Svet-Stranek.cz
www.mpneu.cz

Nokian Hakkapeliitta R:

Nokian Hakkapeliitta R

Nokian Hakkapeliitta R je bezesporu jedna z nejlepších zimních pneumatik, nad ní už je prakticky jen Nokian Hakkapeliitta 5 s přípravou pro hroty. Řada pneumatik Hakkapeliitta spadá do tzv. Severské řady tohoto finského odborníka na zimní pneumatiky. Řada Hakkapeliitta je primárně určena pro severské země Norsko, Švédsko, Finsko a pobaltské státy, kde je zima o něčem úplně jiném než ve střední Evropě. Dezén Hakkapeliitta R je Nokianem konstruována tak, aby obstála v těch nejtvrdších zimních podmínkách, ale aby ji bylo možné bez problémů použít i v méně náročných středoevropských zemích. V běžných testech, který provádí evropské (hlavně německé, rakouské a švýcarské) autokluby a automobilové magazíny, tuto pneumatiku nenajdete, protože se testují pneumatiky spíš pro mírnější zimu, jako je dezén WR D3, který se umístil letos na vítězných příčkách. Ovšem v testech, které se provádí pro severský trh tamními autokluby a magazíny, Hakkapeliitta R letos vyhrála prakticky vše, co mohla. V 27 testech provedených ve skandinávii, pobaltských státech a Rusku Hakkapeliitta R vyhrála celkem 15krát, přičemž ostatní testy vyhrála severská nahrotovaná pneumatika Hakkapeliitta 7, která se u nás prodávat správně v nahrotované verzi nesmí. Tak si pojďme tuto zimní královnu představit.



Dezén je pochopitelně směrový do písmene V a tvořem třemi částmi dezénových bloků. Zároveň má zaoblenou konstrukci běhounu s důrazem na střed pro opravdu vysoký záběr na sněhu a hlavně ledu, mimochodem hlavně neskutečně vysoký výkon na ledu je to, čím si tento dezén získal vítězství v testech, prakticky je to nepřekonatelná zimní nehrotovaná pneumatika ve vlastnostech na ledovém povrchu. Už na první pohled je vidět, čím se tato konstrukce liší od běžných zimních pneumatik, hrany běhounu v místě přechodu k bočnici nejsou zaoblené, ale mají ostrou hranu, což má za následek obrovský stupeň stability při jízdě do zatáčky, kdy maximální plocha dezénu drží přilepepená na vozovce a styčná plocha je tak prakticky k nerozeznání od jízdy v přímém směru a zároveň jsou v ní drážky, které se zařezávají do sněhu a ledu a nedovolí pneumatice se "utrhnout", zároveň jsou drážky v bočnicích hluboké, takže podporují boční záběr v hlubokém sněhu, tohle nenajdete prakticky u žádné jiné pneumatiky na trhu. Tyto hrany zároveň rozrážejí rozbředlý sníh, znamená to, že rozbředlý sníh se tak "nematlá" mezi bočnicí a běhounem a je odhazován pryč, což pomáhá maximální stabilitě. 


Detail běhounu a krajních ostrých dezénových bloků s drážkami

Na krajních dezénových blocích je velmi zajímavý prvek a to jsou tzv. posilovače brzd, to jsou takové ty malé zoubky na zadní horní straně krajního dezénového bloku. Pneumatika když brzdí, tak v největším kontaktu s vozovkou je právě zadní část bloku, která se opírá o silnici a je na ní celá váha, tyto zuby se zařezávají do sněhu a ledu a zajišťují tak maximální brzdné vlastnosti prakticky na čemkoliv co můžete v zimě potkat. Na tomto bloku je vidět jak je povrch trochu vroubkovaný, to pomáhá proti zalepení bloku sněhem a zároveň je to další pomocný prvek pro záběr na sněhu a při boční stabilitě. Drážky, které jsou uvnitř tohoto pomyslného prostoru nejsou jentak běžné. Tyto drážky jsou patentovány Nokianem a jsou to tzv. sací lamely (na bočnici označeno BLACK ICE SIPE na obr. níže), tyto sací lamely zvyšují přilnavost pneumatiky na mokrém a zledovatělém povrchu. Lamely mají tvar kapsy a efektivně odvádí vodu z kontaktní plochy pneumatiky. 


