Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Jak si vybrat správnou pneumatiky:

Jak si vybrat správnou pneumatiky

Pneumatika je jednou z nejdůležitějších částí automobilu, je to jediné spojení automobilu s vozovkou, drží nás na vozovce, zajišťuje brždění. Na pneumatiku jsou kladeny vysoké funkční nároky, je proto dobré vybrat správnou a vhodnou pneumatiku....
Moderní automobily jsou vybaveny mnoha bezpečnostními, elektronickými systémy, které detekují a vyhodnocují různé kritické situace a v kombinaci s různými asistenty zajišťují bezpečnější jízdu a efektivnější brzdné vlastnosti. Řidiči bohužel i díky těmto vymoženostem mnohdy zapomínají na základní fyzikální vlastnosti. Pokusím se Vám poradit jak si vybrat správný typ nebo dezén pneumatiky. Správná pneumatika nám totiž může ušetřit spoustu peněz, i když si to třeba při jejím výběru neuvědomujeme.

 

Než přistoupíme k samotnému výběru, řekněme si něco o samotné funkci pneumatiky:
 
  1. Pneumatika nás drží na silnici a vede směr - bez ohledu na stav a povrch vozovky, bez ohledu na klimatické podmínky nám pneumatika zajišťuje jízdní stabilitu. Musí vydržet různé příčné síly, které na ní působí a dodržovat požadovaný jízdní směr
  2. Pneumatika nese obrovské množství váhy - pohotovostní hmotnost (tedy bez posádky a zavazadel) běžného automobilu střední třídy je okolo 1,7 tuny. Pneumatika na takový automobil váží zhruba 8 kg a je oporou jak jedoucího tak stojícího vozidla. Mimo jiné musí pneumatika odolat přesunu obrovskému množství hmotnosti při akceleraci a hlavně brždění

  3. Pneumatiky přenáší výkon motoru na pohyb - kvalita pneumatiky určuje úroveň přenosu výkonu motoru a zároveň i brzdný výkon

  4. Pneumatiky se musí dobře odvalovat - jeli valivý pohyb rovnoměrný, jistější, tak je tím jízda pohldnější, ekonomomičtější, protože automobil má nižší spotřeu a je z ní i lepší prožitek

  5. Pneumatika tlumí rázy - pneumatika pohlcuje nárazy, nejrůznější nerovnosti, díky její elasticitě, ale i pevnosti se pneumatika přizpůsobuje nejrůznějším nerovnostem, zajišťuje tak i komfort, ale hlavně díky tlumení rázů šetří pneumatika mechanické části náprav automobilů a prodlužuje tak jeho životnost a to už je nějaká úspora:-)

  6. Pneumatika má dlouhou životnost - teď se možná usmějete, protože máte zkušenost, že pneumatiky Vám dříve vydržely déle. Ano, to je pravda, ale moderní automobily jsou o poznání těžší, výkonnější a přiznejme si, že stav našich silnic není nejlepší. To vše má na životnost pneumatiky velký vliv. Životnost pneumatiky můžeme do jisté míry ovlivnit i my sami, správnou údržbou, stylem jízdy i chováním k pneumatice

 
Jak vybírat pneumatiky:
 
  1. Rozměr pneumatiky - musíme začít od rozměru, který můžeme na automobily namontovat, respektive ten, který nám udává výrobce do technického průkazu na daný typ disku. To je důležité nejen kvůli policejní kontrole nebo STK, ale hlavně kvůli zachování bezpečnosti a jízdním vlastností. Podrobonosti značení a rozměrů pneumatik naleznete v sekci Označování pneumatik
  2. Styl preferované jízdy a typ automobilu - toto je velmi důležitý bod, tedy jakou jízdu preferuji, zda klidnou či sportovní, na jaký typ automobilu sháním pneu,  jaký výkon automobil má. Ono se to na první pohled zdá jasné, ale mám li malý kompakt nemohu si vybrat sportovní pneumatiku (a vězte, že i v malých rozměrech se vyrábí) a naopak budu li mít výkonný automobil, který má sportovní vlastnosti, měl bych na něj zvolit vysocevýkonné či chcete li UHP pneumatiky, protože na komfortních pneumatikách nám pak bude jízda připadat nejen méně atraktivnější, ale i o něco méně jistější. (jeden názorný příklad: sháním li pneumatiku 17 palcovou pneu na Škodu Octavii II a vybírám mezi Pirelli P7 Cinturato a Pirelli P ZERO, tak doporučuji volit Pirelli P7 Cinturato, která představuje kategorii komfortních pneumatik, oproti Pirelli P ZERO, která je brána jako sportovní UHP pneumatika, na P7 se budu cítit mnohem více komfortněji a jízda bude pohodlnější, ale i jistější. Budu li mít BMW M3 vyberu si raději pneumatiku P ZERO, protože je konstruována na vysokou zátež i výkon, pneumatika se tím lépe zahřívá, ale i chladí, takže si zachovává požadované vlastnosti k danému typu automobilu) Berte to prosím pouze jako názorný příklad, samozřejmě neznamená, že by Pirelli P Zero na Octavii nefungovala, to v žádném případě, jde pouze o to, že každá pneumatika je konstruována na určité typy automobilů, jejich výkonnů a jízdnímu stylu.
  3. Krajina, kde nejčastěji jezdím - to, že jezdíme např. jen po městě, neznamená, že by nám měla stačit základní pneumatika. Představme si takovou běžnou jízdu po Praze, co nás na cestě potká, dopravní zácpa - částé rozjíždění, zastavení, nerovnoměrnost povrchu, časté přechody různých povrchů - například z rovného asfaltu okamžitý přechod na kostky, kde jsou obrovské nerovnosti, v létě vysoká teplota vozovky. Toto všechno pneumatika musí vydržet, ona má také své meze a toto všechno jsou velmi náročné podmínky. Tady se rozhodně nevyplatí kupovat pneumatiku nejlevnější, ale spíše volit pneumatiku středního segmentu. Jízda po dálnici je také pro pneumatiku náročná, mnohdy jedeme 130 Km/h po "panelech", kde pneumatika pravidelně vjíždí na nerovnosti a trpí (my s ní také). Tady se samozřejmě těžko pneumatika vybírá, je těžké rozhodnout zda pneumatiku komfortní nebo sportovní UHP. Ale je třeba vybrat pneumatiku tak, o které víme, že je vyrobená renomovaným výrobcem, je kvalitní ať už je to pneumatika ekonomická, komfortní, či UHP.

návštěvníků stránky
celkem2 167 748
tento týden1 485
dnes536