Moderní a současné automobily mají ve většině případů dle údajů v
TP od výrobce povolené více možností použití různých šířek a velikost kol a pneumatik pro letní a
zimní období. Velikost kol na automobilech se poslední roky čím dál více zvětšuje a mnoho rozměrů,
které byly ještě před sedmi lety brány za nadstandartní a sportovní, jsou dnes fakticky standartem.
V době, kdy jsem začínal s pneumatikami byla velikost 17" znakem primárně silných aut se sportovním
charakterem, velkých premiových limuzí a také tuningovým rozměrem. Dnes už je 17" i 18" rozměr
standartní a běžný pro většinu automobilů. A s tím souvisí i změna v chování výrobců pneumatik. Dříve se v těchto rozměrech
vyráběly jen UHP pneumatiky se sportovním charakterem. Nicméně požadavek výrobců na jízdní komfort i
ve velkých širokých rozměrech a nízkých profilových číslech udělal své a tak dnes máme prakticky
možnost i v rozměrech typu 225/45 R17 vybírat mezi komfortní a sportovní pneumatikou. To se
samozřejmě přeneslo i do zimních pneumatik, kde není dnes problém, že výrobce dělá jeden dezén od
13" do 17" palců. To vidíme třeba u dezénu Barum Polaris 3, který se vyrábí od šířky 145 mm, až po
245 mm, podobně tak i u Continentalu TS850 nebo Nokian WR D3, který se vyrábí od 14" do 17"
palců.
A s tím nastává otázka, jak se
v takovém případě zachovat pro zimní provoz. Dříve byl trend, že na zimu montujeme zásadně užší
pneumatiky a menší kola. Jenže dnes už je trochu jiná doba, pneumatiky mají daleko lepší vlastnosti,
při jejich výrobě jsou použity nové technologie, ať už v podobě různých tvarů běhonu, tuhosti
bočnice, speciálních vláken, které nahrazují klasické ocelové kordy, 3D i 4D samouzamykatelné
lamelky a spoustu dalších funkcí, které moderní auto s moderními elektronickými systémy, vysokým
kroutícím momentem potřebuje a bez kterých se neobejde.
Nicméně fyzikální vlastnosti jsou stále stejné a každá šířka
pneumatiky má odlišné vlastnosti i při stejném dezénu. Při výběru šířky a velikosti zimní pneumatiky
byste se tedy měli řídit několika nepsanými pravidly, které Vám zaručí ty nejideálnější vlastnosti
pro Váš styl jízdy a hlavně místo, kde se nejčastěji pohybujete.
Vezměme si tedy modelový příklad použití tří nejběžnějších
velikostí pneumatik na jednom voze, 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17.
Tyto tři rozměry najdete na vozidlech Škoda Octavia,
VW Golf, Seat Leon, Kia Ceed, Hyundai i30, Honda Civic a mnoha
dalších.
Berte je ale jako příklad
vysvětlení jejich různorodostí a vlastností, protože jsou to k sobě ekvivalenty jednoho vozidla v
různých rozměrech. Místo nich si můžete dosadit jakékoliv jiné rozměry v těchto velikostech
(15",16",17").
V čem jsou tedy
přednosti a naopak nevýhody jednotlivých velikostí pneumatik?