Dezén Hakkapeliitta R - na obrázku jsou pěkně vidět lamelové iniciátory

Středová část je tvořena masivním středovým obvodovým žebřem a kolem něj jsou středové dezénové bloky, které připomínají tvar čepele nože. Záběrových lamel je na celé pneumatice velké množství a jsou konstruovány na maximální záběr a vyhazování sněhu z drážek. Díky tomuto tvaru dezénových bloků a velmi ostré hrany zaručují maximální záběr na jakémkoliv typu povrchu. Velmi důležitou a zajímavou technologií poskytují tzv. Lamelové iniciátory. To jsou malé obdelníčkové drážky na krajích dezénových bloků u záběrových lamelek. Tyto iniciátory aktivují a zesilují funci lamelek na velmi kluzkém povrchu, obzvlášť na ledě plní svojí funkci na 110%. 

Hakkapeliitta R v celé své kráse


Krajní dezénový ostrý blok s drážkami a tzv. Sací lamely na povrchu bloku (Black Ice Sipe)



Nokian Hakkapeliitta R disponuje velmi nízkým valivým odporem (na bočnici je to dokonce vyraženo ULTRA LOW ROLLING RESISTANCE). Jeden by řekl, že pneumatika s takovými vlastnostmi bude mít právě naopak horší odpor. Tento dezén má jako jedna z mála pneumatik na trhu extrémně nízký valivý odpor, dosahuje i hodnot B, čehož nedosahuje v podstatě téměř žádná jiná pneumatika. U této pneumatiky je to díky opravdu velmi kvalitní směsí a jak jsme již zmínili velmi propracovaného tvaru, konstrukce a typu dezénu. Směs je kombinací vysokého obsahu siliky a řepkového oleje, ta mimo posílení opravdu špičkových vlastností na sněhu a ledu zaručuje také pevnost v tahu. 



Nádherně viditelný posilovač brzd v podobě zoubků z boku dezénového bloku




Díky směsi a pevnosti bloků navíc pneumatika dosahuje velmi vysokého kilometrového proběhu. Tohle máme potvrzené z úst několika našich stálých zákazníků, kteří na nich jezdí a vidíme to tak pokaždé zimě, že je to opravdu pravda.

A pro koho je pneumatika určena? Výhodou této pneumatiky je, že ji můžete používat prakticky ve všech zimních podmínkách. Narozdíl od dézénu Hakkapeliitta 5, který je vyloženě horský dezén, se "Rko" neztratí ani ve městě a na dálnici. Pneumatika není hlučná, při běžných rychlostech je hlučnost prakticky na stejné úrovni jako u ostatních běžných pneumatik. Při vyšších rychlostech je třeba počítat s trochu vyšší odezvu, ale není to nic hrozného. Řada Hakkapeliitta je v současnosti asi to nejlepší, co lze na automobil namontovat. O své kvalitě rozhoduje i fakt, že se pneumatika vyrábí dohromady ve 44 rozměrech ve velikostech od 13 do 20 palců! Nutno podotknout, že o pneumatiku je potřeba se také starat, vyrábí se pouze v jednom rychlostním indexu R (do 170 km/h), určitě tak není vhodná pro řidiče, kteří mají i v zimě rádi rychlostní ručičku na maximu a chtějí pneumatiku se sportovním charakterem, určitě to ale nebrání v použití řidičům, kteří tuto rychlost v zimě nepřekročí. 




Pořizovací cena pneumatik Hakkapeliitta R je pochopitelně o něco vyšší než u běžných pneumatik, na druhou stranu ve větších rozměrech je cena už velmi srovnatelná a tato pneumatika Vám ty vynaložené náklady na její pořízení vrátí i se 100% úroky v podobě maximálních vlastností, výdrže a bezpečnosti a velmi nízkého valivého odporu. Nokian Hakkapeliitta R je opravdovou zimní pneumatikou a kde ostatní zimní pneumatiky končí, ona začíná. Já osobně jsem si ji měl možnost několikrát vyzkoušet a opravdu jsem nechápal, že nehrotovaná pneumatika je schopná tak špičkových výsledků.
návštěvníků stránky
celkem2 146 273
tento týden2 219
dnes237