Finská gumárenská společnost Nokian se nevyznačuje nejen vynikajícími zimními pneumatikami, ale hlavně i špičkovými letními. Dezény Nokian H, V, Z G2, patřili a patří mezi to nejlepší, co lze na automobil nasadit, především díky vlastnostem na mokrém povrchu a vynikající přílnavostí. Doba i legislativa EU si žádá své a tak Nokian musel vytvořit nástupce těchto léty ozkoušených špičkových pneumatik. Pro letní sezonu 2013, tak přišli na trh dva nové dezény - Nokian Line, vyráběna od 14 do 17 palcových velikostí a která je určená pro všechny typy řidičů, kteří chtějí vynikající vlastnosti, výkon a komfort a Nokian zLine určená pro řidiče silných vozidel s vysokým výkonem a vyráběná v rozměrech od 17 do 20 palcových velikostí. My si představíme první zmiňovaný dezén Nokian Line. Jelikož testů letních pneumatik bylo tuto sezonu opravdu hodně, tak se Nokian opravdu činil. Ve všech testech v různých rozměrech se pohyboval v horní polovině testovaného pole a v běžný rozměrech 205/55 R16 a 195/65 R15 se umístil na čele okolo 4. místa s vynikajícími výsledky co se týče vlastností na mokru a hlavně jízdního komfortu. Pojďme si tedy tuto opravdu pěknou pneumatiku představit.
Nokian Line má stejně jako předchůdci neuvěřitelně propracovaný asymetrický dezén, plný opravdu revolučních vychytávek, které nejen pomáhají vlastnostem pneumatiky, ale hlavně i komfortu. Asymetrický dezén je tvořen čtyřmi širokými odvodovými leštěnými drážkami a třemi středovými obvodovými žebry. Už toto spojení představuje jistotu v podobě odolnosti vůči aquaplaningu a vynikajících brzdrných vlastnostech a manévrovatelnosti na mokré vozovce. Díky leštěným drážkám voda rychle odchází z dezénu za pneumatiku a nedochází tak k turbulencím.
Další novinka je hned na vnitřním rameni pneumatiky. Na přední stěně krajního vnitřního dezénového bloku je patrná drobná eliptická štěrbinka. To je tzv. Přepadová drážka (obr. níže, zelená elipsa, označuje místo drážky), která má za úkol zadržovat vodu, když objem příčným drážek narůstá. Příčné drářžky jsou rovné úzké drážky na tomto bloku. Tyto drážky se na mokré vozovce otevírají a pomáhají odvádět vodu. Přepadová drážka to má za úkol ještě více jistit a skladovat přebytečnou vodu, pokud je vody tolik, že nestíhá odtékat z dezénu. Tyto funkce dohromady mají za následek opravdu vynikající odvod vody vůči aquaplaningu. Tyto přepadové drážky jsou i na vnějším rameni.
Dostáváme se ke středovému vnitřnímu rameni. Na obrázku níže je ještě vidět další zajímavá věc. Dezénové bloky nejsou hlavní odvodé drážce v pravém úhlu 90 stuňů, ale jsou mírně klopené. To pomáhá jízdní stabilitě v zatáčkách, kdy dezénový blok není tak namáhán při jízdě do zatáčky a pomáhá tak jízdní stabilitě. Na vnitřním rameni je také vidět zajímavý tvar diagonálních lamelek. Tyto lamelky se nazývají Cross-Block. Úhel i tvar těchto drážek je na vnějším středním bloku rozdílný od sklonu a úhlu na vnitřním dezénovém bloku. Na vnějším rameni mají "crossblocky" za úkol udržovat stabilitu řízení a jízdní stability. Mimo to pochopitelně zadržují zbytkovou vodu, pokud je vody příliš mnoho a napomáhají tak snižování rizika aquaplaningu.
Na středovém žebru
nesmí jak je u nokianu zvykem chybět měrka výšky dezénu, tedy číselná řada od 8 mm po 2 mm, kde
číslice mizí podle stupně ojetí. Středové žebro zajišťuje maximální stabilitu a přilnavost při
vysokých rychlostech. Na obrázku níže jsou vidět crossblocky vnějšího ramene, které se starají o
měkký styk pneumatiky s vozovkou, hlídají vnitřní hlučnost a pomáhají nižšímu valivému odporu. Na
vnějším krajním bloku, je vidět zesílení ve formě dvojitého stabilizačního bloku (je označeno
kroužkem na obr. níže). Tyto stabilizační bloky mají za úkol zpevnit vnitřní rameno při sportovnější
jízdě, kdy se bloky extrémně namáhají a naklánějí vůči sobě. Zároveň zlepšují reakci a přenost
řízení.
Na fotce níže detail
crossblocku vnějšího ramene a technologie golfového míčku.
Nokian Line je velmi tichou pneumatikou. O tichý provoz se mimo směsi a velmi propracovaného dezénu stará také technologie golfového míčku. Tato technologie byla prvně použita u zimního dezénu Nokian WR A3 a velmi se osvědčila. Jedná se o tom, že na dezénových blocích z boku je kruhové vroubkování, podobně jako je tomu u golfového míčku. Díky tomu dochází k harmonizaci proudění vzduchu a nedochází tak k turbulencím vzduchu mezi drážkami, k čemuž by docházelo u hladkého povrchu. Vzduch tedy lépe a rychleji proudí. Mimojiné tato technologie také zlepšuje opotřebení a přilnavost. Protože vzduch lépe ochlazuje boky dezenových bloků, pneumatika tak pracuje s lepším rozsahem provozních teplot a to pomáhá i nízkému valivému odporu.
Nokian Line disponuje nejnovější možnou směsí ze siliky a z gumy, kdy molekuly směsi vytvářejí neuvěřitelně pevný, ale za to velmi pružný chod pneumatiky za každého stupně provozu. Pneumatika se tak nepřehřívá, pracuje v ideálním okně provozních teplot, zachovává si velmi nízký valivý odpor a hlavně se tolik neopotřebovává.
Musím říct, že Nokian Line je v současné době letní pneumatikou, ze které mám opravdu vynikající a jistý pocit. Netajím se tím, že Nokiany mám opravdu velmi rád, protože je to značka pneumatik, kde se platí opravdu za maximální kvalitu a ne za značku. Je to opravdu krásná pneumatika, neskutečně propracovaná. Přiznám se, že jsem je opravdu z čistým svědomím doporučil mnoha zákazníkům a z těch, co jsem zatím měl možnost potkat nebo se už vrátili na přezutí byli všichni nadmíru spokojení, především s tichým provozem a vynikající přilnavostí na mokré i suché vozovce. Nokian Line je pneumatika určená pro každého řidiče bez vyjímky. Je to jistá pneumatika, která Vám nabídne vynikající jízdní komfort, maximální přilnavost, přesné řízení a hlavně je za cenu, kam se běžné premiové značky ani nepodívají a pneumatiky středního segmentu na ní nedosáhnou.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 770 |
tento týden | 1 786 |
dnes | 407 |