V posledních letech se setkáváme s dotazy týkající se stáří nabízených pneumatik. Za tu dobu jsme vyslechli spoustu požadavků na stáří pneumatik. Nejčastější požadavky jsou, aby pneu byly letošního data výroby a někdy dokonce, aby pneumatiky byly maximálně staré jeden měsíc. A pak máme dotazy i opačné, aby pneu byly staré aspoň půl roku nebo rok, protože pneu musí v klidovém stavu dozrát a pak hodně vydrží, protože čerstvá pneu odchází paradoxně rychleji. Ano s tím vším se setkáváme a nejsou to myšlenky lidí, kteří se kolem pneumatik nepohybují, ale mnohdy jsou pouze ovlivněny různými mediálními masážemi.
Pokusíme se Vám nastínit celou problematiku a hlavně naše vlastní zkušenosti, jak to se stářím pneumatik je.
My samozřejmě chápeme požadavky zákazníka a v podstatě vždy jim velmi rádi vyhovíme, ale mnohdy se v různých časopisech a novinách, kde se tímto tématem zabývají dočteme tak neuvěřitelné věci, že nám z toho přechází zrak. Ale jak všichni víme, co by někdy media neudělali pro zvýšení zájmu o svůj článek. Mnoho z nich pneumatiku vidělo možná tak maximálně na autě, ale no co, vždyť oni jsou placení za to, aby udělali článek, který přitáhne zájem čtenáře za každou cenu, tak proč takový malý bulvárek neudělat i v motoristickém odvětví a vzhledem k tomu, že mu nejsou ušetřeny články o samotných automobilech, kde se mnohdy dočteme věci, že se divíme, že vůbec ty auta jezdí, tak proč se vlastně divím, že se to týká i pneumatik.....
Ale vraťme se k samotné podstatě stáří pneumatik.
Na konci výroby pneumatiky se pneumatika "napustí" látkou, která pneumatiku tzv. ustálí a zakonzervuje. Je to taková vosková směs, když sáhnete na novou pneumatiku, tak máte voskové ruce. Tato směs se vpije do pryže a pneumatiku udržuje v ideálním stavu. I proto výrobci garantují minimální použitelnost nové pneu standartně 5, 6 nebo někteří dokonce i 10 let od data výroby. A v tom je celé kouzlo. Tato směs konzervuje pneumatiku opravdu velmi dlouho a tím udržuje vlastnosti a samotný proces stárnutí pneumatiky je zahájen až v okamžiku, kdy se tato směs z pneumatiky otře. A to je při nasazení na automobil a při běžném provozu, kdy se pneumatika otírá, omyje a zahřívá. V tomto okamžiku se tak veškeré rozdíly například mezi měsíc a dva roky starou pneumatikou ztrácí a obě pneumatiky začínají spolu stárnout stejně. Ale co je nejpodstatnější. Velmi záleží na tom, jak kvalitní výrobce a jak kvalitní směs pneumatiky výrobce udělá. Pokud už od samého začátku směs pneumatiky stojí slušně řečeno za houby, tak může člověk na auto dát pneumatiku dva dny starou a zestárne rychleji než pneumatika s kvalitní směsí, která je na autě namontována třeba 8 let. To je to nejpodstatnější.
Takže když to shrneme,
tak komu takové mediální články vlastně pomohou?...Nikomu. Nikomu, protože poškozují demagogickými
dezinformacemi produkty mnohdy renomovaných výrobců s více než staletou tradicí a koneckonců i
samotného spotřebitele, protože pak se člověk jde podívat na auto, zjistí, že tam má například 6 let
starou pneumatiku, protože jezdí málo a neojel je a dostane strach, jestli ji může používat a jde si
koupit novou a zbytečně utratí peníze, i když by nemusel, protože té pneumatice v 95% nic není...To
je hezký výsledek novinářské "snahy". Ale, že by se někdy zmínili o tom, že nejdůležitějším úkonem a
nejpodstatnější věcí je spravný tlak vzduchu v pneumatice, protože podhuštěná pneumatika se extrémně
ohřívá, namáhá v místech, která proto nejsou určena, že jízdou na podhuštěné pneumatice ji zkrátíte
životnost několikanásobně rychlejji, to už se jentak nedozvíte.
Další častý problém, na který si lidé často stěžují, že jim pneumatika zpuchřela, zestárla, vytvrdla a drolí se a chtějí tak pneumatiky co nejčerstvější.
To ale také bohužel neovlivní datum výroby pneumatiky, ale hlavně povětrnostní podmínky, horko, UV záření, tedy sluneční paprsky. Proto, je velmi důležitým požadavkem ze strany výrobců pneumatik, abychom všichni skladovali nové pneumatiky v temné místnosti bez slunečních paprsků, ne v promrzlém skladě nebo naopak ve velkém horku, aby pneumatika nevysychyla. UV paprsky pneumatice velmi škodí a tím teplem strašně vysychá. Je to černá pryž, na kterou jdou ostré sluneční paprsky. Sami víte, jak se sluneční paprsky mnohdy podepisují na laku a jaký má lak auto, které stojí celý svůj "život" na ulici a jaký má auto, které je garážované.
