Od 1. listopadu 2012 Evropská unie zavádí povinné značení pneumatik, tzv. štítkování. To znamená, že na základě tohoto nařízení musí být všechny pneumatiky vyrobené po 1. červenci 2012 (tedy od 27.týdne 2012) pro osobní, dodávkové a nákladní automobily, hodnoceny s ohledem na spotřebu paliva, brzdného výkonu na mokru a vnější hlučnosti. Pneumatik motocyklových, závodních, průmyslových a zemědělských, dále speciálních pneumatik s hroty a pneumatik do rychlosti 80 km/h se toto nařízení netýká. Záměrem EU je zvýšit bezpečnost v silniční dopravě a přispívat k ochraně životního prostředí a snížení celkové energetické náročnosti o 20% do roku 2020 a zcela neoficiálně, aby se zmírnila expanze nekvalitních pneumatik především z Asie do Evropy. Podrobné detaily o celé "akci štítkování" naleznete na stránkách Evropského sdružení výrobců pneumatik a kaučuku ETRMA (www.etrma.org)
Rozhodně to ale neznamená, že by se pneumatiky vyrobené před 1. červencem 2012 nesměly prodávat, jejich prodej samozřejmě může probíhat dál, jako dosud, akorát nemusí být štítkem opatřeny.
Dle našeho subjektivního názoru, je toto nařízení chválihodné, své opodstatnění rozhodně má, ale bohužel stejně jako některá jiná nařízení, které EU vydala to není úplně ideální, ale o tom až níže.
Všechny pneumatiky, kterých se toto nařízení týká musí být hodnoceny třemi výkonovými kriterii:
Po kliknutí na jednotlivou třídu se Vám rozbalí stránka s detaily, jak se která hodnota při testech zjišťuje, co znamená a jak test probíhá.
To vše bude zobrazeno na takovémto štítku (hodnoty jsou uvedeny jako příklad), který bude nalepený na pneumatice a který znáte např. na chladničkách, pračkách a brzy i domech:
Štítek bude nalepený na pneumatice, to ale z hlediska
logistiky nemusí úplně vydržet, což samo o sobě dle nařízení samozřejmě nevadí. Údaje ze štítku musí
být povinně ve všech propagačních materiálech každého výrobce a prodejce pneumatik, tedy na webových
stránkách výrobce a prodejce pneumatik, dále v tištěném ceníku, katalogu, případně jiných
propagačních materiálech a především na prodejní faktuře.
Je třeba také uvést, že testy k získání potřebných hodnot na štítku, si každý výrobce pneumatik provádí sám dle metodiky a nařízení EU.
A jaké jsou nedostatky štítku, nebo řekněme spíš údaje, se kterými štítek nepracuje:
Testované vlastnosti pneumatik | Štítek EU | Testy pneumatik |
Jízní stabilita (sucho) | Ne | Ano |
Handling (sucho) | Ne | Ano |
Brzdná dráha (sucho) | Ne | Ano |
Brzdná dráha (mokro) | Ano | Ano |
Aquaplaning- podélný | Ne | Ano |
Aquaplaning- příčný | Ne | Ano |
Handling(mokro) | Ne | Ano |
Boční přilnavost (mokro) | Ne | Ano |
Vnější hlučnost | Ano | Ano |
Vnitřní hlučnost | Ne | Ano |
Valivý odpor | Ano | Ano |
Opotřebení | Ne | Ano |
Vysoká rychlost | Ne | Ano |
A to jsme určitě nevyjmenovali všechny. Výrobci při vývoji pneumatik berou v úvahu asi okolo 50 kriterií. Proto se neřiďte při nákupu pneumatik striktně jen údaji na štítku. Berte v úvahu spoustu dalších jiných kriterií, výsledky testů, zkušenosti, případně se určitě poraďte, protože každé auto chce svojí specifickou pneumatiku, na které se ideálně chová.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 146 287 |
tento týden | 2 233 |
dnes | 251 |