Dunlop SP Sport Bluresponse je úplná novinka, kterou Dunlop vypustil do světa pro letní sezonu 2013. Pneumatika je přímým nástupcem dezénu Dunlop SP Sport Fastresponse a má přitáhnout zákazníky evergreenu SP Sport 01, což byla a je velmi nadčasová pneumatika. Dunlop při uvedení uvedl, že pneumatika byla vyvinuta s cílem na vynikající přilnavost na mokrém povrchu a ekonomičnost. Fakticky vzato je pneumatika konstruována hlavně s ohledem na štítkování, které loni zavedla EU. Dle našeho názoru je štítkování bohužel hřbitovem kvalitních pneumatik, protože hodnotám na štítku se pak přizpůsobují i známky v testech, kde vyšší váhu mají 3 štítkové hodnoty a dalších 12 podstatných je odsunuto trochu do pozadí. Je tak jasné a já jsem to trochu očekával, že právě nový Dunlop SP Sport Bluresponse vyhrál jako letošní novinka většinu testů, které proběhly a kterých se účastnila. Na toto už jsem si zvyknul, že novinka většinou bere první místa a za rok už to může být jinak. Ale EU k tomu měla nějaký důvod, tak výrobcům nemějme za zlé, že se tomuto trendu snaží přizpůsobit. Bylo by ale hezké, aby se pneumatika nestala spotřebním zbožím, kdy "dobrá" bude pouze ve své premierové sezoně, protože pneumatika není mobilní telefon ani počítač, ale produkt, na kterém závisí lidské životy a jak všichi víme, testy nejezdí, pneumatika ano. Ale to jsem odbočil od tématu, který se netýká Dunlopu, ale pneumatik obecně. Dunlop SP Sport Bluresponse na mně zanechala velmi slušný dojem, tak si ji pojďme představit.
Dezén pneumatiky je asymetrický. Drobně se liší podle šířky. Kdy dezény do šířky 195 mm (na prvním obrázku nahoře) má tři obvodové drážky a od 205 mm čtyři drážky se středovým hladkým obvodovým žebrem (druhý obrázek výše). Dezén má pochopitelně, jak je v posledních letech zvykem zaoblený tvar s důrazem na střed. Pneumatice dávají jistotu na mokré vozovce krásné hluboké obvodové drážky, které se starají o odvod vody a zaručují tak vysokou odolnost vůči aquaplaningu ve vysokých rychlostech.
Co je ale velmi zajímavé jsou mírně zkosené hrany ramen a také zkosené hrandy drážek na středu i v ramenní oblasti, ty podporují brždění, které je efektivnější a také pneumatika nedostává takové rázy a bloky nemají tendenci se při brždění lámat. Drážky ve středových ramenech mají za úkol vstřebávání vody, která nestíhá odcházet za dezén, ochlazují středová žebra při vysoké zátěži a podporují brždění. Nutno podotknout, že vlnovité drážky mají velmi pěkně propracovaný tvar a zakončení, které není klasicky ostré, ale jdou do hloubky v trojúhelníkovém tvaru, což je velmi zajímavé a nevídané, dezénové bloky tak nebudou při brždění namáhány ani při vyšším stupni opotřebení.
Jak jsem již uvedl, samotná konstrukce je podle zcela nové technologie, kterou jsme dosud
znali hlavně u zimních pneu, které měli zaoblený běhoun s důrazem na střed. U zimních pneu, je to
kvůli podpoře záběrových vlastností, u letních je to kvůli snížení valivého odporu. Dunlop
uvádí, že nový dezén Bluresponse má o 30% nižší než předchůdce Fastresponse. Zcela nový
tvar má i zaoblení bočních ramen směrem k bočnici. Drážky jsou tvarované tak, aby harmonicky odvedli
vzduch s dezénu směrem do bočnice, která má nové tvarování, takže vzduch krásně obtéká, čímž se
snižila vnější hlučnost (nezaměňovat s vnitřní, to je úplně něco jiného), jak
požaduje Evropská unie v souladu s programem na snižování emisí hluku vůči okolnímu
prostředí.
Nové je zcela řešení bočnic. Prakticky už toto řešení bylo provedeno u loňské UHP sportovní pneu Dunlop Sportmaxx RT a tím je design hladkých bočnich. Tedy, že písmena a popis na bočnici je zapuštěný a ne vystouplý, jako dosud u ostatních pneumatik. Pomáhá to obtékání vzduchu a mělo by to přispět i celkovému komfortu při jízdě do zatáčky.
Dunlop SP Sport Bluresponse postupně nabíhá do výroby a bude se vyrábět od 14 do 16 palcových velikostí. Je tak určen pro běžná vozidla středního a vyššího středního segmentu a pro řidiče, kteří od pneumatiky očekávají stabilní a předvídatelné vlastnosti s maximální jistotou na mokrém povrchu při vysoké míře komfortu. Líbí se mi, že Dunlop není v posledních letech v takovém vleku Goodyearu a není účelově snižován proti koncernové jedničce, za což byl Goodyear před pár lety kritizován a novinka od Dunlopu vypadá velmi pěkně. Popřejme tedy novému dezénu mnoho úspěchů a spoustu spokojených uživatelů, jako měly dezény SP Sport Fastresponse a SP Sport 01.
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 146 278 |
tento týden | 2 224 |
dnes | 242 |