..nebo také Záběr za mokra/Brzdná dráha na mokré vozovce. Je na štítku v pravém sloupci a označena tímto obrázkem:
Přilnavost na mokré vozovce je jedna z nejdůležitějších vlastností pneumatiky a velmi důležitým faktorem pro bezpečnost. Pneumatiky s vynikající přilnavostí mají nejen kratší brzdnou dráhu na mokré vozovce, ale i lepší ovládání na mokru, stabilitu a lepší přilnavost při zatáčení. Štítek EU se zabývá pouze brzdnými vlastnostmi na mokré vozovce.
Hodnoty jsou stejně jako u valivého odporu označeny stupnicí A až G, tedy od nejkratší brzdné dráhy po nejdelší. Třída D a G se nepoužívají a nejsou hodnoceny.
A teď to převeďme do čísel. Rozdíl brzdné dráhy mezi jednotlivými třídami A až G může být okolo 18 m rozdílu brzdné dráhy, což v reálu odpovídá přibližně 3-6 m, při výchozí rychlosti 80 Km/h a brždění na 20 km/h. V praxi to odpovídá přibližně 4,5 m pro osobní automobily a 5 m pro nákladní automobily s průměrnou přilnavostí. V podstatě to tedy v případě osobních automobilů může představovat i délku auta a 30% rozdílu mezi nejnižší a nejvyšší třídou.
Stejně jako v případě valivého odporu, dosahují letní pneumatiky "lepších" hodnot než pneumatiky zimní, proto se také nedoporučuje jezdit v létě na zimních. Zimní pneumatika se zjednodušeně řečeno "žvýká" a hlavně se přehřívá, protože je konstruována na studenou i promrzlou vozovku, na které se musí být schopna zahřát na svojí provozní teplotu a v létě, kdy teplota na vozovce může dosahovat i 40 stupňů, dochází k přehřátí a to je pro zimní pneu smrtelná kombinace. Rozdíl v brzdné dráze na suché vozovce může představovat i 7-9 m oproti letní pneumatice.
Jak se měří brzdný výkon na mokré vozovce?
Na rozdíl od valivého odporu se brzdný výkon měří na reálném vozidle a reálném mokrém povrchu, kdy asfalt má na testovacím polygonu předepsané hodnoty, které jsou obdobné jako na běžné silnici.
Měřené pneumatiky se testují porovnáváním s kontrolními pneumatikami. Kontrolní pneumatiky nazývané také Standartní referenční testovací pneumatiky, jsou pneumatiky, které dosahují v měřených hodnotách těch nejlepších hodnot. Do běžného provozu se ale nedostanou, protože tato testovací pneumatika je špičková pouze v dané vlastnosti, která slouží k porovnání a hodnocení běžné pneumatiky a slouží tak pouze pro účely testování.
Samotné metody testování jsou dvě:
Výsledné hodnoty, tzv. Index přilnavosti na mokru, pak popisuje procentuální podíl oproti referenční testovací pneumatice.
Opět je zde ale nutné nebrat výsledky přehnaně v úvahu. Výsledné hodnoty záleží opět na typu použitého testovacího automobilu, rozdíly mohou být v reálu o něco jiné. Je třeba si uvědomit, že také záleží na váze automobilu, počtu pasažérů, opotřebení pneumatiky a v zimním provozu také šířce pneumatiky, kdy širší pneu může brzdit o trochu déle než užší, která i lépe zabírá na sněhu. Proto se pro zimní provoz doporučují obecně menší kola, pokud jsou pro daný automobil výrobcem schválena.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 146 274 |
tento týden | 2 220 |
dnes | 238 |