Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Nokian WR D4:

Nokian WR D4

Finská gumárenská společnost Nokian představila pro zimní sezonu 2015 nový dezén pro osobní pneumatiky a tou je Nokian WR D4. Pro mě osobně to je velké překvapení. Nokian WR D3, kterého by měla WR D4 pomyslně nahrazovat, byla jednou z nejlepších pneumatik na trhu. Vždyť ještě loni vyhrávala testy a končila na čele výsledkové listiny a Nokian WR A3 posunul hranici asymetrických zimních pneumatik o další "level" dál. Nokian WR D4 ale není faktickým nástupcem WR D3 a WR A3. Nokian totiž udělal jinou věc. Nokian W+, který se vyráběl uctyhodných 11 let, což je na zimní pneumatiku dnes nepředstavitelné, ukončil definitivně výrobu. Faktem je, že to byla pneu, která měla vynikající jízdní a záběrové vlastnosti na sněhu, ale už na dnešní dobu nestačila co se hodnot valivého odporu a přilnavosti na mokru týče. Nicméně její role byla hlavně v tom, oslovit zákazníky, kteří lovili ve vodách ceny střední třídy pneumatik. No a do této role se cenově posunul právě Nokian WR D3, což je upřímně řečeno jeden z nejlepších obchodních tahů, jaký kdy výrobce udělal. Nokian WR D3 totiž nedostal žádné změny, které by jí ubíraly na špičkové kvalitě, jen snížila cenu, ale vyrábí se dál hlavně v rozměrech, kde se dělala Nokian W+. Nokian WR A3 zůstal bez změny, jen se posunul do větších rozměrů a Nokian WR D4 akorát doplnil modelovou řadu. Nokian WR D4 ale není určitě jen do počtu. Pneumatika v sobě totiž kloubí hned tři dezény, protože v ní najdeme prvky z ostatních nokianů, ale hlavně je to první zimní pneumatika na světě, která má hodnocení přilnavosti na mokré vozovce A. To dosud nedokázala plnit žádná jiná pneumatika na trhu. Jelikož jsou pneumatiky Nokian konstruovány hlavně na sníh a led, tak ani zde snížený odpor a přilnavost na mokru Nokianu neubrala, což dokládá hned první test pneumatik letošní zimy, který provedl německý autoklub ACE  v rozměru 225/50 R17, kde Nokian byl první ve vlastnostech na sněhu a hlavně v brždění na sněhu, kde obsadil spolu se Semperitem první místo. Ostatně bylo by smutné, kdyby tomu tak nebylo. Finský Nokian je první vynálezce zimních pneumatik na světě.


Jak jsem již uvedl Nokian WR D4 nese prvky tří pneumatik, aspoň co se záběrových lamelek týče. Všechno to ale začíná u tvaru dezénu, který je směrově orientovaný. Vychází tedy z dezénu WR D3. Rozdíl je zde v tom, že u WR D3 byl klasický V tvar spojený přes celý běhoun do jednodílného šípu. Nokian WR D4 má středové žebro masivní a samostatné. Což zvyšuje tuhost pneumatiky a snižuje deformace v zatáčkách. Pneumatika má tak posílenou jízdní stabilitu při vysokých rychlostech a přesnější jízdní stabilitu. Zde je ale nutno říct, že WR D3 dosahoval vynikající jízdní stability díky dokonale přesnému tvarování. Co je ale velkou novinkou pneumatiky je neuvěřitelné množství záběrových hran dezénových bloků, které jsou různorodé. Všimněte si ostrých nepravidelných hran na středovém žebru a středových dezénových blocích, to zvyšuje velkým způsobem trakci na sněhu a hlavně v zatáčkách na sněhu. A samozřejmě nechybí ani leštěné hlavní drážky pro maximálně rychlý odvod vody. 



