Jak si vybrat správnou pneumatiky:
Jak si vybrat správnou pneumatiky
Pneumatika je jednou z nejdůležitějších částí automobilu, je to jediné spojení automobilu s vozovkou, drží nás na vozovce, zajišťuje brždění. Na pneumatiku jsou kladeny vysoké funkční nároky, je proto dobré vybrat správnou a vhodnou pneumatiku....
Moderní automobily jsou vybaveny mnoha bezpečnostními, elektronickými systémy, které
detekují a vyhodnocují různé kritické situace a v kombinaci s různými asistenty
zajišťují bezpečnější jízdu a efektivnější brzdné vlastnosti. Řidiči bohužel i díky
těmto vymoženostem mnohdy zapomínají na základní fyzikální vlastnosti. Pokusím se Vám poradit
jak si vybrat správný typ nebo dezén pneumatiky. Správná pneumatika nám totiž může ušetřit spoustu
peněz, i když si to třeba při jejím výběru neuvědomujeme.
Než přistoupíme k samotnému výběru, řekněme si něco o samotné funkci
pneumatiky: - Pneumatika nás drží na silnici a vede směr - bez ohledu
na stav a povrch vozovky, bez ohledu na klimatické podmínky nám pneumatika zajišťuje jízdní
stabilitu. Musí vydržet různé příčné síly, které na ní působí a dodržovat požadovaný jízdní
směr
Pneumatika nese obrovské množství
váhy - pohotovostní hmotnost (tedy bez posádky a zavazadel) běžného
automobilu střední třídy je okolo 1,7 tuny. Pneumatika na takový automobil váží zhruba 8 kg a je
oporou jak jedoucího tak stojícího vozidla. Mimo jiné musí pneumatika odolat přesunu obrovskému
množství hmotnosti při akceleraci a hlavně brždění
Pneumatiky
přenáší výkon motoru na pohyb - kvalita pneumatiky určuje úroveň přenosu výkonu
motoru a zároveň i brzdný výkon
Pneumatiky se musí dobře
odvalovat - jeli valivý pohyb rovnoměrný, jistější, tak je tím jízda
pohldnější, ekonomomičtější, protože automobil má nižší spotřeu a je z ní i lepší
prožitek
Pneumatika tlumí rázy - pneumatika
pohlcuje nárazy, nejrůznější nerovnosti, díky její elasticitě, ale i pevnosti se pneumatika
přizpůsobuje nejrůznějším nerovnostem, zajišťuje tak i komfort, ale hlavně díky tlumení rázů šetří
pneumatika mechanické části náprav automobilů a prodlužuje tak jeho životnost a to už je nějaká
úspora:-)
Pneumatika má dlouhou životnost -
teď se možná usmějete, protože máte zkušenost, že pneumatiky Vám dříve vydržely déle. Ano, to je
pravda, ale moderní automobily jsou o poznání těžší, výkonnější a přiznejme si, že stav našich
silnic není nejlepší. To vše má na životnost pneumatiky velký vliv. Životnost pneumatiky můžeme do
jisté míry ovlivnit i my sami, správnou údržbou, stylem jízdy i chováním k
pneumatice
Jak vybírat pneumatiky:
Rozměr
pneumatiky - musíme začít od rozměru, který můžeme na automobily namontovat,
respektive ten, který nám udává výrobce do technického průkazu na daný typ disku. To je důležité
nejen kvůli policejní kontrole nebo STK, ale hlavně kvůli zachování bezpečnosti a jízdním
vlastností. Podrobonosti značení a rozměrů pneumatik naleznete v sekci Označování
pneumatik
Styl preferované jízdy a typ
automobilu - toto je velmi důležitý bod, tedy jakou jízdu preferuji,
zda klidnou či sportovní, na jaký typ automobilu sháním pneu, jaký výkon automobil má. Ono se
to na první pohled zdá jasné, ale mám li malý kompakt nemohu si vybrat sportovní pneumatiku (a
vězte, že i v malých rozměrech se vyrábí) a naopak budu li mít výkonný automobil, který má sportovní
vlastnosti, měl bych na něj zvolit vysocevýkonné či chcete li UHP pneumatiky, protože na komfortních
pneumatikách nám pak bude jízda připadat nejen méně atraktivnější, ale i o něco méně jistější.
(jeden názorný příklad: sháním li pneumatiku 17 palcovou pneu na Škodu Octavii II a
vybírám mezi Pirelli P7 Cinturato a Pirelli P ZERO, tak doporučuji volit Pirelli P7 Cinturato, která
představuje kategorii komfortních pneumatik, oproti Pirelli P ZERO, která je brána jako sportovní
UHP pneumatika, na P7 se budu cítit mnohem více komfortněji a jízda bude pohodlnější, ale i
jistější. Budu li mít BMW M3 vyberu si raději pneumatiku P ZERO, protože je konstruována na vysokou
zátež i výkon, pneumatika se tím lépe zahřívá, ale i chladí, takže si zachovává požadované
vlastnosti k danému typu automobilu) Berte to prosím pouze jako názorný příklad, samozřejmě
neznamená, že by Pirelli P Zero na Octavii nefungovala, to v žádném případě, jde pouze o to, že
každá pneumatika je konstruována na určité typy automobilů, jejich výkonnů a jízdnímu
stylu.
Krajina, kde nejčastěji jezdím - to,
že jezdíme např. jen po městě, neznamená, že by nám měla stačit základní pneumatika. Představme si
takovou běžnou jízdu po Praze, co nás na cestě potká, dopravní zácpa - částé rozjíždění, zastavení,
nerovnoměrnost povrchu, časté přechody různých povrchů - například z rovného asfaltu okamžitý
přechod na kostky, kde jsou obrovské nerovnosti, v létě vysoká teplota vozovky. Toto všechno
pneumatika musí vydržet, ona má také své meze a toto všechno jsou velmi náročné podmínky. Tady se
rozhodně nevyplatí kupovat pneumatiku nejlevnější, ale spíše volit pneumatiku středního segmentu.
Jízda po dálnici je také pro pneumatiku náročná, mnohdy jedeme 130 Km/h po "panelech", kde
pneumatika pravidelně vjíždí na nerovnosti a trpí (my s ní také). Tady se samozřejmě těžko
pneumatika vybírá, je těžké rozhodnout zda pneumatiku komfortní nebo sportovní UHP. Ale je třeba
vybrat pneumatiku tak, o které víme, že je vyrobená renomovaným výrobcem, je kvalitní ať už je
to pneumatika ekonomická, komfortní, či UHP.