Finský Nokian představil pro letní sezonu dvě novinky pro osobní automobily.
Tu první určenou pro menší vozidla a vozidla střední třídy Nokian Wetproof jsme si představili v
samostatné recenzi. V této si představime její "dvojče", určeno pro vozidla vyšší střední třídy,
silné limuzíny a sportovně laděná auta. Nový dezén nese název Nokian Powerproof. Nahrazuje tak
Nokian zLine, který se vyráběl od roku 2013 do roku 2018. Jak jsem již uvedl v recenzi Nokianu
Wetproof, tak Nokian své pneumatiky opravdu posunul opět o kus dál. Nokian zLine byla špičková
pneumatika na mokrou vozovku. Zvládla udržet automobil ve stopě i při hodně silném aquaplaningu,
měla vynikající jízdní stabilitu, přesnost jízdy i výdrž. Její malou nevýhodou byla vyšší hlučnost
od poloviny životnosti, ale to záleželo spíš na rozměru. Nokian Powerproof tak navázal pochopitelně
na úspěch předchůdce a v testech si vedl v první sezoně velmi dobře. V rozměru 225/55 R17 německého
autobildu skončila na druhém místě. V rozměru 225/40 R18 skončila na krásném čtvrtém místě v
konkurenci nejtvrdších soupeřů z premiového pole a test rozměru 235/50 R18 s přehledem vyhrála. Tak
si pojďme ukázat, čím si to nový dezén zasloužil a co je nového.
Nokian
Powerproof je asymetrická pneumatika. Její dezén je tvořený širokými leštěnými hlavními odvodovými
drážkami a třemi středovými širokými žebry a vnitřním a vnějším krajním
ramenem.
Krajní ramena jsou podle nového modelu tvořeny tzv. zonami.
Vnější zóna nazývaná Power zone, zajišťuje ovladatelnost na suché vozovce, přesnost jízdy, jízdní
stabilitu a maximální přilnavost v zatáčkách. Tahle část pneumatiky je velmi inovanitivní. Drážky
jdou hodně do stran, s vysokým stupněm zaoblení. Hrany zároveň nejsou rovné, ale mírně sešikmené,
což zaručuje maximální přilnavost v zatáčkách když dochází k deformaci dezénu v zatáčkách. Krajní
vnější žebro je zároveň opravdu velmi masivní, takže jeho naddimenzovanost je zvýšená oproti
předchudci několikanásobně.
Vnitřní zóna má na starosti všechno
týkající se vody a brždění a nazývá se Wet Safety Zone. Vnější rameno má speciální systém drážek.
Drážky jsou vroubkované s rozsířením směrem dovnitř k hlavní odvodové drážce. To zajišťuje, že voda
vletí do drážky snadněji a usnadňuje průtok. Jakmile voda přepadne, nezapadne do ostrého žlábku, ale
žlábek je zaoblený a voda snadněji a rychleji odtéká. Nokian tak už roky zlepšuje svůj systém odvodu
vody, který je s každým modelem revolučnější. Tedy že nestačí vodu jen odvést, ale odvést ji co
néjlépe a co nejrychleji. Vnitřní krajní rameno se tak pomalu stupňuje už od středu, když se
podíváte na středové žebro, tak lichoběžníkové drážky jsou přesně proti trubkovitým drážkám. Tyto
drážky zajišťují ochranu proti aquaplaningu, protože vstřebávají zbytkovou vodu. Mimochodem
lichoběžníkové drážky v krajních žebrech mají svůj původ v koncepci Venturiho drážek používaných u
dezénu iLine.
Středová žebra jsou moc pěkně a nově
řešená. Jsou velmi široká, jednolitá, bez nějakých velkých složitostí. Mají drobné zářezy na hranách
pro absorbování zbytkové vody. Drážky jsou pochopitelně leštěné, to už by jinak u Nokianu nešlo a
nechybí pochopitelně ani technologie golfového míčku pro tichý provoz a obtékání
vzduchu.
U pneumatiky byla zásadně snížená hlučnost. Pneumatika je i
přes své určení sportovnějšího charakteru velmi pohodlná, díky konstrukci a zcela nové směsi. Směs
pryže Dynamic Grip Compound zajišťuje maximální přilnavost i při dynamicky měnící se teplotě, když
se prudce ochladí vozovka. Vícevrstvá stavba běhounu navíc zajišťuje velmi nízký valivý
odpor.
Pneumatika Nokian Powerproof je určená pro
každého řidiče, který má velikost pneumatik od 17 do 20 palcových velikostí. Je to velmi bezpečná a
velmi tichá pneumatika s vynikající přilnavostí a na dnešní dobu opravdu vysokým kilometrovým
proběhem. Ať už jezdíte po dálnici nebo okreskách, pneumatika na ní bude díky své všestrannosti a
finské preciznosti jako doma.