Ještě jsem opomenul napsat o tvaru běhounu. Dezén je zaoblený od krajní části, ale ve středové je daleko větší plocha rovná právě pro maximální přilnavost na mokru, sněhové břečce a zvyšuje se tím tak styčná plocha. U prakticky všech ostatních výrobců, vidíme tvar zaoblený s důrazem na střed pneumatiky, což zajišťuje samozřejmě vysokou míru záběrových schopností při zapadnutí, ale zase to snižuje velikost styčné plochy a snižuje to přilnavost a stabilitu. Mimochodem podobně řešený tvar běhounu má i Semperit Speed-Grip 2 a jaké mají vlasnosti na sněhu jsem psal už výše. Další podstatnou novinkou jsou různé lamely v každé části běhounu. Na středové části, tedy středovém žebru a střední blocích jsou záběrové lamelky, které už známe z dezénu WR D3 a na krajích z dezénů WR A3 a WR SUV 3. Tento soubor lamel se nazývá Nokian Block Optimized Siping. Ke krajním se dostaneme v jiné části, ale středové mají za úkol maximalizovat záběr v hlubokém sněhu, což díky těmto lamelkám měla WR D3 vynikající a v kombinaci s ostrými hranami středového žebra a středových bloků u WR D4 je tato funkce dotažená k dokonalosti. Mimochodem, středové dezénové bloky, tedy ty, které jsou mezi krajními bloky a středovým žebrem jsou vždy v trojici k sobě poskládané do písmene V, svým tvarem trochu připomínají asi nejbrutálnější pneumatiku od Nokianu určenou pro skandinávii - Hakkapeliittu 7. Středové bloky mají jednu velkou inovaci a to je zhruba ve 2 mm hloubce takové osazení a blok není rovný směrem dolů, ale má zkosenou opěrku (je to vidět na obrázku níže). Tohle podle mě hodně pomáhá právě těm "Ačkám" na mokru. Už v minulosti jsme psali o zkosených dezénových hranách u letních pneumatik, ktré pomáhá tomu, aby se při brždění bloky nedeformovali. Zde to má dle mého názoru tuto funkci a také to mimo jiné rozráží sníh v běhounu, protože na dně je velmi ostrá hrana. Zároveň si všimněte takových opěrných můstků na dně běhounu. Jsou umístěny mezi krajním blokem a středovými bloky, jakoby je spojují. To podporuje jízdní stabilitu a zvyšuje to pevnost bloků jak u krajních bloků, tak středových. (je to dobře vidět na obrázku pod tímto textem). 


Čímž se dostáváme ke krajním blokům. Přiznám se, že jejich řešení se mi líbí strašně moc, protože díky nim byla Nokian WR A3 tak dobrá. Krajní rameno disponuje samouzamykatelnými a náklapěcími lamelkami, které zajišťují jízdní stabilitu v zatáčkách. Všimněte si, že uprostřed je drážka se žlábkem. Toto řešení podporuje jízdní stabilitu na sněhu v zatáčkách a odvod vody, která by se při velkém množství dostala pod blok. Mimochodem tak nějak fungují i sací lamely u dezénu Hakkapeliitta R2. 


Na obrázku výše vidíme další novinku a to jsou takové 4 šikmé zářezy na krajním bloku směrem k bočnici. To pomáhá brzdné a jízdní stabilitě v zatáčkách, protože se žlábky zařezávají do sněhu a poporují jídzní stabilitu krajního žebra v hlubokém sněhu. Pak si také všimněte, že na pravé straně z boku dezénových bloků jsou takové tři osazené drážky.  Tohle je další stupeň technologie Slush Blower známe z Nokianu WR D3, tyto hranky pomáhají odvodu vody a využívají ji při vysokém vodním filmu. Ostatně tyto různé hranky, nebo osazení a drobné trojúhelníčkové žlábečky vidíme na celém běhounu (pozn.Nokian se zřejmě pro toto řešení inspiroval u svých letních dezénů)  a díky tomu pneumatika tak skvěle odvádí vodu a tím dosahuje hodnoty A přilnavosti na mokru v mnoha rozměrech. 


