Letní pneumatiky pro vozidla SUV v posledních letech prodělávají nejvíce změn v celém segmentu osobních pneumatik. SUV vozidla se diametrálně začala přibližovat osobním autům a požadavek na provoz v terénu ustupuje. Na SUV jsou požadavky bezpečného velkého auta s vyšším podvozkem, které ale je používáno v drtivé většině na běžné vozovce. V zimních dezénech byl trend trochu rychlejší, tam už tak 3-4 roky běží souběžně dezény osobní a SUV v mnoha případech stejné a výrobci v nich velmi pokročili. U letních dezénů je trend trochu pomalejší. Fakticky vzato před šesti lety trend začal otáčet Nokian. Uvedl dezény HT SUV a Z G2 SUV, které byly určené pro čistě silniční SUV a ještě navíc si člověk mohl vybrat pokud chtěl pneu trošku do terénu (tedy HT SUV) a nebo měl vysoce výkonné SUV a tak zvolil Z G2 SUV. Oba tyto dezény patřili mezi jedny z nejlepších pneumatik na trhu vůbec, kde do té doby prakticky kralovala Pirelli, Michelin a Continental. Letos Nokian přišel s novými dezény, které dle mého názoru trhem s SUV pneumatikami opravdu silně zamávají. Tyto dezény se jmenují Nokian Line SUV a Nokian zLine SUV. Nokian jimi tak dokončil obměnu své letní modelové řady, protože Line a zLine se vyrábí dva roky a nutno říct, že opravdu velmi úspěšně a jsou to prakticky jedny z nejlepších pneumatik na trhu. A nutno říct, že se uvedli hned v dobrém světle. Nokian Line SUV skončil druhý v testu AutoBild Allrad v rozměru 215/65 R16 a Nokian zLine SUV v testu magazínu Offroad v rozměru 255/55 R18 rovnou vyhrál a skončil na prvním místě. První zmíněný dezén si nyní představíme, jelikož disponuje poměrně dost zajímavými technologiemi, které ocení každý řidič SUV.
Jak bylo již zmíněno, tak
Nokian Line SUV je nástupcem dezénu HT SUV. Je to pneumatika určená pro menší SUV, vyrábí se hlavně od 16 do 18 palcových
velikostí a poměr využítí je 75% asfaltová silnice a 25% písčitá
nezpevněná cesta. Do čistého terénu určitě není. Pro info zLine SUV
má tento poměr 90% ku 10%. Do čistého terénu vyrábí Nokian dezén Rottiva. Tady je potřeba říct, že
Nokian Line SUV i přes tento poměr má
ve většině rozměrů hodnocení A přilnavosti a brzdných vlastnostech na
mokré vozovce, velmi nízký valivý odpor a index hlučnosti nižší než
leckteré čistě silniční SUV pneumatiky.
Dezén pneumatiky je asymetrický s odlišnou vnější a vnitřní stranou pneumatiky. Je tvořený krajními rameny a třemi širokými středovými žebry a čtyřmi odvodovými drážkami. Odvodové drážky mají hned první vychytávku a tou jsou malé nepravidelné výstupky na dně dřážek, které mají dvě zásadní funkce, fungují jako vyhazovače kamínků, tedy je to samočistící technologie, kdy v běhounu nezůstávají zaseknuté kamínky, které se vytlačují směrem ven a zároveň chrání pneumatiku před průpichem, protože v tomto místě je každá pneumatika nejzranitelnější. Drážky jsou podobně jako u všech ostatních nokianů pochopitelně leštěné pro hladký odvod vody a po stranách nechybí ani důlky tzv. technologie golfového míčku, která narušuje vlnové proudění vzduchu, čímž se zlepšuje aerodynamika a pneumatika je tím pádem velmi tichá, což je velmi osvědčená technologie. Středová žebra zajišťují jízdní stabilitu a jsou v nich umístěny nepravidelné drážky, které jednak podporují záběr a brzdné vlastnosti a pomáhají odvodu vody a samozřejmě nechybí index opotřebení pneumatiky.
Vnější rameno má zcela nové odvodové drážky, které připomínají tvarem
trumpetku. Ze středu mají zkosený náběh a usnadňují tak proudění
vzduchu. Zároveň mají krajní ramena na obou stranách už téměř na bočnici tzv. drápy pro záběr v terénu a také to chrání bočnici proti
průrazu.
Vnitřní
rameno zajišťuje brzdné vlastnosti a podporuje záběr v terénu, nechybí ani trumpetkové lamelky pro
lepší odvod vody z běhounu.
Ty největší inovace jsou ale uvnitř pneumatiky. Jednak má pneumatika zcela nové kordy, které mají daleko pevnější konstrukci pro lepší jízdní stabilitu ve vysokých rychlostech a zároveň to pomáhá odporu. Pneumatika disponuje zcela novou směsí Coral Silica, což je směs korálu a křemíku, která pomáhá právě nízkému valivému odporu a maximální přilnavosti na mokré vozovce. Ale hlavně má pneumatika zcela novou bočnici z tzv. Aramidových vláken. To je zcela nová technologie, která zabraňuje průrazu pneumatiky o obrubník nebo protržení bočnice. Samozřejmě jsou okamžiky, kdy pneumatiku prostě prorazíte, ale i tak aramidová vlákna tuto hranici posunuli opravdu o hodně dál. V sekci zajímavá videa pneumatik je vidět i konkrétní video, jak to funguje při zkouškách. Shlédnout ho můžete zde:
https://www.youtube.com/watch?v=N5LvBke-UqY
Nokian Line SUV je určitě jednou z nejlepších pneumatik, kterou můžete na vozidlo SUV namontovat. Je to pneumatika, která své vlastnosti staví k premiovým značkám a disponuje technologiemi, které dosud prakticky ani premiová třída nemá a to vše při ceně, která je daleko nižší. Nokian novými SUV dezény tuto hranici opět o kus posunul a je to pneumatika, jejímž pořízením určitě neuděláte chybu.
Letní pneumatiky Nokian Line SUV můžete
zakoupit v našem obchodě.
Kompletní nabídku letních pneumatik pro vozidla SUV naleznete ZDE
návštěvníků stránky | |
---|---|
celkem | 2 146 270 |
tento týden | 2 216 |
dnes | 234 |