Příklad z mé vlastní zkušenosti: Před třemi lety jsme zákaznici dávali nové pneumatiky, měla požadavek na co nejčerstvější pneu, že jezdí velmi málo, tak aby ji pneumatiky dlouho vydržely a nevytrvdly. Požadavku jsme vyhověli a zákaznice odjížděla s 3 měsíce starými pneumatikami. Shodou náhod je to má sousedka a auto stojí i několik týdnů bez hnutí na parkovišti na sídlišti. Po dvou letech ji dvě pneumatiky na jedné straně, která byla nejvíce vystavené slunci částečně vytvrdly a vytvořila se na nich zpuchřelina, ale pouze na jedné straně, která byla vystavena slunečním paprskům. A v tom je celý problém. Máme zákazníka, který parkuje v garáži. Pneumatiky jsou 8 let staré a nenajdete na ní jedinou zpuchřelinku.
U zimních pneumatik, které mají měkčí směs než letní, je tento rozdíl ještě více markantní, protože když pneu vytvrdne, tak ztrací vlastnosti přilnavost a schopnost záběru. Tady bohužel horké sluneční UV paprsky, které nejsou v zimě tak silné a nemají tedy takový vliv jako v horkém počasí, nahrazuje zcela lidská vymoženost, která se nazývá chemická posypová směs - tedy sůl. Sami víte, co sůl dokáže s karoserií auta a jak je v zimě mnohem více náchylná ke korozi a teď si vemte, co to udělá s chudinkou pneumatikou, která to chytá z první vlny na vozovce. Tomuto, ale můžete velmi pomoci, stačí jednoduchá věc, pokud je pneumatika v provozu, sůl na ní nevydrží, ale horší to je, když si třeba sami přehodíte doma kola tak jak jsou je uložíte bez umytí vodou do sklepa nebo garáže a celé to léto na nich necháte ty zbytky bláta a hlavně soli působit. Proto každý výrobce radí, aby se kola před uložením umyla vodou, žádnými chemickými přípravky, ale proudem vody. A co teprve když se na zimní pneumatice jezdí i přes léto, kdy se abnormálně zahřívá a přehřívá na teplé vozovce, na které nemá co dělat, protože je konstruována na promrzlou a chladnou silnici, na které se musí zahřát na svojí provozní teplotu.
Určitému stárnutí pneumatiky prostě
nezabráníte, pneumatika stárne provozem, stejně jako ostatní části auta, má prostě
svojí životnost. Paradoxně také hodně záleží na kvalitě směsi a na tom, jak výrobce do ní přídává
dostatek množství silika, různých chemických přísad. Neplatí vyloženě, že čím dražší pneumatika tím
více vydrží a tím méně je náchylná stárnutí. Pokud je pneumatika kvalitní a kvalitního výrobce, tak
může být i levná s výbornou výdrží.
Navíc další mýtus je, že by se pneumatika neměla používat déle než 4 roky a proto lidé chtějí co nejnovější datum výroby. To platí pro fyzické použití pneumatiky, takže i když dáte na auto novou nepoužitou pneumatiku v roce 2013 s datem výroby např. 2010, tak to ničemu nebrání ani neodporuje, vždyť záruka běží od data prodeje, nikoliv od data výroby. U televize přece také neřeším, jestli ji má prodejce na skladě týden nebo dva roky. Jak jsem již uvedl pneumatika začne stárnout samotným použiváním a od té doby se všechno počítá. Nedávno jsme měli zákazníka, který měl datem výroby pneumatiku na autě devět let starou pneumatiku a vypadala jak kdyby byla stará rok, protože se o ní majitel dobře staral, pneumatika byla krásně měkká, nezpuchřelá a pán si pochvaloval jak je tichá a že dobře sedí, stejně jako když to auto s ní koupil.
Já sám se tímto
problémem zabývám už několik let. Schválně jsem si jednou vyzkoušel dát na své auto pneumatiky na
předek s datem výroby o 3 roky starší než na zadní nápravu a samozřejmě jsem je přehazoval přední za
zadní...Žádný rozdíl jsem nikdy nepozoroval a to mi věřte, že bytostně nesnáším, pokud pneumatika
hučí.
Hodně tomu tak můžete pomoci i sami, budete li se o pneumatiku dobře starat, odvděčí se Vám kvalitní jízdou, komfortem, vysokým kilometrovým proběhem a dlouhou životností.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 171 760 |
tento týden | 1 776 |
dnes | 397 |