Když v roce
2011 uvedl Barum na trh dezén Polaris 3, dalo se očekávat, že zároveň dodrží svůj cyklus nástupu
nových dezénů 7 let. A opravdu to bylo dodrženo. Český výrobce pneumatik pro zimu 2018 uvádí na trh
nový zimní dezén Barum Polaris 5. U Barumky se žádné velké změny čekat nedají, v koncernu Continental
zastává pozici ekonomické pneumatiky určenou pro zákazníky, kteří hledají především levnou
pneumatiku, která jim bude dobře sloužit, bude bezpečná, předvídatelná a jistá. Zkrátka pneumatika
vyrobená na jistotu bez nějakých převratných technologických změn. Tak si pojďme tuto novinku
představit.
Dezén je tradičně směrový, aby byla zajištěna dostatečná
přilnavost, držení stopy a hlavně jistý záběr v hlubokém sněhu. Dezén má nyní trochu ostřeji řezaný
šíp. Největší změnu tak doznal právě střed pneumatiky. Prvně je to tvar dezénových
bloků. Ty jsou vždy po dvou na středu spojeny, aby bylo dosaženo přesné jízdní stability a bloky se
příliš nenamáhali při jízdě na suchu a v zatáčkách. Pneumatika má ostřeji řezané hrany pro záběr na
sněhu, břečce a na namrzlém povrchu. Další zásadní změnou je návrat klasických vlnovitých záběrových
drážek, které mají příčně drobnou drážku na odvod zbytkové vody a chlazení bloku, když je pneumatika
nová a má vysoký dezén.
V krajních blocích toho moc nového není. Rovné záběrové
drážky zůstaly zachovány a tvar bloku se také zásadně nezměnil. Přesto tu jedna změna je. A tou je
zaoblení krajních bloků ve větším úhlu. Tedy pozvolnějším oblouku. Touto změnou, jak sám Barum uvádí
bylo dosaženou lepší odolnosti vůči aquaplaningu, protože pneumatika tím lépe tlačí vodu do stran.
Odolnost vůči aquaplaningu byla zlepšena o 1% vůči předchůdci. Na druhou stranu o 1% horší, oproti
Polaris 3 je horší adheze na mokrém povrchu, tedy při jízdě do zatáček na čistém mokru. To je
logické, protože při náklonu se pneumatika nemá tolik šanci opřít o krajní hranu. Tohle by muselo
být řešeno rozdílnou směsí na krajních blocích a tužším nárazníkem uvnitř konstrukce. To ale mají až
dražší pneumatiky, třeba TS860 od Continentalu to má, ale tím dochází k rychlejšímu opotřebení
krajních drážek. Na druhou stranu rozdíl 1% není nikterak
zásadní.
Dalším zlepšením je snížení hlučnosti o 1%. Hodnoty valivého odporu, stejně jako přilnavost na mokru se pohybují stále kolem hodnot
E v případě valivého odporu a "céčkové" přilnavosti na mokru. Taktéž hlučnost se motá kolem 71
dB.
Když to shrneme, tak nová Barum Polaris 5 je
pneumatikou, která šla na jistotu. Ostatně na zimu se výrobci, pokud je něco funkční a dobře
hodnocené, což Polaris 3 byla, nepouští do zásadních změn. Barum Polaris 5 tak bude naprosto jistou,
bezpečnou zimní pneumatikou, které se rozhodně nemusíte bát, že by Vás zklamala a chcete li levnou,
kvalitní pneumatiku, je Barum Polaris 5 správnou volbou.
Barum Polaris 5 ale přináší pár novinek v rozměrových
řadách. Samozřejmě bude i pro vozidla SUV, ale zároveň se bude vyrábět v rozměrech pro současné
modely Škoda, kde se Polaris 3 nevyráběla. Tedy v rozměrech 215/45 R16 + 215/40 R17 v případě Fabie
III a Rapida. 215/55 R17 + 235/45 R18 pro Škodu Superb. A zároveň si Polaris 5 ve verzi SUV
budou moci obout i majitelé Škody Kodiaq, kde budou dezény o rozměrech 215/65 R17, 235/55 R18 a 235/50
R19.