Nedávno jsem dostal email, ve kterém mi bylo vyčítáno, že se vůbec
nezabývám celoročními pneumatikami. A je to pravda. Jenže ono milí čtenáři, nebylo nějak zvlášť čím.
Oni totiž ani výrobci se celoročními pneumatikami do loňského roku nějak přehnaně nezabývali.
Samozřejmě mnoho výrobců celoroční pneumatiky dělá, ale nedělá je plošně, nebo jen v pár rozměrech.
Dřív se dělali hlavně pro offroady, nebo dodávky a lehká užitková vozidla, kde byla poptávka hlavně proto, že se to z hlediska ekonomiky podniku vyplatilo. A popravdě většina firem spíš v posledních letech po ekonomické krizi
sahá spíš k tomu, že jezdí zimní pneu, jak v létě, tak v zimě a letní sadu vůbec neřeší. A to byl
další důvod. Zimní pneumatiky šly kvalitou, jízdním komfortem a vlastnostmi na čistě mokré vozovce
tak strašně nahoru, že negativa eliminující nedostatky používání zimních pneu v létě, výrobci dost eliminovali. Takže když bych to shrnul, tak osobní celoroční pneumatiky dělal hlavně
Goodyear se svojí řadou Vector a dodnes Goodyear s touto řadou, která už má si čtvrtou generaci
bude hrát hlavní roli ještě mnoho let. Goodyear byl na toto suprový, ale zase tam hrála
roli ekonomika, protože celoroční pneu byly natolik drahé, že se prostě nevyplatily. Výbornou
celoroční pneumatikou byl Kleber Quadraxer od Michelinu. Jenže tam zase zahrála roli politika,
protože michelin celorok jako takový neměl, takže distribuce vázla a cena také a nová druhá řada právě z politických důvodů ve společnosti nestojí ani za řeč. Jenže vše se změnilo
v roce 2014 zavedením povinného systému měření tlaku TPMS a segment celoročních pneumatik
najednou značně ožil, protože dvě sady senzorů jsou v mnoha případech drahé a tak speciálně firmy
i jednotlivci s malým nájezdem začali počítat, že nejekonomičtější variantou je celoroční
pneumatika. A najednou výrobci začali sypat jeden celorok za druhým. Pirelli se vytasila s dezénem
Cinturato All Season (kterou ovšem do ČR oficiálně nedostanete, protože ani v ceníku nefiguruje a na
českých stránkách pirelli také ne), Goodyear poslal na trh novou řadu Vector 4Seasons Gen-2, která
je fakt špičková (časem se jí budeme věnovat, protože to stojí za to) a do toho Michelin přišel s
obrovskou mediální masáží v podobě dezénu CrossClimate, což má dle oficiálních tiskových materiálů
být "letní pneumatika s certifikací do zimy". Já to rozhodně nechci nějak hodnotit, pneumatiku jsem
měl možnost si vyzkoušet teď na jaře na mokru a musím říct, že leckde se chová lépe než letní
klasická michelinka, ale abych své pocity shrnul, tak použiji slova svého kolegy z branže, který je
velký micheliňák: "Kam až jako spotřebitelé, necháme výrobce zajít a děsí mě, jak moc se necháme
oblbnout marketingem". A myslím, že to shrnul naprosto přesně. Obrázek si o tom udělejte sami,
rozhodně tím nechci tento revoluční dezén michelinu nějak shazovat, ale opravdu si evidentně necháme
líbit strašně moc a vliv reklamy a marketingu společností nejen u pneumatik je na současnou naší
společnost bohužel až přehnaný.
Ale to
jsem odbočil. Takže i ostatní výrobci nezůstali pozadu a pomineme li modní výstřelky, tak začalo být
po letech odsouvání celoroků z čeho vybírat. A pozadu nezůstal ani finský Nokian, který loni
představil dezén Nokian Weatherproof.
V čem je tedy
Nokian Weatherproof jiná, od ostatních celoročních pneumatik? Ostatní výrobci pneumatik vychází při
vývoji u celoroků z letních pneumatik, na které "namodelují" dezén použitelný do zimy. Nokian
udělal primárně zimní pneumatiku, kterou upravil pro letní použití. A to je ten obrovský rozdíl.
Proto dříve celoroky nějak zásadně lidé nevyhledávali, protože jak mi řekl jeden zákazník: "Celorok
jsem měl a jediné co jsem zažil, že to v létě na mokru klouzalo, hučelo a v zimě to na sněhu jako
zimák nefungovalo ani z poloviny". Pojďme si tedy Nokian Weatherproof představit a
ukázat.