15" velikost (např. 195/65
R15):
Výhody:
+ díky úzké šířce má nejideálnější vlastnosti co se týče
odolnosti vůči podélnému a příčnému aquaplaningu. Užší pneumatika daleko lépe rozrazí vodní
klín a lépe odvede vodu z běhounu, protože díky úzké šířce tolik
"neplave"
+ ze
všech velikostí má nejlepší přilnavost na sněhu a zvládá daleko snadněji zatáčení ve
sněhu
+ užší pneu má nejlepší
záběrové schopnosti na sněhu (tady ale nutno podotknout, že velmi záleží na hloubce sněhu, na malé
pokrývce se chovají všechny podobně, rozdíl ve prospěch užší pneu nastane, pokud zajedete do hlubší
sněhové vrstvy
+
čím je zimní pneumatika užší a má vyšší profil, tím je komfortnější a méně hlučná. To je velký rozíl
mezi letní a zimní pneu, kde rozdíl v hlučnosti u letních užších a letních širších je dnes už
minimální, ale u zimních díky zcela odlišné konstrukci a hlavně záběrovým lamelkám jsou ty rozdíly
pořád velké. Zimní pneu má měkčí směs i kostru, čím je tedy profil vyšší, tím lépe absorbuje
nerovnosti a rázy od nerovností na vozovce
+ brzdné vlastnosti na
sněhu
+ zpravidla nižší
pořizovací cena oproti větším velikostem
+ lepší manipulace se sněhovými řetězy a jejich
nižší pořizovací cena
Nevýhody:
- oproti širším pneumatikám má užší horší jízdní
vlastnosti na suchu
- má
pomalejší a méně přesné reakce na pohyb volantu oproti pneu s širším dezénem a nižším profilovým
číslem
- pomaleji brzdí na suché
vozovce díky užšímu dezénu
-
horší přilnavost v zatáčkách na mokré vozovce
- pomalejší brzdné vlastnosti na mokré vozovce,
protože je dezén užší než u širší pneumatiky
17" velikost (například 225/45 R17):
Výhody:
+ nejkratší brzdná dráha na mokré
vozovce
+ nejlepší přilnavost na mokré vozovce a reakce na řízení a
jízdu v zatáčkách
+ nejkratší brzdná dráha na suché
vozovce
+ oproti 16" velikosti má lepší záběr v hlubším
sněhu
+ na malé sněhové pokrývce akcelerují lépe jak užší
pneumatiky
Nevýhody:
- daleko horší vlastnosti v odolnosti vůči aquaplaningu, jak
podélném tak příčném, zde na 195 mm šířku ztrácí široká pneu opravdu
hodně
- vysoký valivý
odpor
- daleko vyšší hlučnost
oproti užší pneu
-
horší jízdní komfort, kdy je jízda daleko tvrdší než na užší pneu
- horší přilnavost při jízdě na sněhu oproti
užším pneumatikám.
-
horší záběr v hlubším sněhu
-
vyšší pořizovací cena (tady je nutno uvést, že rozdíl mezi zimními 17" pneumatikami a letními ve
stejné velikosti je opravdu značný, viz například letní dunlop má v rozměru 225/45/17 cenu okolo
2500-2700 Kč a zimní okolo 3600-3900 Kč
16" velikost
(například 205/55 R16)
Výhody:
+ na mokru brzdí lépe než
15" ale hůř než 17" velikost pneumatik
+ na suchu brzdí lépe jak 15"
velikost
+ má lepší handling a
jízdní stabilitu oproti 15" velikosti
+ paradoxně lepší valivý odpor oproti 15" a 17"
velikosti
Nevýhody:
-
horší brzdné vlastnosti na sněhu oproti 15" i 17" velikosti
- horší brzdné vlastnosti na suchu oproti
17" velikosti
-
horší jízdní komfort a tvrdost jízdy oproti 15" velikosti
Z toho vidíte, že rozdíly mezi
pneumatikami jsou velmi nerovnoměrné. V něčem mají výhodu užší pneumatiky, oproti širším a zase
naopak a třeba rozměr 205/55 R16 není určitě zlatou střední cestou oproti 15" ani oproti 17"
rozměru.
Můj názor a i taková
zkušenost, že je velmi nutné vybírat rozměr podle toho, kde se s vozidlem nejčastěji pohybujete a co
od pneumatik očekáváte. Pokud budete jezdit primárně po dálnici nebo po městě, kde se s
něhem nesetkáváte pravidelně, volil bych širší pneumatiky. Pokud naopak jezdíte často ve sněhu, do
hor, nebo bydlíte v místě s častou sněhovou pokrývkou, jednoznačně volte pneumatiky
užší.
Michal Hrubec
info@mpneu.cz
777814661