavními
středovými žebry. Nový dezén převzal samozřejmě spoustu technologií od větších dezénů Line a zLine.
Samozřejmostí tak jsou leštěné hlavní drážky pro rychlejší odvod vody z hlavních odvodových drážek.
Na bocích středových bloků nechybí ani technologie golfového míčku, což jsou takové důlky v bocích
dezénových bloků, které mají za úkol zlepšovat proudění vzduchu, zlepšují aerodynamiku a narušují
proudění vzduchu, čímž je pneumatika opravdu velmi tichoučká. Tohle je podle mého názoru dokonalé
řešení, které jsme mohli prvně vidět u zimního dezénu Nokian WR A3 a posléze u všech ostatních Nokianů. Velmi zajímavě jsou řešená tvarově tři hlavní středová žebra pneumatiky. Všimněte si, že
levé středové žebro (na obrázku níže) má z boku proti sobě takové zaoblené zářezy, které ale nejdou
skrz celý blok. Do těchto zářezů je absobrována voda při vysokém vodním filmu a chrání tak pneumatiku
před vznikem aquaplaningu při vysokém vodním filmu. Výborné ale je, že nejdou skrz, takže při jízdě
za sucha nedochází k namáhání a oslabování dezénového bloku a ten zůstává pevný při jízdě do
zatáček. Velmi hezky udělané je i středové žebro, které má drobné drážky skrz, čímž nedochází při
vysokých teplotách k přehřátí tohoto bloku a pneumatika tak neztrácí vlastnosti ani při vysokých
teplotách, což obecně bývá problém u moderních současných pneumatik. Podobnou funkci má i pravé
středové žebro, které když se podíváte, tak má drážky pod stejným úhlem přesně proti drážkám středovým a podporují tak
jízdní stabilitu v zatáčkách u vnějšího ramene. A samozřejmostí je indikátor opotřebení pneumatiky, kdy na středovém žebru je stupnice od 8 do 2 mm, hned tak vidíte, kolik dezénu ještě zbývá a funguje to velmi dobře a přesně. Zmizí li například 6 a svítí 5, znamená to, že dezén je mezi 5 a 6 mm, zmizí li 5 a svítí 4, znamená to, že zbývající výška dezénu je 4-5 mm.
A tím se dostáváme
ke krajním ramenům, kde je největší novinka této pneumatiky a těmi jsou tzv. Venturiho drážky. Venturiho efekt vychází ze skutečnosti, že tlak proudící v tekutině je nepřímo úměrný
rychlosti proudění tekutiny. V zúžené části trubice má kapalina nižší tlak a kvůli tomu musí zvýšit
rychlost proudění v tomto místě, aby byl dodržen zákon o zachování energie. Nokian se ale dle mého názoru spíš
inspiroval u vozů Formule 1, které mají podle tohoto efektu zkonstruovaný podvozek a tím dochází ke
zvýšení stability vozu. Venturiho drážky ve žlábcích v krajních ramenou pneumatiky mají za cíl
urychlovat proudění vody do stran, čímž zásadním způsobem snižují riziko bočního aquaplaningu.
Stejné řešení je i
na vnějším rameni pneumatiky. S tím rozdílem, že na vnějším rameni je přidáno zpevňující žebro, což
vlastně zesiluje vnější stranu pneumatiky při jízdě do zatáčky, kdy vnější rameno je samozřejmě více
namáhané, než vnitřní.
Nokian iLine má
zároveň zcela novou směs Nokian iLine Silica, která představuje vyváženou kombinaci bezpečnosti a
ekologie. Do směsi je totiž nově přidaný borovicový olej, který zaručuje za všech podmínek
vynikající přilnavost na mokru. Ale hlavně snižuje teplotu pryžové směsi, protože minimalizuje tření
způsobené pohybem molekul.
Nokian iLine je
dle mého názoru naprosto ideální pneumatikou. Pneumatika je velmi komfortní a tichá. Je to bezpečná,
předvídatelná pneumatika, která se dokáže adaptovat na každou teplotu vozovky. Není to
předimenzovaná pneumatika, která by byla dobrá jen v určitých podmínkách. Je to pneumatika určená
pro menší vozidla, nebo rodinná MPV střední třídy. Pneumatika se vyrábí od 13 do 15 velikostí, ve
všech běžných rozměrech + navíc se bude vyrábět v rozměru 205/55 R16
91H.
Dle mého názoru pneumatika fakticky moc konkurence nemá, protože
cenově si stojí mezi premiovou a ekonomickou třídou, kdy nabízí technologie a vlastnosti, které
mnohé premiové pneumatiky ani nemají. Chcete li tedy bezpečnou, tichou a kvalitní pneumatiku, je
pneumatika tohoto finského výrobce nejlepší možnou
volbou.
Pneumatiky Nokian iLine můžete nakoupit v našem
obchodě.