Dezén pneumatiky
je typicky pro zimní pneumatiku směrový s masivním středovým V, které je prokládané a nesymetricky
rozložené. Středová část má za úkol záběru na sněhu. Tím, že celoroční pneumatika nemůže mít hustou
lamelkovou síť, nahrazuje Nokian tuto absenci velkým množstvím záběrových hran na centrálním
středové žebru. Tím, že dezénové bloky jsou proti sobě zaklíněné, navíc pneumatika zajišťuje jízdní
stabilitu a přilnavost na zasněženém povrchu. Bloky připomínají pomyslný tvar sekery, které díky své
ostrosti se zarývají do sněhu a bláta. Tím, že středové lamely jsou měkčí než u letní pneumatiky,
právě s ohledem na záběr na sněhu, musí být bloky stabilizovány, aby nedocházelo na suchu v létě k
jejich deformaci a hlavně, aby se neztrácela a netrpěla jízdní stabilita na suché
vozovce.
O tuto stabilitu
se stará tzv. Zóna tuhosti. Když se podíváte na obrázek nad textem, tak přesně uprostřed pneumatiky
souběžně se žlutou čárou, vede přes celý běhoun takový nenápadný hladký pás, který jakoby spojuje
středové bloky v šípu do jednoho celku a ten právě stabilizuje střed pneumatiky a vytváří
dostatečnou tuhost a pevnost pro jízdu za sucha. Podobné výztuhy jsou i v drážkách mezi středovým
žebrem a krajním žebry. Stabilizují bloky proti sobě, aby nedocházelo k jejich
destabilizaci.
Ještě se zastavme
u záběrových lamelek. To jsou staré dobré záběrové lamelky použité u zimního dezénu WR D3, což je
špičkový záběrák na sněhu, zároveň jsou doplněny uvnitř o malé špuntíky, které způsobují to, že se
lamelky na suché vozovce o sobě neopřou, čímž se o sebe v zatáčkách neodírají. A abych
nezapomněl, na obrázku výše vidíte na středových blocích uprostřed taková malé nenápadné drážky ve
tvaru písmene L. To je zcela nová technologie, která se jmenuje Centre Block Channeling. Tyto
kanálky v zimě vytlačují rozbředlý sníh, aby nezůstal pod blokem a v létě vytlačují vodu, takže
snižují riziko aquaplaningu a slushplaningu, což zjednodušeně zaručuje to, že voda nebude tlačena
před bloky a pod bloky a zajišťují tak maximální styk s vozovkou. Ano, jsou jen cca 2 mm hluboké,
ale v okamžiku ojetí nejsou tolik potřeba, protože i záběrové drážky musí být kvůli zachování
pevnosti bloku menší, takže voda se skrz ně vytlačí.
Na vnějších
ramenech je podstatná jedna věc. Sklon krajních bloků je stejný jako u dezénu WR D3, což zajišťuje
tichý proběh v zatáčkách a maximální přilnavost na mokré vozovce. Záběrové lamelky známe důvěrně z
dezénu WR SUV 3 a WR A3 .Zároveň opět vidíte další ochranu před zbytkovou vodou a je to nenápadná
drážka ve tvaru trojúhelníku uprostřed krajního dezénového
bloku.
Abych samozřejmě
nezapomněl. Hlavní odvodové drážky jsou pochopitelně leštěné, to známe jak z letních tak zimních
nokianů. Voda tak rychleji odchází z běhounu a nevznikají turbulence. Zcela unikátní je také směs,
jejíž molekuly se aktivně mění v závislosti na teplotě vozovky, takže za každého počasí dosahuje
maximální přilnavosti a vlastností.
Že je pneumatika opravdu vynikající, dokazují i
hodnoty valivého odporu, která je v třídě C, což je většina zimních a v přilnavosti B a v některých
rozměrech i v nejvyšších hodnotách A na mokré vozovce, což je obzvlášť hodně příjemné a v neposlední
řadě mají velmi nízkou vnější hlučnost se pohybuje i níž než u mnoha letních pneumatik a dosahují 68
až 69 dB.
Pro koho je Nokian
Weatherproof určena? Vzhledem k ceně vůči ostatním celoročním pneumatikám, se zároveň jedná i o velmi
ekonomickou pneumatiku, která je určena pro řidiče, kteří nemají tak vysoký kilometrový nájezd, aby
se jim vyplatilo pneumatiky každou sezonu přezouvat. Nokian Weatherproof na mě podobně jako ostatní
pneumatiky tohoto finského výrobce nechali obrovský dojem a to takový, že jsem je obul do rodiny na
automobil, který málo jezdí a zatím mě velmi mile překvapily jak ve sněhu, tak nyní v horkém skoro
už letním počasí. Pokud tedy zvažujete celoroční pneumatiky, tak tato pneumatika je určitě ideální
volba.
Celoroční pneumatiky Nokian Weatherproof bude možné časem zakoupit i
v našem obchodě. Nabídku postupně připravíme. Lze je nakoupit už nyní na objednání. V případě zájmu,
nás stačí kontaktovat emailem na info@mpneu.cz.