Ještě nesmíme zapomenout na zcela novou směs Twin Trac Silica, je to nová generace směsi, která zajišťuje vynikající doslova lepivou přilnavost na sněhu, sněhové břečce ledu a mokru. Pneumatika díky ní má velmi nízký valivý odpor, pohybující se kolem hodnot B a C, pneumatika je také velmi tichá, co se vnitřní hlučnosti týče. Směs se skládá z oxidu křemičitého, řepkového oleje a přírodní pryže. Speciálně to slovo přírodní pryže stojí za vyzdvihnutí. V dnešní době, kdy se u většiny výrobců šetří jak může a používá se syntetická pryž je tohle velmi milé překvapení. 


Co tedy můžu říct na závěr? Určitě tady nechci tvrdit, že je Nokian WR D4 nejlepší pneumatika na zimu. To určitě ne, všichni výrobci udělali za posledních 5 let velké pokroky a pneumatiky jsou dnes tak vyrovnané jako nikdy předtím. Ale nezakrývám, že takhle povedenou, fakt pěknou zimní pneumatiku jsem nečekal. Je to neskutečný "drapák" a rozhodně je jasné, že až dojedu WR D3, tak WR D4 je jasnou volbou. Nokian má v současné době nejsilnější nabídku pneumatik na zimu na trhu. V mnoha rozměrech si můžete vybrat ze dvou nebo tří dezénů, které jsou všechny špičkové a které jsou vyrobeny s důrazem na maximální jízdní vlastnosti. Ať už je to dezén WR D3, který oceníte při jízdě po městských aglomeracích a v horách, nebo WR A3, který se na velmi silném autě a ve velkých rozměrech cítí jako ryba ve vodě, nebo WR D4, který představuje to nejmodernější a nejlepší z obou. Všechny pneumatiky jsou nabité velkým množstvím nejrůznějších vychytávek, které jinde nenajdete a to vše při ceně pneumatik středního segmentu. Kdo jiný by měl být v zimních pneumatikách takové zkušenosti, jako společnost, která ji před 80 lety vymyslela a která pneumatiky testuje v tzv. Bílém pekle na severu Finska u Ivala, odkud už je to co by kamenem dohodil k severnímu pólu
Jistě jsou zde premioví vyhlášení výrobci, kteří mají své zaběhnuté dezény, které mají jasné určení pro konkrétní typ vozidel a konkrétní směr jejich využití a těží ze svého jména a velikosti koncernu, který je k nějakým velkým změnám a inovacím příliš nenutí, protože ty zisky se dostaví stejně a jak je v současné době v globálním světě zvykem, koncern vyhrává nad jednotlivci. A právě proto jsem rád, že je tu Nokian, který prostě nutí ostatní výrobce být lepší a hraje roli v první pětce výrobců zimních pneumatik. Vezměte si třeba segment SUV pneumatik, kde Nokian WR SUV 3 prakticky ještě neskončil v testech jinak než první a je to první SUV pneumatika, která má hodnocení A valivého odporu a A přilnavosti na mokru a to vše při nejlepších vlastnostech na sněhu a ledu. 


Zde si dovolím ještě malou poznámku, mimo téma tohoto dezénu. Když tuším v roce 2012, nebo 2013 Nokian dostavěl prakticky nejmodernější a největší továrnu na výrobu pneumatik u ruského Petrohradu, tak jsem si říkal, co je k tomu vede, protože byl to jeden výrobce, jedné značky, žádné budgetové nebo eko značky, tak proč takovou kapacitu. A dnes vidím výsledek. Tak velkou a všestranně zaměřenou značku, která vyrábí v mnoha rozměrech více dezénů a zákazník si může vybrat ideální pro své potřeby prakticky nenajdete a to vše při ceně, která je v mnoha případech daleko nižší, než u ostatních. Možná je to i náklady protože centrála a první továrna společnosti ve finské Nokii jsou od ruského  Petrohradu vzdálené nějakých 500 km a ne půl Evropy a o distribuci po Evropě se stará obrovský sklad v Ejpovicích u Plzně.


Zde je produktové oficiální video pneumatiky:

návštěvníků stránky
celkem2 178 956
tento týden1 755
dnes182