Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Nokian iLine:

Nokian iLine

Finská gumárenská společnost Nokian dokončila v roce 2016 obměnu svým letních dezénů řady Line. V roce 2013 byly uvedeny špičkové dezény Nokian Line a Nokian zLine pro osobní vozidla, v roce 2015 byly uvedeny špičkové pneumatiky Nokian Line SUV a Nokian zLine SUV, které se staly okamžitě jedny z nejžádanějších a nejlepších letních pneumatik určených pro vozidla SUV. Zároveň byly modernizované pneumatiky pro dodávky cLine Van a cLine Cargo. V letošním roce tak došlo i na obměnu pneumatik v menších rozměrech od 13 do 16 palcových velikostí, kde dosud od roku 2008 kraloval u Nokianu vynikající dezén Nokian i3. Nástupcem této pneumatiky se stala pneumatiky Nokian iLine. Nokian tak dokončil obměnu produktové řady na kompletní, jak já s oblibou říkám, "lajní" řadu.:-) Řekněme si zcela otevřeně, že vzhledem ke klesajícím ziskům výrobců pneumatik u malých rozměrů a čím dál menší poptávky v tomto segmentu , protože auta se neustále zvětšují a 14" kola už na nových autech vidíte málokdy, už své aktivity přesouvají právě do velkých kol, kam směřují hlavní části investic do inovací. A tak je Nokian iLine, která je doslova nabitá technologiemi a je velmi propracovaná, velmi příjemným osvěžením. Dezén Nokian iLine, má ale jednu zajímavost. Nokian pro finský trh, respektive celou skandinávii, pobaltské státy a Rusko má pro osobní automobily úplně odlišné dezény pneumatik, než ty, které se prodávají ve zbytku Evropy. A to z klimatických důvodů, protože severské léto je úplně jiné, než "naše" léto. Nokian iLine se tak ve Finsku prodává pod označení Nokian Hakka Green, který se prodává ve Finsku od roku 2013. Nicméně, tvar a vzhled dezénu je také jediná podoba. Směs pneumatik je samozřejmě určená u dezénu iLine pro daleko teplejší léto a podmínky středoevropského charakteru. Tohle je obrovská výhoda a dokazuje to jen, že Nokian dělá pneumatiky tak, aby plnily maximální službu automobilům v jejich běžné provozní lokalitě. Tohle se mi mimochodem u Nokianu strašně líbí, protože při vývoji pneumatik myslí opravdu na zákazníka a bezpečnost. Pojďme si tedy nový dezén představit.


Nokian iLine má asymetrický dezén tvořený vnější a vnitřním ramenem a čtyřmi odvodovými drážkami a třemi hlavními středovými žebry. Nový dezén převzal samozřejmě spoustu technologií od větších dezénů Line a zLine. Samozřejmostí tak jsou leštěné hlavní drážky pro rychlejší odvod vody z hlavních odvodových drážek. Na bocích středových bloků nechybí ani technologie golfového míčku, což jsou takové důlky v bocích dezénových bloků, které mají za úkol zlepšovat proudění vzduchu, zlepšují aerodynamiku a narušují proudění vzduchu, čímž je pneumatika opravdu velmi tichoučká. Tohle je podle mého názoru dokonalé řešení, které jsme mohli prvně vidět u zimního dezénu Nokian WR A3 a posléze u všech ostatních Nokianů. Velmi zajímavě jsou řešená tvarově tři hlavní středová žebra pneumatiky. Všimněte si, že levé středové žebro (na obrázku níže) má z boku proti sobě takové zaoblené zářezy, které ale nejdou skrz celý blok. Do těchto zářezů je absobrována voda při vysokém vodním filmu a chrání tak pneumatiku před vznikem aquaplaningu při vysokém vodním filmu. Výborné ale je, že nejdou skrz, takže při jízdě za sucha nedochází k namáhání a oslabování dezénového bloku a ten zůstává pevný při jízdě do zatáček. Velmi hezky udělané je i středové žebro, které má drobné drážky skrz, čímž nedochází při vysokých teplotách k přehřátí tohoto bloku a pneumatika tak neztrácí vlastnosti ani při vysokých teplotách, což obecně bývá problém u moderních současných pneumatik. Podobnou funkci má i pravé středové žebro, které když se podíváte, tak má drážky pod stejným úhlem přesně proti drážkám středovým a podporují tak jízdní stabilitu v zatáčkách u vnějšího ramene. A samozřejmostí je indikátor opotřebení pneumatiky, kdy na středovém žebru je stupnice od 8 do 2 mm, hned tak vidíte, kolik dezénu ještě zbývá a funguje to velmi dobře a přesně. Zmizí li například 6 a svítí 5, znamená to, že dezén je mezi 5 a 6 mm, zmizí li 5 a svítí 4, znamená to, že zbývající výška dezénu je 4-5 mm. 


A tím se dostáváme ke krajním ramenům, kde je největší novinka této pneumatiky a těmi jsou tzv. Venturiho drážky. Venturiho efekt vychází ze skutečnosti, že tlak proudící v tekutině je nepřímo úměrný rychlosti proudění tekutiny. V zúžené části trubice má kapalina nižší tlak a kvůli tomu musí zvýšit rychlost proudění v tomto místě, aby byl dodržen zákon o zachování energie. Nokian se ale dle mého názoru spíš inspiroval u vozů Formule 1, které mají podle tohoto efektu zkonstruovaný podvozek a tím dochází ke zvýšení stability vozu. Venturiho drážky ve žlábcích v krajních ramenou pneumatiky mají za cíl urychlovat proudění vody do stran, čímž zásadním způsobem snižují riziko bočního aquaplaningu. 


Stejné řešení je i na vnějším rameni pneumatiky. S tím rozdílem, že na vnějším rameni je přidáno zpevňující žebro, což vlastně zesiluje vnější stranu pneumatiky při jízdě do zatáčky, kdy vnější rameno je samozřejmě více namáhané, než vnitřní.




Nokian iLine má zároveň zcela novou směs Nokian iLine Silica, která představuje vyváženou kombinaci bezpečnosti a ekologie. Do směsi je totiž nově přidaný borovicový olej, který zaručuje za všech podmínek vynikající přilnavost na mokru. Ale hlavně snižuje teplotu pryžové směsi, protože minimalizuje tření způsobené pohybem molekul. 


Nokian iLine je dle mého názoru naprosto ideální pneumatikou. Pneumatika je velmi komfortní a tichá. Je to bezpečná, předvídatelná pneumatika, která se dokáže adaptovat na každou teplotu vozovky. Není to předimenzovaná pneumatika, která by byla dobrá jen v určitých podmínkách. Je to pneumatika určená pro menší vozidla, nebo rodinná MPV střední třídy. Pneumatika se vyrábí od 13 do 15 velikostí, ve všech běžných rozměrech + navíc se bude vyrábět v rozměru 205/55 R16 91H. 

Dle mého názoru pneumatika fakticky moc konkurence nemá, protože cenově si stojí mezi premiovou a ekonomickou třídou, kdy nabízí technologie a vlastnosti, které mnohé premiové pneumatiky ani nemají. Chcete li tedy bezpečnou, tichou a kvalitní pneumatiku, je pneumatika tohoto finského výrobce nejlepší možnou volbou.


Pneumatiky Nokian iLine můžete nakoupit v našem obchodě. 

návštěvníků stránky
celkem2 167 765
tento týden1 502
dnes553